jans

Alla inlägg den 22 december 2014

Av Jan Sandström - 22 december 2014 19:14

Nästan lite kul i alla fall   
 

EN LITEN JULHISTORIA

När fyra av Tomtens nissar blev sjuka, och lärlingsnissarna inte kunde bygga leksaker lika fort som standardnissarna, blev Tomten lite stressad av att ligga efter i schemat. Tomtemor sa att hennes mamma skulle komma på besök. Då blev Tomten ännu mera stressad.

När han gick för att sela renarna, märkte han att tre av dem höll på att föda, två av dem hade hoppat över staketet och var - ja, gud vet var. Mera stress.

När han skulle lasta släden sprack en av brädorna, och julklappssäcken slog i backen och spred ut alla leksaker. Vid det här läget var Tomten så frustrerad att han gick in i huset för lite glögg och en snaps så att han skulle kunna slappna av. Väl i köket märkte han att nissarna gömt spriten, och i all ilskan tappade han glöggrytan i marken, och den gick i tusen bitar. Han räknade till tio och gick för att hämta kvasten. Han upptäckte snart att mössen ätit upp borstsidan av kvasten.

Just då ringde det på dörren, och Tomten gick med bestämda steg mot dörren. Han öppnade, och där stod en ängel med en stor, fin julgran. Glatt sa den:

Hej Tomten! God jul på sig, och är det inte en underbar dag? Jag har en vacker julgran här åt dig, vart ska jag göra av den?

...och det är så traditionen med en liten ängel längst upp i julgranen kom till!

Av Jan Sandström - 22 december 2014 10:09

...kan det bli ganska fint ute.

 

Snön ligger tung på träden, det ser man på julgranen bakom trädgårdsbordet.

Grenarna hänger nästan rakt ned.

Av Jan Sandström - 22 december 2014 08:06

Jag lyssnar på Harry Potter av J.K Rowling och den andra boken, men den första var likadan, så jag antar att de följande är likadana.

Det är Krister Henriksson som läser och förutom att han läser på ren Stockholmska där han säger e istället för ä så är han otroligt bra på att ge karraktärerna olika röster.


MEN.


Ibland viskar han så tyst att jag får vrida upp volymen till 40 för att höra

 

och sekunden efteråt så skriker han så att

 

man tror att 40 kg dynamit exploderat i skallen.

och katten hoppar högt av förskräckelse.

 

Jag har mer än en gång funderat på att lägga bort boken för det är skitjobbigt att justera volymen på min spelare där allt styrs digitalt och det tar tid innan volymen stegat ned till normala 15-20 eller 10 då han skriker.

På sista tiden har jag struntat i att skruva upp volymen utan jag tar omaket med att missa det han viskar fram.

Dessutom viskar han ofta så otydligt på någon hemgjord dialekt att det inte går att höra.


Men jag har en idé, det är att bygga in ett motstånd på ledningen till lurarna och en strömbrytare där jag kan kortsluta det eller inte.

Då kan jag blixtsnabbt ändra volymen i lurarna med att enkelt slå om brytaren eller kanske ha en tryckknapp som jag håller in då han har sina viskande meningar.

 

 

Av Jan Sandström - 22 december 2014 07:32

Måndag den 22/12 och snart är det jul.


Men många kanske redan tagit julledigt nu när det är helg mitt i veckan går det inte så många semesterdagar för att få en lång ledighet.

Men äras ska de som jobbar och ser till att samhället fungerar under dessa storhelger.


Igår en vanlig dag här hemma, Inger jobbade men hade dessa timmar mitt i dagen, hon får alltså jobba från tidig morgon till sen kväll med några timmar ledigt mitt i dagen.

Att det fortfarande är godkänt med sådana arbetspass.

Själv höll jag mig hemma och såg en hel del på TV då jag inte gjorde annat.

Ringde till Hugo i Gävle och frågade hur han mådde, och det var bara fint med han.

Hugo gillade att sitta uppe på buren och ta en lite flygtur ibland och landa på någons axel, pratade ivrigt på sitt språk gjorde han också.

Det lät fint att han har det bra, skulle bara ha fått ett lika bra boende till kaninen Bosse.

Igår kväll sändes Monty Pythons sista show som jag såg och de har en härligt sjuk humor ibland, ibland är den lite för sjuk eller så är den för frisk för att vara rolig.

Jag kanske skulle ta och se hela serien med flygande cirkusen, den finns säkert någonstans på nätet som så mycket annat.


Inatt har jag sovit gott, en tid. Gunnar gick ut en sista gång igår kväll och så sov han till klockan 5 när han ville ut.

Då var det kört för mig att somna om så när han kom in klockan 6 när jag tog min morgonmedicin så steg jag upp.

Fick en massa griller i huvudet och kände att det var kört att försöka sova.

Stoppade in motorvärmaren och hämtade in tidningen som lästes under frukosten.

Så nu sitter jag här.


Idag hoppas jag på att Erik kommer med min nya mediaapparat jag köpte och som han skulle konfiguera tillsammans med min HTPC.

Nu vaknade Inger.

Sedan kanske någon kommer och hämtar kassen med alla fågelgrejor jag har över.

Det är synd att kasta en massa skålar, pinnar och grejor.

Anders ska få hämta min 60-årspresent, fotograferingen vi gjorde ihöstas är klar så nu blir det stora foton upp på väggarna här.

Det blev som en julklapp det också.

Huvudsaken är att jag inte får en sådan här julklapp.


För övrigt håller jag med Pondus till fullo angående årstiden vinter.

 


Vädret ser jag inte så mycket av, det är fortfarande mörkt ute, det ska ha vänt men väderstationen säger att än har vi inte nått toppen, eller botten för den säger "There will be 0min 4s less daylight tomorrow" alltså morgondagen är 4 sekunder kortare än idag.

Termometern säger -7,1° och väderstationens Aktuella värden:
2014-12-22 07:45:04

Temperatur: -7,5 °C
Lufttryck: 980,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,5 °C
Klockan:
07:25
Temp - Max:
-4,5 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
-13,5 °C
Klockan:
00:43
Temp - Min:
-13,0 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
984,4 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
984,7 hPa
Klockan:
21:32
Lufttryck - Min:
980,7 hPa
Klockan:
07:41
Lufttryck - Min:
976,6 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:17 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 4s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:54
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:10

Och så här ser det ut, ganska fint ändå med lite snö och lampor som lyser.

 

 

Nu kanske jag skulle ta en till kopp kaffe tillsammans med Inger.

Men först ska jag öppna lucka 22 i Orions adventskalender.

 

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 22 december 2014 00:15

22:a December

 

Bob hade rätt om att det blir en vit jul därför att det föll 32 cm till av den där vita skiten, och det är så kallt att det nog inte smälter förrän i augusti. Det tog mig 45 minuter att klä på mig och gå ut och skotta, sedan blev jag tvungen att pissa. När jag klätt av mig, pissat och klätt på mig igen var jag för trött för att skotta. Försökte hyra Bob att ta hand om snöröjningen resten av vintern eftersom han har en plog på sin lastbil, men han säger att han inte har tid. Jag tror att den skitstöveln ljuger.


Läs hela på vår webbsida

 

Nästa inlägg imorgon den 23/12

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards