jans

Alla inlägg under maj 2021

Av Jan Sandström - 6 maj 2021 07:35

Torsdag den 6/5


Igår tog jag det lugnt, faktiskt lugnare än normalt då jag inte gör någontin alls.
Men en liten promenad runt Västerslätt blev det i alla fall.

 


En granne håller på att byta tak men att göra på det här sättet är överkurs.
Nya takstolar just ovanför det gamla taket och aningen brantare lutning, det blir kanske nån halvmeter högre i nocken och några dm vid takfoten.

  
Men man får kanske lite mer utrymme uppe på loftet så det kan bli ett krypin eller förråd.

Man vill kanske få upp grejor från källaren som kanske blev vattenfylld i höstas.

Jag o Inger var för övrigt och kikade på det där huset en gång på 80-talet men vi stannade kvar i det vi nu har och har haft sedan 1985. Tänk 36 år sedan vi flyttade in den 16/5


Men det var lite jobbigt att gå då vet blåste kallt och högg till ibland bak i ryggen.


Väl hemma blev det soffan, lunch, kaffe, ta emot paketet med soffan och matinéfilm om rymmare från ett fängelse, filmen heter Hålet.


Inger kom hem och senare blev det enkel middag, isterband och sallad med nån mer rest från kylskåpet.

Två avsnitt av Karppi

Jag frös och mådde inte riktigt bra så det blev en varm dusch och sedan isäng med filt och katt ovanpå täcket.


Har sovit skapligt, bara varit upp två gånger och idag måt jag lite bättre, inte så frusen.

Inger är ledig så det är väl jobbardag idag   

Men dom säger snöbyar i eftermiddag.

Kanske kan jag ta en promenad nu på förmiddan, ser i älgkameran vid Junsele att där snöar det lätt.


Här blåser det och solen skiner ibland  genom molnen.

+5,0° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-06 08:30:16

Temperatur: 4,8 °C
Lufttryck: 990,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 39 %
Vindstyrka: 6,0 m/s från NE,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: 0,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,2 °C
Klockan:
08:24
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
11:02
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
03:10
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
03:41
Lufttryck - Max:
992,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
989,8 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Min:
992,5 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:42
Sol upp: 03:57
Sol ned: 21:17
Skymning: 22:33
Dagsljus: 19:51 tim:min
Dag längd: 17:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:36
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut tidigare i morse.

              

Av Jan Sandström - 5 maj 2021 07:15

Onsdag den 5/5


Igår hade jag ju tid för behandling hos "min" kiropraktor Maria och efter en morgon här hemma och en långsam promenad de dryga 2 km det är dit

  


fick jag en mugg kaffe i väntrummet innan hon var klar att ta emot mig.


   


Böja mig frammåt, bakåt, höger och vänster, gå på tårna och så hälarna.

Böja vrida bända och konstatera vad som var fel på mig.

Tacksamt nog ingen nervskada utan det verkade vara mjukvarufel, muskler och senor och snett bäckenben.

Massageapparat på ryggen som skulle kunna duga till att spräcka betong, men så skönt.

Sedan mer vrida och bända så det knakade.


Det käns så skönt att bli mer eller mindre misshandlad för hon går verkligen loss på gammkroppen.

Sedan dra betalkortet och få restriktioner vad jag bör undvika att göra i alla fall närmsta tiden.

 

Är jag inte bra efter helgen kan jag boka ny tid så jag får se vad som händer.


En långsam försiktig promenad hem igen och lunch.

Lite svårt att sitta så jag lade mig helt enkelt inna på soffan med ljudboken.


Matinéfilm men iddes inte se utan gick upp och rörde försiktigt på mig och så kom Inger hem när jag var ute och pratade med grannarna på 17.


Erik kikade förbi så vi blev lite senare ut till IKEA där vi skulle köpa men främst titta på saker.

Vi funderar nu på två sängar som står på varandra och som kan passa uppe på loftet i lillstugan.

UTÅKER Stapelbar säng, furu, 80x200 cm



Men visst är det roligt att handla korgen full och så få det här i kassan.

 

Men Inger fick springa och hämta två chipspåsar till så att vi kom över 450:- vilket presentkortet var på.


Det vi inte fick tag på var ett diskställ vi såg, men hittade inte igen det någonstans utan det fanns bara uppe på väggen.

 

Men jag ska forska mer om det och se var det kan ligga.

Vi ska ju förmodligen dit igen.


Vi passade även på att äta i en i stort sett tom matsal men att man bara får sitta en och en vid borden fast vi är ett par.

Varför har man då kvar stora bord men inga stolar.


Klockan var närmare åtta innan vi kom oss hem igen och jag var skapligt slutkörd.

Började på en film men avbröt så vi kunde se ett avsnitt på Karppi, den finska polisserien.

Sedan kunde jag fortsätta på min italienska deckarserie Kommisarie Montalbano, liknande Midsomer men lite mer humor i den.


Det blev skapligt tidigt isäng och jag hade ont men mer lemmen än värk.

Har sovit skapligt men vaknade halv fem, 2:50 alltså       

Men somnade om efter att ha varit upp och rört på mig, upp en gång till (och fyllde på Alvedon i kroppen) närmare 6 men sedan låg jag bara kvar i sängen en stund för att försiktigt röra på kroppen för jag hade ont.

Men det onda släppte och nu känns det skapligt bra, fortsätter det så här kanske jag blir bra igen.


Idag inga direkta planer mer än ta emot trädgårdsbänken i eftermiddag, det ska bli mulet och nån ONO-lig (Ost Nord Ost) vind så säkert inte så skönt där ute.

Men änså kanske en promenad men inte så lång som igår.

Jag kanske åker ut till Anders och tittar på hans förunderliga gran.

 

Det är en gren som växer ut och sedan tillbaks in i stammen igen.

Jag sa åt Anders att han inte får kapa bort det där utan tar han ned granen ska han kapa under och över så han kan ha kvar biten som ett konstverk.


Inte så fint väder idag utan mulet och blåsa men nu har jag sol och lite blåst, +4,6° och väderstationen visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-05 07:45:15

Temperatur: 5,2 °C
Lufttryck: 996,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från ENE,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,8 °C
Klockan:
07:30
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
03:41
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
03:52
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
999,9 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
05:14
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
22:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:47
Sol upp: 04:00
Sol ned: 21:14
Skymning: 22:29
Dagsljus: 19:42 tim:min
Dag längd: 17:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:40
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut lite tidigare, den här klockan måste jag se om den går att rucka på.

   


Den här går då rätt.

        

Av Jan Sandström - 4 maj 2021 07:37

Tisdag den 4/5


Igår: Ja då åkte jag och Inger upp till Ersboda där vi handlade trädgårdsdynor på Jysk och det följde även med lakan och ett litet set vägghyllor.

 

In med det i bilen och så in på Rusta där det blev ett och annat till hushållet innan vi åkte hemåt men vid I20 stannade vi och Inger plockade Tussilago som hon skulle ha till jobbet.

Naturligtvis stod jag parkerad helt lagvidrigt nära korsning och framför cykelbanan och vad ser jag då inte i backspegeln.

En fint målad bil med ljusramp på taket.    Vi har ju polisutbildning här och nära där jag stod men han körde bara runt mig men då flyttade jag mig en bit med bilen. 

Inger fick skjuts till jobbet och jag åkte hem, där var det olåst och inne satt Maria med sin lunch och jag gjorde i ordning min mat.


Efter det lite plock och ut med verktyg i bilen för att koppla på släpen och åka över till BYGGmax där det blev inköp av två plankor till staketet som gick sönder under all snö i vintras.

   

Det är fint när det väl börjar spira så smått i rabatterna.


Nu vidare iväg ut och upp till Peter o Emil för att slutföra arbetet med att näta in balkongen.

Jag hade köpt ett bra lim och skulle fästa träribbor mot betongen, det gick sisådär och fast det skulle fästa och ta direkt så var det bra att jag tagit med skruvtvingarna.

Senare messade Peter att det inte alls fungerade så det blir att borra lite och skruva så att det blir tätt mot sidorna.

Fika ute på altanen innan jag åkte hem igen och nu tog jag det lugnt.


Bokade tid hos kotknackaren eller Umeå Kiropraktorklinik Bronemo och hos Maria som jag varit till tidigare för mitt diskbråck.

Och jag fick en tid redan kvart över elva idag 

 

Värmde middag och såg på TV, en film i en lång serie om en Italiensk kommisarie.

Kommissarie Montalbano

En småomisk film för varje avsnitt är som långfilmer liknande Morden i Midsomer.


Maria messade och frestade mig och syskonen.

  Hon är mammas dotter men även bröderna är bra på mat och bak.


Efter det program om döden eller dom som överlevde och sådant (inte Marias rullrån).

Alltså livet efter detta och även det på Netflix.

Surviving Death

Jag vet då vad jag tror och blir inte mindre övertygad efter det jag ser och läser om ämnet.


Inger kom hem och jag var trött och hade värk så hon bäddade sängarna.

Frös gjorde jag också så det blev tjocka filten och så katt mellan benen och öppet fönster.

En kort stund med ljudboken innan jag sov och har sovit gott inatt.


Upp halv sju och ont i kroppen så jag har funderat på hur jag ska ta mig de 2 km det är ned till kiropraktorn.

Men rör jag på mig ska det väl gå fint och det brukar lätta under dagen men tänker gå tidigt så jag har gott om tid på mig.

Hem hoppas jag att det går att gå för mig, eljest löser jag det på annat sätt. Kan ju krypa på knäna. Efter några meter lär jag få skjuts av den där målade bilen.  


Mår jag bra så kanske vi åker ut till IKEA i eftermiddag när Inger slutar jobbet.

Borra hemma hos Peter? Jag får väl se hur det blir men det är ju ändå bara 2-3-4 små hål.


Gunar gick ut och nu ser man bara till katten så han får mat ute eller sover på någon av stolarna.

 

Men nattetid vill han ligga inne, senare i sommar ligger är han ute i stort sett dygnet runt,


Fick just mess om leverans av trädgårdsbänken vi beställt från BYGGmax, den levereras imorgon eftermiddag.

Soffa Europa Baltic Garden

Den kanske blir fin på verandan till lillstugan, på bilden nedan.


Idag ser det ut att bli skapligt väder.

Just nu 08:39 har jag +6,3° utanför fönstret och solen skiner men det blåser lite.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-04 08:30:17

Temperatur: 7,3 °C
Lufttryck: 998,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 34 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från ENE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
08:28
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
10:07
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
03:52
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
04:25
Lufttryck - Max:
999,9 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Min:
998,4 hPa
Klockan:
07:48
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
18:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:52
Sol upp: 04:03
Sol ned: 21:11
Skymning: 22:24
Dagsljus: 19:32 tim:min
Dag längd: 17:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:45
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut. Eller såg ut tidigare i morse.

     


Där bortanför dörren har vi tänkt ha bänken.

      

Av Jan Sandström - 3 maj 2021 07:26

Måndag den 3/5


6,9 mmol och vikten 82,3 kg blev det idag.


Igår vaknade jag i stugan, gick ut ganska tidigt för en liten promenad efter byvägen

 

Lyssnade på fåglar som Spillkråkans trummande på en holk och ljudboken i lurarna, sedan så plockades det i ett och annat.

Hackade på isklumpen från badtunnan och plockade undan vinter och fram sommar.


Vi gjorde i ordning för att åka hem efter lunch men då fick vi besök av Erik o Maria som kom och fikade.

Inger hade sitt webbfikamöte så det dröjde till närmare fem innan vi kom iväg och då anade Gunnar ugglor i mossan så han höll sig ute.

Men jag fick tag på han och det bar iväg hem.


Gunnar gick iväg för att kolla om allt var lugnt och vi tog te o kaffe ute på altanen.

Senare blev det middag och TV.

Först lite från vulkanen på Island där det hänt grejor, nu har den sprutat lava uppskattningsvis 300 m så det syns från Reykjavik.

 


Sedan började vi på en ny serie

Karppi 

En finsk polisserie med mord i sinnet. Verkar skapligt bra efter två avsnitt.


Sängen och ljudboken, sedan har jag sovit hyfsat bra.

Upp klockan 6 och idag ska vi troligen ut och handla på förmiddan.

Dynor till altanmöbler, vi behöver byta ut några som är gamla och slitna.


Sedan kanske jag åker till Peter och bistår med lite hjälp att färdigställa kattnätet på balkongen.


Matinéfilm men nu är den årstiden då det inte lockar lika mycket med film på eftermiddan.

Inte när vädret är fint vilket det kan bli idag.

Nu +5,1° sol och nästan vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-03 07:45:16

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1001,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 26 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,6 °C
Klockan:
07:44
Temp - Max:
10,1 °C
Klockan:
12:23
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
04:25
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
04:07
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
01:26
Lufttryck - Min:
1000,9 hPa
Klockan:
07:35
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
18:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:56
Sol upp: 04:07
Sol ned: 21:08
Skymning: 22:19
Dagsljus: 19:23 tim:min
Dag längd: 17:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:53
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

           

Av Jan Sandström - 2 maj 2021 08:57

Har fångat den.   

Alltså på ljud och film.
Först ljudet genom en webbkamera.


Sedan gick jag en promenad för att kika på grannens badtunna och hur dom förankrat locket, men dom har en presenning.  

 

Väl hemma så tog jag kameran och filmade men maxzoom och på frihand är inte lätt.


 

I alla fall så är det en kort video.


Av Jan Sandström - 2 maj 2021 06:58

Söndag den 2/5


Igår: Tja då hackade jag på isklumpen och så pysslade jag med lite av varje i lillstugan där vi fikade och fick se Spillkråkan rensa på tallen utanför fönstret.

   

I morse spelade jag in några korta snuttar på en webbkamera för att fånga fågelläten.


Kan det vara granens tupp som låter sådär.

Det blev då något på den ena.


Pratade med Peter som höll på med kattnätet på sin balkong men behövde längre trappstege så det slutade med att hela familjen kom hit till stugan och lånade den jag har här och tog samtidigt fallselen jag har.

Vi fick fika och farmor fick leka med Emil.


Det blev middag och kväll men vi hittade inget naturprogram om Sydamerika, De vi startade kom vi på att vi redan sett men till slut så tog vi andra avsnittet på 

Night on Earth

innan vi såg de tresista avsnitten av

The Valhalla Murders

Sedan blev det sängen och Gunnar var bara ut och kvällskissade innan kom och lade sig hos oss.

Vid halv 6 ville han ut och jag var redan vaken med ont i ischias/diskbråcket.

Jag måste nog beställa tid hos kotknackaren Maria när vi kommer hem till stan vilket blir senare idag. Men jag tänker ta det lugnt med min rygg idag fast du vet ju hur det är när jag planerat något.


Det var vanligt väder igår med sol och ibland några snöflingor.

Så det blir väl så idag också men nu skiner solen och vindstilla.

-3,4° och hemma i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-02 07:15:14

Temperatur: 3,9 °C
Lufttryck: 1002,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från WNW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
06:57
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
16:24
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
23:54
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
01:26
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
23:22
Lufttryck - Min:
1002,1 hPa
Klockan:
06:19
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:01
Sol upp: 04:10
Sol ned: 21:04
Skymning: 22:15
Dagsljus: 19:14 tim:min
Dag längd: 16:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

           

Av Jan Sandström - 1 maj 2021 08:59

Lördag den första maj.


Vi får tillökning i familjen   

Fick reda på det häromdagen och det är något att se fram emot.   

 

Mer om det längre ned i inlägget.

 

Igår strulade jag på här ute och rev på gamla badtunan så nu är det bara golvet och en isklump kvar.

Jag trodde först att den var kpmpakt men när jag gick lös på den med yxan upptäckte jag att det bara var bluff och den var ihålig.
Alltså hade den aldrig frusit helt innan vattnet läckte ut.

 


 

Isen blir fort porös i solen så det är lätt att "skala av" skickt för skikt så under dagen ska jag nog ha fått bort den.


Sedan har jag en kamin att ta hand om, ska rengöra den och så får jag se om den går att sälja men den blir ganska billig.

Kanske finns det någon som bränt sönder sin och inte vill köpa en helt ny.

 

Jag plockade ochså i ordning dynor och grejor i husvagnen och bredvid håller den här rackaren på och trummar på en fågelholk så det hörs vida omkring.

 

Det är alltså en Spillkråka, en numer fridlyst och rödlistad hackspett. Kul att ha den här och den gillar hästmyror.


Eljest gjorde jag nog inte så mycket igår, kaffe och färska bullar som Inger bakade och till slut blev det middag och lite gott.
 

Vi såg ett naturprogram om djur på natten och hur dem jagar.

Efter det några avsnitt på 

The Valhalla Murders 

Men jag tror nog att jag somnade en stund under kvällen och till slut gick vi isäng men där kunde jag ligga och lyssna på ljudboken.

Jag har sovit skapligt och Gunar har väl också sovit när han väl kom in i värmen.


Jo den där tillökningen, det är Anders som ska få smått, eller få. Han har fått betala och säkert ganska mycket gissar jag.

Fick en bild för en stund sedan och det är den här sötnosen.

 

Och han har köpt från Allstar Sled Dogs

  

Jag undrar hur Lycka kommer att reagera men det blir nog bra, kon kan ju få komma hit på sommarkollo om lillskrutten blir för jobbig.


Upp inte allt för tidigt idag och som vanligt har jag inte tänkt så mycket, då är det inte så många planer som kan spricka.


Det har blivit +1,0° där ute men solen skiner så det blir nog lite varmare idag fast det är nordliga vindar, dock inte så mycket blåst.

Väderstationen inne i stan visar varmare i stan än här.
Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-01 09:30:16

Temperatur: 6,1 °C
Lufttryck: 1001,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 16 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 47,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
14:09
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
00:36
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1001,7 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
07:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:06
Sol upp: 04:13
Sol ned: 21:01
Skymning: 22:10
Dagsljus: 19:04 tim:min
Dag längd: 16:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men även att det blåser mer enligt vimpeln.

         


Men vi har mer snö här ute på landet.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards