jans

Alla inlägg den 9 december 2014

Av Jan Sandström - 9 december 2014 18:51

En nunna ringer gynekologen, hon vill komma och bli undersökt för när hon kissar ramlar det ut frimärken! Gynekologen skrattar till och undrar om det är ett skämt...
- Jag är nunna, jag skämtar aldrig, svara hon. Hon får en tid för en undersökning och efter en stund förklarar doktorn att:
- Det är inte frimärken som ramlar ut. Det är en massa små lappar som det står Chiquita på!

Av Jan Sandström - 9 december 2014 16:43

Fick se att undulaten Douglas har flygit vidare till de vida ängarna där hichkolvar växer fritt.

 

Foto från Elins facebook.

Han var den sista från min mors fåglar Pelle och Lisa som fick 4 ungar varav en var Douglas som Brorsdottern Elin tog hand om  och de tre andra som jag tog hand om.


Av Jan Sandström - 9 december 2014 15:46

Jag blev bara så trött att jag nästan somnade i soffan.

Tror jag tar fram ljudboken så kanske jag kan få Gunnar i knät en stund.

Eller så till datorn och söka bland kabelkanaler, det är ju en djungel att välja mellan olika typer av dekodrar.
Men jag kan tydligen välja mellan Slappa, Boxer och Visat.
Det första verkar enklast men kanske inte det bästa.

Av Jan Sandström - 9 december 2014 14:41

Filmen börjar först 15:00 på grund av någon försening eller vad det nu är.

Av Jan Sandström - 9 december 2014 12:19

Erik ringde och var på Biltema så han skulle köpa ut kompressionsmätaren.

Då frågade jag om han inte kunde åka förbi NetOnNet och köpa mediaspelaren.

Jovisst kunde han det bara jag förde över pengar.


Snabbt logga in på banken, föra över pengar till Erik så nu väntar jag bara på att han ska komma hem med en sådan här.

Smart TV-box/mediaspelare med digital-TV

Tizzbird S20T | Art.nr: 197675
Tizzbird S20T
 
Sedan gäller det att få den att fungera och att jag lär mig använda den.
Men det är ett problem jag vet om och det är att den är för marknätet (DVB-T) och inte kabelnät (DVB-C).
Det kanske går ändå med lite trixande eljest får man ju lämna igen den.
 
Där ser man, inte lönt att planera dagen men nu ska jag gå och ta mig en filtallrik med en sked jordgubbssylt och tre krossade skivor sportbröd.
 
 
Av Jan Sandström - 9 december 2014 11:25

SVT 1, 14:30--16:00 Sceningång (1956)

Handling:
Det följande är en skildring av en dag på en teater, förkunnar en röst utanför bild. Teatereleven Nora har kallats till teaterchefen. Hon har slagit sig ned i hans väntrum. Efter en kort stund kallas hon in. Skådespelarna Sigrid Jansson och Leander grälar i hennes loge. Hon har varit borta under natten. Hos Johan, berättar hon. Han rörde mig inte. Jag vill att du ska vara vänlig, säger hon. Inte på beställning, svarar Leander. Den store skådespelaren Knut Mattsson anländer till teatern. Sa...Mer
Regi: Bengt Ekerot. I rollerna: Edvin Adolphson, Gio Petré, Margit Carlqvist, Lars Ekborg, Stig Olin, m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 9 december 2014 11:22

9:e December


Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.

 

Läs hela på vår webbsida

Av Jan Sandström - 9 december 2014 10:59

Tisdag den 9/12


Vi närmar oss jul med stormsteg.

Kom på att det kanske är dags att lägga upp Snöskottarens dagbok, den hade jag glömt bort.


Igår en lugn dag här hemma, Erik kom med bilen och vi pratade om en mediaspelare.

Vår HTPC har börjat bli lite föråldrad fast den inte är så många år.

Det är därför den inte klarar av att visa TV  med så bra kvallitet.

Nu sneglar jag på en TizzBird S20t vad det nu är för något, Erik rekommenderade den eller något liknande.

Anders kom förbi och hämtade hem Mirabell och jag såg Dicte på TV när Inger kom hem.


Inatt har jag sovit och så även Gunnar, först klockan 6 gick han ut och sedan har jag sovit till efter 9.

Inger släppte in Gunnar före 7.


Idag ska jag göra i ordning och skriva ut årets julkort, kolla på mediaspelare och se film i eftermiddag.

Det är planerna men säg de planer som går helt i lås. Inte mina i alla fall.


Vädret är då fint, solen skiner, svag vind eller nästan ingen vind alls.

Men det är kallt, just nu -7,6° på altan, men det har varit kallare inatt.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-12-09 11:00:05

Temperatur: -4,2 °C
Lufttryck: 994,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 548,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
10:57
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
02:30
Temp - Min:
-9,0 °C
Klockan:
07:19
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
994,3 hPa
Klockan:
10:55
Lufttryck - Max:
989,1 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
988,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
977,6 hPa
Klockan:
02:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:58
Sol upp: 09:12
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:04
Dagsljus: 07:06 tim:min
Dag längd: 04:38 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:54
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:17

Två trädgårdsbilder, som jag körde genom bildförbättrare.

 


 

och en tredje obehandlad men jag hann inte få med fågeln vid fönstret.

Däremot ryssen, nu har jag förresten tre ryska nätkråkor här.

 


Nä mer kaffe kanske innan jag skriver om dagens film och kollar snöskottarens dagbok.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards