jans

Alla inlägg den 1 november 2014

Av Jan Sandström - 1 november 2014 16:41

Angående raset i Norge så har inget hänt ännu förutom att sprickan öppnar sig med ett par cm per dag.

Det håller på att bli kväll och mörkt så nu ser man inte så mycket.

 

Just som jag lade in bilden ovan ändrade de känsligheten på kameran så nu ser man bättre.

 

Men går jag tillbaks till en bild den 30/10 så ser man att mycket av den snö som föll i veckan har tinat bort.

 

Synd för man hade sett bättre hur mycket som rasat om det legat snö kvar på den orörda delen av berget när det vill rasa ned.

För rasa kommer det tids nog, det är alla geologerna där övertygade om men det kan dröja.

Av Jan Sandström - 1 november 2014 15:51

Jag har sökt runt på nätet en del och hittat vedklyvar av lite större format typ >6 ton.

Många dyra men faktiskt har Biltema en som verkar lagom för mig.

Vedklyv LS 82, endast 5999kr

Vedklyv LS 82

Tekniska data

  • Spänning: 230 V/50 Hz
  • Effekt: 2900 W
  • Varvtal (motor): 2800 rpm
  • Max. klyvkraft: 8 ton
  • Max. klyvlängd: 52 cm
  • Max. klyvdiameter: Ø 35 cm
  • Max. klyvtid: 10,5 sek.
  • Max. returtid: 6,5 sek.
  • Hydrauloljetank: 5,2 l
  • Ljudtryck LPA 10 m: 78 dB
  • Ljudvolym LWA: 90 dB
  • Vibration (spakarna): 2,5 m/s²
  • Isolationsklass: 1
  • Kapslingsklass: IP44
  • Mått: 162 x 46 x 89 cm (lxbxh)
  • Vikt: 88 kg

Det jag främst är ute efter är en klyv där jag inte behöver trycka in en strömbrytare och hålla in samtidigt med en spak för att klyva.

De större slår man på och så är det två spakar att manövrera klyvningen och så är de lite snabbare fram och tillbaks.

Nackdelen är vikten men den går ju på hjul.


Av Jan Sandström - 1 november 2014 09:34

Lördag den 1/11

Oktober blev en skapligt bra månad statistikmässigt.

Statistik i oktober:

385 unika besökare.

2100 sidvisningar.


Igår hade vi våra syskon med respektive här på middag och jag fick presenter.

En sådan där veckopostlåda, solrosfrön, böcker och annat men innan middagen var hela vår familj ned på atelje och fotograferade oss.

Det var min present från barnen.


När alla syskonen var här och paketen öppnade fick min mage fnatt och knöt sig så att jag trodde jag skulle gå av på mitten.

Så jag fick parkera mig på toa medan de andra satte sig vid middagsbordet.

Men det lättade efter ett tag så jag kunde sitta ned och hålla dem sällskap och kvällen blev trevlig.


Inatt har jag sovit tungt men vet att Gunnar sprungit ut och in ett antal gånger för det har varit kallt ute och fönstret stängt.


Idag en vilodag, hoppas jag på.

Jag ska undersöka om inköp av ett och annat som behövs här i huset eller stugan.

Måste hitta på någon form av alarm som visar när vi fått post i nya lådan  

Med lite finurliga siffror på framsidan och hitta ett ställe där den kan stå blir det nog fint.


Berget i Norge har inte rasat ännu och webbkamerorna är det lite si och så med.

VG:s kamera har något som blåser och fladdrar framför linsen.

 

och Aftenpostens kamera har tippat ikull och nu när jag hämtade webbadressen har den snurrat tunt så den visar väggen.

Nej just nu resste de upp den igen.

Kameran står ju placerad på den nedre högra balkongen på det här fina huset, Google maps GPS:62.469238,7.797981

 

Vilket fint hus men ack så jobbigt att måla eller putsa fönser på.

Läste att de hoppas på blidväder i helgen och att det kanske sätter igång raset, vad som hände med vattenbombningen vet jag inte men tror inte de genomförde den.


Här är vädret fint men kallt, himlen har varit helblå men nu har det kommit lite moln men det ska bli oväder enligt prognoserna.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Om det blir regn eller snö som kommer ned får vi se men det lär bli halt på vägarna.


Just nu har vi -2,1° ute på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-11-01 10:00:05

Temperatur: -1,3 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från W,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 477,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,5 °C
Klockan:
09:42
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
05:53
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
23:42
Lufttryck - Max:
1014,5 hPa
Klockan:
02:49
Lufttryck - Max:
1014,5 hPa
Klockan:
22:50
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
1003,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:27
Sol upp: 07:20
Sol ned: 15:24
Skymning: 16:17
Dagsljus: 09:50 tim:min
Dag längd: 08:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:08
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: -----

  

Så här ser det ut i trädgård och träden.


 


Nu vaknar Tomas och Sara så då kanske jag ska gå in och ta en kopp kaffe.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards