jans

Alla inlägg den 14 december 2014

Av Jan Sandström - 14 december 2014 21:12

Har ju kört Umeå till Gävle och tillbaks och väldigt många verkar ha gråstarr för de tycks tro att det var tät dimma då de körde med de främre dimljusen samtidigt med halvljuset.


Väldigt bländande och irriterade när man möter sådana fordon när vägbanan är våt, men även vid torr väg.

Och långtradare med extramonterade halvljus fram, en del med sex lampor påslagna och blinkar man till dem så blinkar de tillbaks med massor av extraljus.


Och inte såg vi någon poliskontroll efter vägen fast det var luciahelg med troliga fyllerikörningar på vägarna.

Av Jan Sandström - 14 december 2014 19:33

Man ska inte vara bortrest sä här länge, det känns som flera veckor och ändå är de sedan igår morse.


Vi åkte ju ned till Gävle med Hugo till ett nytt boende och jag tror han får det fint där.

Buren står i ett burspråk, det är väl därför det heter som det gör.

 

Utanför fönstren har de fröautomater och annat gott till utefåglarna som Hugo kan sitta och titta på.

Ljust och fint får han det också bara det inte blir för varmt sommartid men jag tror inte det, fönstret tror jag var ett västerfönster och det fanns ju träd utanför som skuggar.

Men det var verkligen fint i huset, inga rasande barn där inte   

Jag tror Hugo får hålla sig till köket.

 

Tänk er Hugo springande på mattorna och dra trådar eller sitta på stolsryggen och släppa en kladdig lurk.   

Tur att jag släppt ansvaret för Hugo men jag saknat honom eller kanske mest fågelkvittret vi haft i huset i så många år.


Efter Gävle åkte vi norrut mot Söderhamn och Trönö där vi hälsade på Tomas sambos föräldrar som bjöd på middat och senare prat in på kvällen och jag höll på att somna i soffan.

Sedan isäng på det vanliga stället, rummet där uppe med öppenspisen och efter att ha smort Voltaren och lyssnat en kort stund på ljudboken sov jag gott.

Medicin klockan 6 och sov om till 8 med förlängning en halvtimme till.

Ned till frukosten och sedan prat vid köksbordet.

Sådan här utsikt skulle jag inte tacka ned till vid vårt köksbord.

 

Fint väder på förmiddagen och sedan blev det lunch då de dukade upp ett mindre julbord med skinka och annat gott.

Mätt blev jag då, ordentligt mätt för skinkan var väldigt god.


Pratade och beundrade fågelfröautomaterna ute i busken med många småfåglar som käkade frön och jordnötter.

 

Blåmesen är liten och fin.

 

Det tyckte även deras katt men han klarade inte av att ta något fågel fast så intresserad var han inte av dem.

   


Sent omsider lyckades vi bryta upp men jag saknade min mössa och handskar som vi inte hittade hur vi än letade.

½2 ungefär körde vi hemmåt med ett stopp i Birsta där jag skulle handla på Kjell & Co.

Jag köpte en TV-mottagare till datorn och så gick jag på toa.

Någon räkmacka på Cafe Charm fick eller ville jag inte ha, men jag kunde ju tagit hem den i en påse för orka äta gjorde jag inte.


Det hade mörknat men vägen var fin och mestadels torr så det gick fint att köra hem och här sitter jag nu trött och slut.

Funderar på att se på TV men vet inte om jag orkar.

Ska prova mottagaren till datorn och se om jag får den att fungera eller om jag ska kalla in Erik.


Erik och Maria har ju turats om att vara här hemma med Gunnar och Bosse och det käns fint att de haft tillsyn när vi varit ute och rest så länge.


I morgon är det vardag igen och lite närmare julhelgen.


Godmorgon kanske inte passar så jag säger då Godnatt istället.

Men först ska jag scanna av mejl och facebook m.m


Av Jan Sandström - 14 december 2014 00:15

14:e December

 

Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra så. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset. 

 

Läs hela på vår webbsida

 

Nästa inlägg imorgon den 15/12

 



Då jag inte kan senarelägga inlägg här med uppdatering till Facebook som uppdateras direkt får du från just Facebook besöka bloggen för att läsa dagboken framöver.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards