jans

Alla inlägg den 2 december 2014

Av Jan Sandström - 2 december 2014 22:06

Det blev film.
Men in black, lagom roligt och underhållande.

Av Jan Sandström - 2 december 2014 17:27

Det var två unga pojkar i Rom som kom hem med en 20-euro sedel och en 50-euro sedel. Mamman frågade dom hur dom fått så mycket pengar.
- Vi stod utanför bordellen, sa den ene pojken, när en farbror kom ut. Då sa vi till farbrorn att vi visste var farbrorn varit. Då gav han oss 20 euro för att vi skulle vara tysta.
- Sen följde vi efter honom, sa den andre pojken, och när han kom hem rusade vi fram och sa nu visste vi var farbrorn bodde. Då fick vi 50 euro för att hålla tyst.
- Så förskräckligt ni har betett er, utbrast mamman, det är en synd. Nu går ni genast till kyrkan och biktar er.
Pojkarna gjorde som mamman sa och gick iväg till kyrkan. Efter ett tag kom de hem med 100 euro, för nu visste de också var farbrorn arbetade...

Av Jan Sandström - 2 december 2014 16:19

Jag hann inte mer än skriva inlägget i morse så ringde telefonen och så var det full huggning med att ränna runt och handla.

Om jag säger som så att Erik och Peter tittar inte riktigt på samma saker som jag tittar på.


Men jag fick tag på tandborsthuvuden på Net on Net.

Kattmat på Djurmagazinet för Peter skulle köpa en remsa man klistrar fast så att inte katterna klöser på möbler och annat.

Det kanske fungerar och i så fall skulle jag behva några kvadratmeter på sovrumsväggarna.

Gunnar har nämligen den metoden att vaknar vi inte av att han plingar på sin halsbandsklocka sätter han en eller två tassar på väggen och drar lite försiktigt.

Konstigt nog syns det inte att han praktiserar den metoden ibland och nu eller sedan några år står det hyllplan och annat lutat mot väggarna.


Efter att ha lämnat av ungarna gick jag in på sportbutiken och köpte mig en täckkjol att ha när jag går ut snabbt.

Har en i stugan sedan några år och praktiskt att svepa om sig när man ska hämta ved eller annat snabbt ärende ut när det är kallt.

Tänker ha den när jag servar fåglarna här ute och det är så lätt att dra på den för man slipper ta av sig skor och annat.

Täckbyxor är så klumpiga tycker jag.

   

Snygg färg var det också.


Sedan Jula där jag köpte en brandfilt till stugan, har saknat en sådan där och då "hittade" jag en ljuslykta.

   


På Intersport fick jag ett SMS om ett paket jag hade på Preem, jag har inte beställt  något men kom sedan ihåg att Maria beställt i mitt namn för att jag har lättare att hämta ut paket från IKEA.

Tänkte att jag skulle kanske hämta släpvagnen först men provade först att hämta ut det, det var inte så stort och tungt.


Tvärs över vägen till Granngården och köpte jordnötter när jag ändå var ute och rännde.


Så skönt att komma hem och nu har jag packat upp det mesta, tagit en kopp kaffe och försöker få kroppen att fungera.

Gunnar har gått ut för att kolla läget eller bara kissa.

 

När han kommer in tror jag att det blir en stund med ljudboken i soffan.


Efter det kanske eller.

Om man tog och lagade lite mat, uppstekt palt är gott.

Av Jan Sandström - 2 december 2014 12:22

SVT 1, 14:20--16:00 Sången om den eldröda blomman (1956)

Tredje Svenska filmningen av Laulu tulipunaisesta kukasta (Roman)

1.Laulu tulipunaisesta kukasta (1938, Finland)Sången om den eldröda blomman
4.Sången om den eldröda blomman (1956, Sverige) Dagens film
 

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 2 december 2014 12:15

Fick de nya skären till vertikalskäraren.

Beställde från www.hakma.se (Håkma) och det ser ut som att det bhövdes ett byte.

 

 

Nu ska de bara bytas men det blir inga problem, tror jag.


Däremot ringde Peter, han vill ut och handla tillsammans med Erik.

En bor <--- och den andra --->

Så jag frågade om inte <--- kunde ta moppen hit och hämta ---> så slipper jag ut.

Jag har i alla fall stoppat in motorvärmaren så får jag höra hur det går.

Tror inte det är så kul att klä på sig och köra moppe från Umedalen och hit när det nu snöar smått så jag kanske ska klä på mig och åka iväg.

Av Jan Sandström - 2 december 2014 10:54

Tisdag den 2/12


Igår var jag och Inger runt och handlade, nya rostfria kastruller hit hem, godis till mig, räkmacka kaffe baguett och te till lunch och en massa smått behövligt på Biltema och NoN.

Den där Lunch är ganska krävande.

Det blev Dicte (finns på TV4 play) på TV senare på kvällen innan sänggående.


Inatt sov vi med öppet fönster och ganska gott, jag slapp ju springa upp och ned ur sängen för att serva Gunnar.


Idag ska jag hålla mig hemma.


Det är dåligt väder i Norge, åtminstone uppe på fjället.

 

Och det ser ut att stå kvar men det är väl ganska väntat.


Här hemma är det mer höst än vinter, en temperatur som håller sig kring +-0°

Ovanför ena dagen och under den andra.

Just nu +0,8° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2014-12-02 11:15:05

Temperatur: 1,0 °C
Lufttryck: 999,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från SW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -3,8 °C
Inne hos oss. Temp: 19,3 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 541,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
01:45
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
23:44
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
09:25
Temp - Min:
-6,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
10:57
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:46
Sol upp: 08:55
Sol ned: 14:01
Skymning: 15:10
Dagsljus: 07:24 tim:min
Dag längd: 05:06 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:12
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:21

Jag vet inte om det håller på att gry eller mörkna ute men det är inte ljust i alla fall.

 

Jag måste ut och ge fåglarna mer mat, köpte viltfågelblandning igår men behöver snart mer jordnötter.

Tror jag ska ta in och diska upp automaterna idag, fast det är ju en dag imorgon också.

Idag känner jag mig egentligen inte på humör för någonting.

Inte annat än mer kaffe.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards