jans

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 18 augusti 2017 09:54

Fredag den 18/8


I morgon tar sommaren slut.

 

Varje år kör VK sin nedräkning på sommardeckaren och det är inte kul att se dagens siffror.

Men nästa år blir det en ny deckare som jag inte läser mer än hur många delar de är uppe i.


Igår då, jo jag slipade och gjorde i ordning några fler avståndspilar/skyltar som ska upp i stugan, sågade till och satte upp två hyllor så att Mirabell har lättare att ta sig upp till kattluckan, även Gunnar kan ha nytta av det.

 


Sedan blev det en skön promenad ut på änge och runt ICA Kvantum på Kronoparken och hem.

 

Det blev en runda på 6,84 km och tog 1½ timme i skönt sommarväder och med ljudboken i lurarna.


Sedan gjorde jag inte så mycket mer igår, satt ute och bara var med korsord och annat.

Inger kom hem och kvällen blev som vanligt, dator och TV kombinerat.


Gick isäng sent då jag fastnade i datorpyssel med siffror och diagram samt bilder.

Mirabell låg hos mig och senare kom Gunnar och lade sig mellan mina ben.


Steg upp efter eller klockan 8, då visade vågen på 74,4 kg. Samma som igår.


Efter en dusch blev det frukost ute på altanen bland alla blommor.

   

 


Tidigare grannen Maria kom förbi med sin voffsing Rosi (eller är det Rosa hon heter?) för hon hade fått sälja gräsklipparen som stått här hos oss.


Senare ska Emil komma förbi och då ska han få hjälpa till med att plantera päronträdet, han ska få slänga ned stenar i hålet.

Jag ska kika på bromsarna på Peters bil för de hade klagat på dem, vet inte om det var bilprovningen eller på en service men jag finner det otroligt för Christer, kompisen som sålde bilen hade bytt bromsskivor och belägg just innan Peter köpte bilen för några år sedan, konstigt om frambromsarna ska vara utslitna redan.


Jag får se om det blir någon promenad men eljest kanske jag skulle ta en MC-tur ut någonstans fast jag måste laga en punktering på min cykel, framdäcket håller inte luften men jag tror det är ventilen för jag köpte ju punkteringsäker slang och däck tidigare.

Inger är ledig men hon har annat jobb att göra idag och vädret är fint.


Skönt ute med 19,5° i skuggan, blå himmel och ingen blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-18 10:15:11

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1019,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från SSW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 41,4 mm
Året: 267,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
09:35
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
15:42
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
01:18
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
05:25
Lufttryck - Max:
1023,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1026,5 hPa
Klockan:
06:51
Lufttryck - Min:
1019,5 hPa
Klockan:
09:39
Lufttryck - Min:
1022,4 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:40
Sol upp: 04:41
Sol ned: 20:42
Skymning: 21:43
Dagsljus: 18:03 tim:min
Dag längd: 16:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:25
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 

Nu gör jag mig en kopp kaffe, tar en kaka eller två och går ut för att kolla cykeldäcket, jag kanske skulle ge mig på en cykeltur fast det är skönare att promenera.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards