jans

Direktlänk till inlägg 24 januari 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 24 januari 2021 08:12

Söndag den 24/1


Ja då är det en månad efter julafton, bara elva kvar.

Igår skulle vi till stugan och skotta snö men det blev inget av det.

Man kom aldrig och plogade vägen så efter att ha kört bort här hemma så att jag gått ut bil coh släp, lastat slungan så tog jag ned den igen.

Började köra bort hos grannen som var ute och kämpade, sedan in på tomten där Erik och Maria börjat dra och skotta ned från altan och hus.

Det va då det hände, det som inte får hänta. En smäll i slungan och så stod den där med låsta hjul.

Motorn gick men inte drivningen och då hjulen låst sig var det knappast enbart drivremmen som gått av.


Efter att jag fått hjulen att rulla hjäöpte Erik mig in med slungan i garaget. Där upptäckte jag att en stång gått mitt itu.

Den håller remskivan till hjuldrivningen.


Efter funderande åkte jag till Stöcksjö och lånade Anders slunga men den gick inte bra i klabbsnön, den satte bara igen och så gick en brytbult av.

Körde fast med bilen eller kom inte loss då jag skulle hem men som en ängel i grön bil kom Erik och då jag lossar släpten gick det fint att köra fram och Erik tog över släpvagnen.

Här hemma in med Anders slunga och rikta till impellern, den stora som matar in snön.

Provkörde och då gick en vajer till utkastet så att snön bara sprutade rakt upp, men in med slungan igen och jag fick dit en växelvajer till en cykel lite provisoriskt så att den kan fungera idag.


Då var jag less och gick in, ont i hela kroppen och helslut.


Middag med Bonusfamiljen och sedan såg vi 

Never Say Never Again (1983)

Ännu en Bondfilm och nu med Conery men ingen riktig Bondrulle utan en fristående.


Gick isäng och med all värklindrande jag kunde ta men lyckades somna och har sovit inatt.

Vaknade straxt före ½8


Idag ska vi göra ett nytt försök med stugan för nu har dom plogat vägen. Igår var det upp till 60 cm på mesta delen av de 4 km vi har.

Allt enligt stuggrannen som bor där och Hanna tog sig på skoterspår en bra bit under en promenad.


Så vi får hålla tummarna att Anders slunga håller ihop men eljest får vi inrikta oss på att ta av tak och titta till husvagnen m.m

En utflyktsdag för Erik och Maria ska komma även idag, i alla fall ska Erik det enligt mess.


Men kallare idag, nu -8,9° här och i stugan -11.2°

Det ska då inte vara snöstorm idag utan det återkommer imorgon måndag   fast någon storm och mängder verkar det inte bli.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-24 08:30:11

Temperatur: -9,2 °C
Lufttryck: 986,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,3 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,0 °C
Klockan:
05:40
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
11:46
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
23:34
Lufttryck - Max:
986,6 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Max:
985,2 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
984,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
971,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:40
Sol upp: 08:40
Sol ned: 15:03
Skymning: 16:04
Dagsljus: 08:24 tim:min
Dag längd: 06:23 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 54s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:43
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder.

   


Det här taket är jag lite orolig över. Jag får se om Erik kan ta några fina drönarbilder innan vi börjar skotta.

 


Kanske även vedboden till höger men den höll då den gången en tall föll rakt över den, det är ju jag som byggt den   

 


Man såg inte mycket i mörkret om det var plogat men

 


idag syns det bättre när det är gryningsljus.

 


Nu ska jag dricka upp kaffet och så ut till "gruvan" igen, hej hå hej hå...

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards