jans

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 24 oktober 2021 09:03

Söndag den 24/10


Idag har jag namnsdag, det är Evert som är mitt andranamn vilket också var min pappas andranamn.


Igår åkte jag och hämtade min svägerska som lämnat husbilen på rep och jag blev lite tidig så det blev en runda bland vagnarna.

Hittade en fin som skulle passa oss perfekt.

Den här, en Hobby 400 SFe De Luxe

Inte lätt att idag hitta husvagnar som väger under 1200 kg som är det jag kan dra med bilen.

Satte ju dit ett billigare drag då jag köpte den, bilen alltså.

Det är bara en grej som är fel och inte passar, prislappen.


Efter att vi var klar där blev det IKEA en sväng där jag köpte jul.

Deras adventskalender så nu finns det hopp om att det blir en julafton i år.


Vidare till ett café där vi fikade/lunchade och så hem igen.

Hon skulle ta bussen till Vännäs men det blev så att jag skjutsade efter att tjejerna pratat ute på altanen i finvädret.

Inger var ju hemma på timmar igår.


I Vännäs kollade jag på en trilskande TV men blev faktiskt inte klok men konstaterade i alla fall att antennsladden måste vara skadad någonstans mellan rum och kök.

Så det blir nog ett återbesök och då drar jag en ny sladd på utsidan av huset, kortare väg, grövre sladd och mindre ivägen.


Kände av min rygg lite där jag kröp omkring, fast så mycket blev det inte. Kanske berodde det på skorna jag hade då vi var ute tidigare, har inte haft dem under hela vintern så det kanske blev för mycket av det goda.

I alla fall så gick det bra att köra hem även om det höll på att frysa på efter Vännäsvägen/E12 på vissa ställen och hemma blev det blomkålssoppa mikrovärmd och jag åt medan jag såg på TV.

SVTplay och Wallander och skönt uppallad i soffan med avbrott för att släppa ut Gunnar.


Inger kom hem och det blev sängen men jag hade ont i ryggen, dock känns det mer som andra oanvända muskler men även denna ischias eller där nere.

Ljudboken en stund innan jag släckte, vaknade vid tvåtiden av ont i bröstet.

Det var gaser i magen så det blev Sammarin och upp och röra på mig. Skönt både för magen och musklerna och det blev upp och ned ända till tretiden då jag lyckades somna om ordentligt.

Jag vet ju att blomkålssoppan inte är bra ibland och kanske i kombination med kaffe och annat.


I alla fall sov jag till över åtta med avbrott för kissa vid sex då Inger var uppe å väg till jobbet.

Men ont och det är risk för senadrag så jag rakade mig stående i duschen, enklare så.


Nu frukost och sitter skönt i kontorsstolen men ska inte sitta här hela dagen.

Det kan bli en promenad ute eller så blir det troligen här inne på bandet då det flaggas för regn idag.

Så ska du ut

TA DET LUGNT FÖR DET KOMMER ATT BLI HALT.


Nu är det bara -3,6° utanför fönstret, grått men vindstilla.

Det var kallare i natt och i morse vilket väderstationen visar här

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-10-24 09:30:16

Temperatur: -4,1 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 116,1 mm
Året: 521,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
3,5 °C
Klockan:
13:29
Temp - Min:
-7,9 °C
Klockan:
03:24
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
23:14
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
04:10
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1015,3 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Min:
994,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:06
Sol upp: 07:56
Sol ned: 16:49
Skymning: 17:40
Dagsljus: 10:34 tim:min
Dag längd: 08:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:20
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och mina morgonbilder ser ut så här idag.

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards