jans

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 oktober 2017 09:16

Måndag den 30/10


Igår fyllde jag 63 år och jag tackar alla som grattade mig.

Jag "firade" dagen med att åka upp till stugan med margarin till Maria och Mona som är där med vi glömde det då vi åkte upp i förrgår.

Samtidigt grävde jag på Ingers order upp de resterande morötter som fanns i landet. Ett geggigt arbete.

 

Körde hem till stan och tittade till Norton och Bella som är Peter, Anna och Emils katter.

Gosade och lekte lite med Norton, Bella är lite rädd av sig så hon kommer oftast inte fram men ibland gör hon det.

   

Bella till vänster och till höger Norton. Tror jag för jag har svårt att se skillnad på dem men där märker man vem som är vem.


Åkte hem och städade undan i cykelboden så att jag får in snöslungan och den ställde jag in och tankade full så den är klar då snön kommer.

Körde även undan alla sommardäck som vi har förutom Eriks två blankslitna som ska bytas ut innan våren eller om han beslutar sig för att sälja bilen vilket han funderar på att göra.

Då är den stora frågan, sälja som den är och obesiktad och få lite eller ingenting eller raparera framvagnen och besikta och få lite eller lite till. OM det ska löna sig tror jag vi måste laga framvagnen själva vilket inte är så stort jobb men vi saknar garage.

Ser lite på Wheeler Dealers på Discovery Channel (Idag 09:05 - 10:00) och ser man vad de gör är vårt jobb fjuttigt.


När jag var klar med utejobbet och fåglarna fått mat gick jag in och gjorde en smörgås och kaffe.

Lade mig på soffan och såg en gammal matinéfilm, Fröken April från 1958 som jag spelat in någon gång.


Inger kom hem och sedan kom Anders förbi och vi åt uppstekt palt, men Inger var otacksam och tog med de två sista i sin matlåda så nu är det slutätet palt för den här gången.

Men jag ser fram emot limpan hon ska baka på paltvattnet, den blir sagolikt god och saftig.


Senare på kvällen såg jag någonting på TV från Netflix, några serieavsnit av dokumentärer och om natur och klimat.

Det blev även en stund på träningscykeln så jag blev slutkörd, det händer att jag gör det ibland för jag har ju varit dålig på att promenera sista veckan, men så har jag ju blivit äldre.  


Gick isäng och smorde min onda axel och fingrarna som värkte, kanske för att jag blev blöt och kall av morötterna.

Men jag har ändå sovit ganska gott och tungt inatt.


Steg upp 7:30 och då stannade vågen på 75,0 kg och blodsockret blev 5,4 mmol.


Idag har jag tänkt ta det lugnt, eller lugnare eller inte, jag måste ju åka och titta till katterna, bör ta en promenad och ska se dagens matinéfilm som är Sceningång på SVT1 HD Idag 14:30 - 16:00 och om filmen står det "Om en dag på en teater - om skådespelarnas förhoppningar, drömmar och besvikelser."


Solen skiner från en blå himmel men den står lågt, solen alltså.

+0,2° just nu och den stiger men det blåser också så det är nog inte så varmt ute.

Så här såg gäststugan ut tidigare i morse när solen gick upp.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-30 10:00:11

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 1010,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 88,8 mm
Året: 440,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
09:54
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
14:49
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
06:31
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
23:46
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Max:
1004,9 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1004,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
984,6 hPa
Klockan:
00:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:22
Sol upp: 07:14
Sol ned: 15:30
Skymning: 16:22
Dagsljus: 10:00 tim:min
Dag längd: 08:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:14
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut med nötskrikan som försöker komma åt nötterna.

         

Uppdaterar med en del av bilden ovan på nötskrikan som flyger iväg.

 

Nutror jag det blir en kopp kaffe innan jag tar en kortare promenad medan bilen värms upp av motorvärmaren jag ska starta.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards