jans

Alla inlägg under juni 2015

Av Jan Sandström - 15 juni 2015 19:58

Gunnar satt här på altanen när det prasslade under den.
Gissa om han spetsade öronen och snabbt slank iväg under men så dröjde det säkert 10 minuter innan det rasslade till och det kom pipande.
Sen kom Gunnar ut med en mus.

Som efter lite lekande :-( intogs med god aptit.
Fast jag undrar om han inte tagit något tidigare för han har suttit och slickat onödigt mycket om nosen.

Av Jan Sandström - 15 juni 2015 18:48

Jag har vetat om att det bor en ner vid vägen i stenpartiet men nu är det första gången jag sett den.

Vi kanske skulle ta och flytta den till Hemavan bara jag visste hur man gör.
Jag skulle förresten inte våga köra om den fanns i bilen men i en plåttunna (oljefat) på släpvagnen kanske det skulle gå.

Ormar och spindlar kan jag inte med fast jag vet att de gör nytta i naturen.

Av Jan Sandström - 15 juni 2015 16:54

Jag hoppas inte det där kommer hit.

Men det verkar som att det gör det.
Och fort går det men då drar det fort förbi.

Av Jan Sandström - 15 juni 2015 10:19

SVT 1, 14:50--16:20 Resa i natten (1955)

Jag har ett minne av att jag kan ha sett den tidigare men det är nog några år sedan. Det stämmer, skrev om den här filmen den 14 oktober 2013.

Jag kanske skulle börja med att kolla gamla inlägg och kopiera dem om jag skrivit om filmen tidigare.

 

 

Handling:
En karavan med långtradare är på väg mot Stockholm i natten. I förarhytterna försöker chaufförerna hålla sömnen och tristessen borta med musik, skämtsam jargong eller allvarliga samtal. Gösta är sedan åtta år gift med Birgitta. Deras äktenskap hålls bara samman av deras dotter. Gösta raggar flickor längs vägarna. När han kör drabbas han ibland av plötsliga svimningsanfall, som han av rädsla att mista körkortet inte vågar berätta om ens för hustrun. Den yngre Åke vill gifta sig med sin fästmö...Mer

Regi: Erik "Hampe" Faustman

Medverkande: George Fant, Eva Dahlbeck, Ulla SallertMer


Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 15 juni 2015 09:47

Måndag den 15/6.

Äntligen måndag.


Igår gjorde jag inte så mycket, som vanligt alltså.

Menjag monterade min energimätare och det var det värsta jag gjort när jag ser hur mycket el som rusar in i huset och bara försvinner i saker och ting.

Allt från 586W till hisnande 5653W har jag varit uppe i.

  men jag rev sönder min souvernir vid monteringen ovanför monitorn  

Jag skrev igår att det var en enkel modell men det stämmer inte, upptäckte att det finns många sidor med diagram och statistik på energiförbrukning i den, däremot är den enkel på så sätt att jag inte får uppgifterna i dator eler mobilen men det gör inget.

1189W just nu.

På Facebook var det en tjej som gav bort ett par sadelväskor till MC och jag såg det direkt det dök upp och hann boka hämtning.

Provade dem på hojen och visst kan det fungera bara Inger förlänger kardborreremmarna över dynan.

   

Men vi måste testa om Inger kan sitta bekvämt när väskorna är monterade, eljest får jag ge upp och skänka dem vidare.


Jag såg en träffande serie igår och man kan ju tro att det är jag ugglan pratar med.

 


Sedan lastade jag/vi släpvagnen med det som ska upp till stugan i 1266W eftermiddag men bilen lastar jag senare.

Först ska den upp till Carglass    för att byta vindruta, den sprack ju efter att vi lagat stenskottet.

     

Det är inte vanligt att den spricker efteråt, däremot kan det hända under lagningen då rutan tydligen värms upp och vacuumsugs.

   

Maria skulle köra upp den och ta bussen ned på stan, men jag tror jag följer med på MC.

Hämtningen kanske jag måste 914W vara med på eller så kan Maria betala så girar jag över pengarna om jag inte får en faktura.

Jag vill egentligen inte missa eftermiddagsfilmen som är i en klass som jag gillar, tror jag.


Jag nämnde att vi ska till stugan och jag måste dra 1742W med svetsen och verktyg så kanske jag kan göra i ordning takstegen till efter midsommar då sotaren aviserat sin ankomst.

Tydligen vill de inte ha folk som sotar själv för jag anmälde att jag kunde göra det själv för hur svårt ska det vara att dra en viska upp och ned ett par gånger i ett slätt stålrör.

Det gör sotaren och jag har sett det ett antal gånger, det är ju inga krökar och besvärligheter.

Anmlan mottogs av brandmyndigheten men sedan har jag inte hört någonting mer från dem och nu har det gått ett par år.

Jag tror de inte bryr sig om min ansökan. Nu får jag en utgift på ett antal hundralappar.


Men det ska bli skönt att få bada i tunnan, det ser jag fram emot och Gunnar får jaga möss OM vi nu tar med han upp.

Maria är ju hemma och kan ta hand om han också, 3 eller 4 katter spelar ingen roll.


Men vädret då, jo solen skiner 1266W men det blåser, man kanske skulle montera upp en vindsnurra så 1267W blir inte siffrorna på elmätaren så hemska   

Det stod i dagens tidning att det blåst otroligt mycket under maj, en månad som det normalt inte blåser under så vi har fått ett helt annat väder nu.

12,9° står termometern på väggen på och väderstationen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-15 10:15:05

Temperatur: 12,9 °C
Lufttryck: 985,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från WNW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,8 mm
Året: 324,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
09:36
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
05:57
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
02:36
Lufttryck - Max:
985,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
00:41
Lufttryck - Min:
984,2 hPa
Klockan:
03:44
Lufttryck - Min:
985,0 hPa
Klockan:
23:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:16
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:00
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 20:25

Men på bild ser det riktigt skönt ut ute. Fast björkens grenverk svajar ganska ordentligt i blåsten.

 

Kaffe blir det men jag tror inte jag går ut med det.

Sitter nog här och skriver filminlägget och kollar av vad Facebook säger.


Godmorgon 1265W (Får nog släcka den där mätaren)   


Av Jan Sandström - 14 juni 2015 20:23

Det tycker då Tristan och Trassel när Maria kom hem med något till dem.

       

Hon hade köpt ett grisöra, sådant man ger till hundar men katterna bara luktade på det och sedan gick vidare och lekte.

Av Jan Sandström - 14 juni 2015 12:19

Maria var ju ned till IKEA och då köpte de en mätare till mig.

En sådan som sitter ute på elmätaren och skickar data om aktuell förbrukning in till mottagaren här inne.

Sparsnäs heter den hos IKEA

 

Det blev ett konstigt mönster när jag fotade med mobilen.

Sändaren var enkel att montera, självhäftande tejp på delarna men jag skruvade loss sargen och drog ut antennen utanför plåtskåpet.

Jag stod och tittade på den när vi var nere i Jönköping men då skulle den kostat nästan 1000:- men nu blev jag Familjemedlem och då blev den billigare.

SPARSNÄS Energidisplay IKEA När du vet hur mycket energi ni använder blir det enklare att hitta sätta att spara både energi och pengar.IKEAS bild av grejorna.

Nu tror jag inte den här har samma finesser som den Vattenfall och andra större bolag säljer men den kostar å andra sidan inte så mycket.

EnergyWatch hittar eltjuvarna i ditt hemVattenfalls paket kostar tre gånger så mycket men då kan jag ju få in data i mobilen m.m

Det tycker jag inte är helt viktigt.


Problemet är att jag rev sönder min lilla souverni från Dovrefjäll i Norge som jag köpte som barn.

Den har gått sönder tidigare och nu får jag limma den igen.

 


Den där mätaren är livsfarlig, nyss hoppade den upp på 3000W förbrukning men nu är den nere på 835W.
Jag antar att det är det den är till för, att man ska få dåligt samvete och springa runt och släcka alla lampor.


Nu har jag värmt mat och ska gå ut till Gunnar för att äta. Det har ju blivit nästan 16° varmt.

Av Jan Sandström - 14 juni 2015 09:56

Söndag den 14/6


Igår hade jag en dag i lugn och ro, mesta delen av dagen för Inger kom hem på timmar och då blev det fika och lite prat.

Eljest pysslade jag med ditt och datt inne och i snickeboa/garaget medan Inger jobbade och Maria var med Peter itll IKEA i S-vall.

Kompisen Hans ringde från Kalix, eller var det var. Någonstans uppe i norr var det och han funderade på om vi var hemma efter helgen så skulle han kika förbi på väg hem till Ö-vik. Men då är vi kanske i stugan och då får han åka den vägen istället.

Eljest satt jag och lekte med semesterbilder från 1979 och deras GPS-koordinater.

Försökte få in positionerna på Google maps men det var inte det lättaste. Nya Google kan tydligen bara ha tio st samtidigt.

Jag gillar inte nya Maps utan den gamla var enklare och bättre på många sätt och vis, mer användarvänlig tycker jag.


Sedan blev det som vanligt lite TV medan jag puöade på i datorn innan jag gick isäng.


Lyssnade på ljudboken en stund innan jag släckte, Gunnar väckte mig vid 2-tiden och då kändes det som att jag sovit hela natten.

Försökte somna om men det gick inte utan då kom tankar snurrande i skallen så jag körde upp sängen lite och tog mobilen där jag kollade runt lite på nätet och inlaggda webbsidor. Såg att det bara var +3° i högra och +5° i det vänstra växthuset men Inger hade lagt över dem och tempen började sakta stiga såg jag innan jag stängde mobilen.

Somnade efter att ha legat och vridit mig ett tag, någon timme eller så och under tiden hade Gunnar sprungit ut och in några gånger men till slut lade han sig till ro mellan mina ben, eller rättare sagt uppe på mitt uderliv.

Där var det väl varmt och skönt (men jag skulle gärna velat ha någon annan där).

Det positiva är att jag kunnat dra ned på min medicinering, jag är nu tillbaks i halva Alvedondosen och har inte behövt smöja med Voltaren, även om det skulle ha känts skönt ibland på natten men jag har inte haft nåron riktig värk, bara lite småmolande som jag kunnat hantera psykiskt.


Vaknade vid åtta men låg kvar en stund efter att ha släppt ut Gunnar.

Steg upp och intog frukosten ute på altan hos Gunnar på södra altan, den mot vägen, det är söndag och väldigt lugnt.


Inatt kom det en bil vid tretiden som inte sparade på bränsle efter Vallmovägen, det gick betydligt fortare än de 30 det är men det är ju inga blommlådor här utanför och då måste han väl ta igen den tid som förlorades där borta.

Vi kanske måste ha blommlådor så hela vägen blir en slalombana för att det ska hjälpa.

Det inte fartdårarna och motståndare till farthinder förstår är ju att det är på grund av dem det måste finnas fysiska medel att ta ned hastigheten.


Idag vet jag inte vad jag ska göra, har egentligen inte lust till någonting, känner mig orkeslös och smådeppig.

Känner inte för en MC-tur heller men jag borde ta och kolla hjälmarna och inställningarna för blåtanden att det fungerar som det ska mot varandra och mobiler/GPS.

Men det är ju en dag i morgon också, varför göra det idag när man kan göra det imorgon.


I morgon ska förresten bilen in för byte av vindrutan och då har Maria erbjudit dig att åka dit med den, vi får se om jag tar hojen så kan hon få skjuts någonstans efteråt eller undet tiden de byter rutan, det ska ta tre timmar.

Eller så åker hon buss till stan som hon sagt att hon ska göra.


Vädret då, jo det är mulet och grått men skapligt varmt (Svensk sommar) med 13,9° utanför fönstret.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-06-14 10:45:05

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 989,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SSW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 13,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 31,8 mm
Året: 324,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
08:32
Temp - Max:
17,9 °C
Klockan:
13:52
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
02:36
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
00:41
Lufttryck - Max:
992,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
989,1 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
988,9 hPa
Klockan:
09:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:02
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:45 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 34s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:31
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 19:11

Och en bild innan jag går och gör mer kaffe.

 


Så nu säger jag bara Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards