jans

Alla inlägg den 29 november 2014

Av Jan Sandström - 29 november 2014 21:08

Säg bara "Nej tack, jag har så jag klarar mig" nästa gång någon sträcker upp en mugg mot dig när du passerar in eller ut från en affär.

Av Jan Sandström - 29 november 2014 17:32

Fick respons på att folk läser min blogg och nyss fick jag den här frågan.


Lördag 29 nov 17:17

Hej jan. Trevlig blogg du har. Vi är ett ny öppnad hemkörning av restaurnger i Umeå nattatid. Vi undrade om du kan hjälpa oss att informera folk om att vi finns till hands om dom är hungriga sent på natten och vill ha mat. vår hemsida: www.umeanattamat.se Vi eftersträvar att göra din helg så trevlig som möjligt. Det skulle vara oerhört uppskattat din hjälp. mvh.

UmeaNattamat.se


Det kan ju vara intressant att veta om man blir sugen på en nattmacka eller något annat matnyttigt.

Eljest så tog jag en stund på soffan med Gunnar på mina ben och där sov jag gott i drygt en timme till Inger kom hem och väckte mig.

Då hade katten smitit iväg och låg på fönsterbänken och sov, som om den skulle vara skönare än mina ben.

Kissnödeg var jag och nu hoppas jag att det blir lite mat, eller om jag ska skicka ett mejl till www.umeanattamat.se   

Av Jan Sandström - 29 november 2014 14:16

Snart bara en dag kvar men ska jag få nytt rekord för i år.

 

I oktober hade jag 2100 sidvisningar.

Men det ska mycket till innan jag slår topprekordet från juni 2013 med 4348 besökare.

 

Men jag är glad ändå för det är ju själva skrivandet som jag gillar.

Av Jan Sandström - 29 november 2014 13:27

Nä det spökar nog inte ändå såvida det inte är jag som är spöket   


Gick ut och hämtade mer solrosfrön till fåglarna och så kom jag på att jag visst gick ut en snabb sväng till garaget för att hämta en sak.

En sak jag hade tänkt gå tillbaks med nästan direkt, men så blev det inte alltså stod dörren öppen.

Nu har i alla fall fåglarna ute fått frön och Gunnar gick ut.

 

En flock duvor lyfter till vänster på bilden ovan.

 

Nu lyser kvällssolen, om man kan säga kvällssol ½2 på eftermiddan.


Tid för kaffe är det då.

Av Jan Sandström - 29 november 2014 11:21

Jag tror det spökar här i huset.


Tidigare var jag nere och väckte Bosse, garagedörren stod på glänt som det oftast gör på morgonen, jag har skyllt på Inger att hon inte stänger den och det drar kallt från öppningen så jag stängde den ordentligt i lås.


Senare när jag satt och läste tidningen slamrade det till och det var naturligtvis kaninen som hoppade i sin toalåda.


Skulle efter frukosten gå ut och stoppa in motorvärmaren och garagedörren står helt öppen.  


Hur 17 kunde det hända? Antingen håller jag på att bli senil och glömt att jag varit ut i garaget eller så spökar det.

Jag vet faktiskt inte hur det gått till för jag har inte varit ut i garaget och hade ingen anledning till det heller.


Kul, tänk om vi har ett alldeles eget spöke här i huset.

Av Jan Sandström - 29 november 2014 11:04

Lördag den 29/11

Tänk har det gått en månad sedan jag fyllde 60   Jag håller på att bli gammal.


Igår lite pyssel här hemma, Anders kom förbi och talade om att fotografierna är beställda, alltså ateljefotona vi tog av familjen.

Inger jobbade kväll och 22 började en Vallanderfilm som vi såg.


Inatt har jag sovit tungt och länge.


Idag det vanliga på morgonen, kaninen, utefåglarna, frukost med tidningen och korsorden.

Såg att Carstedts visar nya Forden, kanske skulle man ta en tur och se vad det skulle kosta att skaffa en ny bil.

Eller så stannar jag hemma och har det lugnt och skönt. Elementen är varma och goa och Gunnar ligger och sover i soffan.


Vädret är fint men kallt, -6,9° stadigt stigande på altanen i skuggan och solen skiner på björkarna.

Antingen vindstilla eller så har mätaren frusit fast igen.

Den verkar ha frusit fast på småtimmarna.

Hur som helst visar väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2014-11-29 11:15:04

Temperatur: -5,3 °C
Lufttryck: 1018,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 61,2 mm
Året: 538,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,4 °C
Klockan:
10:51
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
02:33
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
08:08
Temp - Min:
-6,0 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
1018,6 hPa
Klockan:
11:14
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
23:20
Lufttryck - Min:
1017,4 hPa
Klockan:
03:18
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
01:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:40
Sol upp: 08:47
Sol ned: 14:07
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:34 tim:min
Dag längd: 05:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 59s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:32
Månfas:
Första kvarteret
Moon

Måne ned: 23:24


Två trädgårdsbilder med fåglar och solsken på kala björkar.

 

 


Ska jag idas åka ut, har egentligen ingen direkt anledning men de bjuder ju på kaffe.

Kanske åker om någon av barnen nappar på att följa med.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards