jans

Alla inlägg den 24 november 2014

Av Jan Sandström - 24 november 2014 12:55

Måste börja om att igen söka nytt hem till Hugo.

Alternativet blir eljest att vi får ta bort han men det blir en sista utväg om vi inte hittar någon som vill ta hand om Hugo.


Har lagt upp det här på Husdjursmarknaden på FB.


Nymfparakit i Umeå.
Vi behöver nytt boende till parakiten Hugo som är heltam och väldigt beroende av att ha människor omkring sig.
Uppskattad ålder är mellan 15-20 år.
Hugo har haft en brokig uppväxt med boende i ett garage i Norge, i en källare i södra Sverige och instängd i en garderob någonstans och sist i en liten bur ensam i en lägenhet med tillsyn en timme om dagen.
Det var hans liv innan han kom hem till oss för tio år sedan (18 december) men nu har vi svårt att ha kvar han till min stora sorg.
De sista två månader har han bott hos en kvinna med två barn men då hon jobbar heltid får han för lite mänsklig kontakt.
Så hon tycker han verkar deprimerad och nere.

Finns det någon som är hemma och kan tänka sig ta hand om en kelsjuk fågel som älskar att sitta på din axel i stort sett jämt, sitta på ditt bröst och sova då du vilar middag på soffan. Hänga med när du dammsuger inne.

En stor bur med två bottnar medföljer samt en massa tillbehör.
Pris för allt blir några hundra eller vad du kan tänkas ge och som går direkt till djurskyddet för villkoret när jag tog hand om Hugo var att han inte får säljas vidare för en egen vinning.

Just nu finns Hugo uppe på Umedalen i Umeå men jag bor på Västerslätt.

 

Fick en länk på facebook jag delar med mig av här. http://www.papegojsajten.se/fakta-om-nymfparakiter


Men ni som hängt med min blogg vet vad det handlar om och just nu känner jag enorm frustration angående Hugos framtid.

Ett liter urval av bilder med Hugo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Av Jan Sandström - 24 november 2014 10:52

SVT 1, 14:35--16:00 Supé för två (1947)

Det här kanske kan bli underhållande OM jag håller mig vaken under filmen.

 

 

Handling:
Systrarna Louise och Jacqueline Mareuil äger en framgångsrik parfymfabrik på franska Rivieran. Den plikttrogna Louise, som är direktör för företaget, har bråttom till arbetet, när hon med sin bil kör på en motorcyklist. Motorcykeln blir till skrot, men föraren, konstnären Claude Dubois, klarar sig utan skador. Medan Louise så snabbt som möjligt vill göra rätt för sig och ersätta skadorna, tänker han på henne som modell för en målning. Han får henne också att posera några minuter, innan hon lyc...Mer

Regi: Ragnar Arvedson. I rollerna: Edvin Adolphson, Karin Ekelund, Gaby Stenberg, Ragnar Arvedson. Douglas Håge m.fl Textat sid. 199 4:3-format

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 24 november 2014 10:32

Måndag den 24/11

En månad kvar till julafton och det är inte en GOD morgon som rubriken säger.

Kanske skulle skriva Ondmorgon. Mer om det senare.


Igår åkte vi till Svåger och svägerska i Vännäsby där vi träffade Ingers syskon och fick äta gott och trevlig samvaro.

Åkte hem skapligt tidigt, vädret höll på att bli sämre för det duggregnade och var lite lömsk halka fläckvis.

Hemma såg vi film på TV, Maria Langs deckare.


Inarr, lade mig efter filmen och lyssnade på ljudboken, somnade men vaknade med värk, Gunnar ville ut och in ett par gånger men med värken så kom griller i tankekontoret.

När det sätter igång är det bara att ge med sig och jag startade ljudboken och låg med den ett par tre timmar, till slut somnade jag och låg till ½10 då jag kände att jag måste stiga upp.


Idag har Inger åkt och handlat på ICA men senare idag ska hon jobba.

Jag siktar på matinéfilmen i eftermiddag om jag inte sover i soffan då.


Det är skitväder och kanske är det vädret kroppen känner av för det känns i hela kroppen där det skär och mal i lederna.

I Norge har det snöat på fjället och någon information därifrån har jag inte sett, nu händer nog inget på ett tag.

 


Här hemma har jag +3,5° och det regnar så det skvalar i stuprören.

Snön vi fick häromdan finns naturligtvis inte kvar men det har varnats för snö idag men det tror jag inte att det blir.

Det är nog flytande nederbörd idag

Meteogrammet: Umeå Kommun

och så säger senaste prognosen.


Min väderstations Aktuella värden:
2014-11-24 10:45:04

Temperatur: 3,8 °C
Lufttryck: 1004,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 7,1 m/s från SSE,
i byarna 11,2 m/s
Kyleffekt: -1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 1,8 mm
Dygnet: 8,4 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 45,0 mm
Året: 522,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
05:59
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
23:54
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
05:25
Lufttryck - Max:
1013,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
11:12
Lufttryck - Min:
1004,2 hPa
Klockan:
10:22
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:28
Sol upp: 08:32
Sol ned: 14:18
Skymning: 15:23
Dagsljus: 07:55 tim:min
Dag längd: 05:46 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:10
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 16:20

Vi har alltså fått 9,6 m.m senaste dygnet alltså inatt och på morgonen.


Så här eländigt ser det ut, inget som lockar till en kopp kaffe ute i trädgården.

 


Och jag har stött i och spräckt min högra pekfingernagel som håller på att gå av ungefär mitt på från sida till sida så det känns när jag skriver så jag avslutar nu med


Ondmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards