jans

Alla inlägg under maj 2021

Av Jan Sandström - 28 maj 2021 07:45

Fredag den 28/5


Sitter och läser tidningen på datorn när jag ser något rött på sidan om, det var vulkanen på Island som fick fnatt.

 

Det bara vällde upp lava från kratern som jag tyckte såg död ut tidigare. Hann inte få med det värsta på skärmdumpen men nu är det lika lugnt och stilla igen där det är dåligt väder med regn som förångas mot den heta marken.


Igår hade jag en sämredag med tanke på minischias, att det inte ger med sig.

Men skruvade ändå isär vertikalskäraren och lossade motorn.

Hittade till slut felet och det är en ledning i lindningen som brunnit av.

Får se OM jag kan ta isär motorn och laga den eller om den bara är skrot.

Men nu köper jag ingen ny sådan där maskin utan jag har hittat något lämpligt på nätet för endast 175:-

 

Med dom på fötterna och så traska omkring med gräsklipparen så blir det två flugor på smällen   

Jag ska i alla fall ge mig på motorreparation senare idag men det är så mycket annat på dagens agenda.

Men nu går jag händelserna i förväg, igen.


Det blev mest inomhus igår, gjorde klart månadens räkningar och så en hel del på sängen med att bryta och bända på benen och så ljudbok och Netflix på datorn.

Nu ser det ut att snöa på Island eller så är det aska som ramlar ned.


I alla fall så kom Inger hem och efter middag på rester, kycklinggryta med ris för mig och Inger åt nått annat men nu beklagade hon sig att hon måste laga mat idag. Slut rester i kylen.

Jag var inne och Inger ute och klippte gräset fast jag fick hjälpa till att dra igång den, aktade mig bara för att ta i för mycket och vrida på kroppen vilket jag inte ska göra enligt doktorn = kiropraktorn.

När jag låg på sängen bultade hon på fönstret och står där med en halvtrasig gräsklippare, handtaget 


Nu sprutar det lava igen så det står hett till. 
https://www.youtube.com/watch?v=7AdRsDhgQ_8


Jo ena sidan av handtaget var löst och jag trodde först att stången gått av men senare såg jag att den glidit isär vid en infästning.

Så med en insexnyckel gick det att laga och skruva ihop båda sidorna igen.

Gick senare isäng och på den hårdare sängen och har sovit gott, bara varit upp en gång och rört på mig samtidigt som jag passade på att kissa.

Vaknade 6 och steg upp men efter att ha pratat och rört mig lite gick jag isäng och gjorde mina övningar jag ska göra.

Upp en halvtimme senare och så frukost och läsa eller ögna igenom tidningen.


Full rulle på vår WhatsApp och med barnen. Bara Anders, Erik och Maria. Tomas är inte med i gruppen och Peter är ju i Riga.


Men Anders ska ju få hämta hem sitt nya barn idag.

 

Och det blir spännande och namnet blir Ahto.

Jag får se om han kommer förbi här då han passerar från https://www.allstar-ranch.com/allstar-sled-dogs/ som ligger uppe vid Tavelsjö/Rödåsel.

Det kommer nog att bli en kär vän och hoppas bara att det kommer att fungera bra med katten Lycka.

Men hon har ju vassa klor och nosen är ju ömtålig så det ordnar sig nog.


I övrigt kan det bli en skaplig dag med lite värme i eftermiddag och sol ska det bli och inte allt för blåsigt från norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-28 08:15:15

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1001,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NNE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 13,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
08:12
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
17:05
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
02:12
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1005,0 hPa
Klockan:
11:28
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
05:01
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:49
Sol ned: 22:25
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:36 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:45
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och mina bilder.

     


Nu längtar både jag och Inger till stugan och snart har hon semester, hon har hotat att kan jag inte sitta i bilen tar hon med mig på släpvagnen. Jag vet inte om vi tar med Lycka upp så hon får vara på ett vårkollo, hon gillar ju att vara där och springa lite fritt.

      

Av Jan Sandström - 27 maj 2021 07:16

Torsdag den 27/5


  björkar. Och så bor man dessutom i Umeå    

Men så är det med pollen och gräsallergi. Näsan rinner, ögonen kliar och man nyser av och till.

Med andra ord ÄR DET VÅR.


Men igår mådde jag skapligt bra förutom det jag skrev ovanför så jag tog itu med garaget, litegrann i alla fall och lagade en leksaksbil, nått annat och höljet till jordfräsen som jag började limma ihop.

Men där måste jag förstärka med metall och antingen nita eller skruva där det spruckit.

OM det nu är lönt för plasten är skör så den spricker säkert på nått annat ställe senare.


Maria kom förbi och hade dammsugare med sig, som hon bakat själv så jag fick det till eftermiddagskaffet och några i kylskåpet.

 


Vi hade dessutom bröllopsdag och 42 år har gått.

 

Idag för så många år sedan satt vi i gamla bilen Berta och var på väg ut i vida världen, kanske var det förmiddagsfika nedåt höga kusten till just nu.

 

Vi hade kvar "NYGIFTA" länge den dagen.


Det blev lite mer pyssel här hemma och inte mycket tid till att ligga på sängen.

Inger kom hem och jag körde över en massa plantor som hon skulle ha på jobbet, dom skulle visst sälja för 10:-/st. och hon funderade på om det skulle vara någon mer som hade med sig odlingar.
På vägen dit var det rött ljus i rondellen, utryckning för brandförsvaret och 4 bilar med stegbilen åkte ut med köbildning som följd.

I alla fall blev det tomt här hemma när jag kom tillbaks och det var visst en brödrost som bränt uppe på Ålidhem enligt tidningen.


Senare kom Inger hem från jobbet och jag värmde lasagne som Maria gjort på sin utbildning hon går här ute på Västerslätt.

Det är praktiskt att komma förbi gamla pappa ibland och riktigt roligt för mig. Vi satt ju länge ute och pratade.


Nåja vi åt mat och såg de två sista delarna på Marcella men hon är allt för störd för att vara en bra polisdeckare.

Men vi kommer nog att se säsong 2 och kanske 3 men det är sommar så det kanske blir först till hösten det blir.


Maria har beställt kattmat och annat och jag hängde på och beställde också grejor från Zooplus.

Fick boka när leveransen sker och det blir på fredag eftermiddag, imorgon alltså så veckan är fullbokad.

Idag räkningarna och imorgon ta emot paket,   hur 17 ska jag orka och klara av det.     


I alla fall så gick jag isäng och i min egen säng här uppe, har sovit gott MEN ont nu på morgonen.

Jävla ischias att den inte ger med sig. Fast nu kan jag ju ändå röra lite på mig.


Idag räkningarna och så blir det väl lite annat pyssel, måste se över vertikalskäraren som lagt av och nu kan jag faktiskt få upp den på arbetsbänken inne i garaget då jag fick undan det mesta därifrån igår.

Kaffe och lite sängtid med film på datorn blir det väl också, kanske.


Nu funkar då termometern utanför fönstret igen och den visar 8,4° men det blåser en nordlig vind, kanske därför det är pollen här.

Nästan blå himmel och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-27 07:45:18

Temperatur: 7,9 °C
Lufttryck: 1003,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från ENE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 5,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
13:57
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
04:47
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
02:07
Lufttryck - Max:
1003,9 hPa
Klockan:
06:05
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1003,1 hPa
Klockan:
02:45
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:52
Sol ned: 22:23
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:31 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 40s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 02:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och...

           

Av Jan Sandström - 26 maj 2021 07:45

Onsdag den 26/5 2021


 

till oss själva.


 

Idag har det alltså gått hela 42 år sedan den dagen

(tiden går och alla andra cyklar sa Galenskaparna en gång).


Det va tider det och efterföljande resa kan du läsa om på vår webbsida.


Tillbaka till nuet och igår, mådde skapligt men hade ändå ischiaskänning med ont och det gick ända ned i foten ibland.

Höll mig ute ett bra tag, halvlåg på bänken och hade kisse ute, även Lycka fick vara ute.

Men plockade ändå bland grejor här inne så att jag inte bara fastnade i halvsittande läge vilket inte är bra.


Inger cyklade till jobbet och jag väntade på posten, gjorde fika och gick ut, lycka "smet" även ut och just då kom Anders.

Lite prat men katten försvann ut i det gröna till grannen. Så Anders åkte iväg igen i ett ärende och jag fick posten och avin att hämta ut mitt nya körkort. Skönt för det gamla slutade gälla den 1/6 men katten var borta så jag stapplade runt lite och där kom hon.

Leksjuk sprang hon förbi mig men när jag lät henne vara och inte jagade så blev det inte så roligt.

Jag gick tillbaks till altanen och då följde hon efter så att jag kunde släppa in henne.  

Tog en promenad, väldigt långsam sådan men jag gick på egna ben till Preem och hämtade ut körkortet.

      

Men det var jobbigt för vänsterbenet sista biten så då blev det viloläge med lite stretching på sängen en stund.


Anders kom men när han skulle ta med Lycka så ville hon INTE med utan jamade högt i protest och hon ville verkligen inte gå ut med han.

Tur hon är liten och han stor så det blev till att åka i famnen.


Senare värmde jag kycklinggryta med ris och sallad till middag och senare blev det film.

Neapel reser sig (1977)

 I alla fall kul att se bilar när dem såg ut som bilar och bara två år innan vi semestrade i bl.a norra Italien, klädmodet var även litem annorlunda.   


Inger kom hem och jag gick senare isäng i andra ändan av huset och nu ändrade medicintider så det är 6 och 18 som gäller med en extra Alvedon då jag går isäng runt midnatt.

Lite dator och stretching med flossövning m.m Har ju övningarna sittande på väggen här.

 

Det där är faktiskt någon alla borde göra i förebyggande syfte men det är ju så lätt att inte göra någon om man mår bra.


Vaknade vid 4 och kissade och rörde på mig, somnade om och vaknade 6 när telefonen skrek att det är medicintid.

Upp och tog piller men gick och lade mig i min säng hos Inger och Gunnar.

Upp riktigt före 7 när Inger steg upp och idag stannade vågen på 79,5 kg   


Har ögnat igenom tidningen, fått i mig två mackor och en mugg kaffe samt 3 dl C-vitamindryck, brustablett men den är mest för smaken då bara vatten blir jobbigt att hälla i mig. En vanesak kanske.


Inger ska komma hem vid lunch och frakta en massa växter/plantor till jobbet och då följer jag med och kör hem bilen igen.

Eljest blir det väl ute en stund och inne emellanåt.

Matinéfilm i eftermiddag men fint väder så det blir nog ingen sådan idag.

Moln över Sils Maria (2014Clouds of Sils Maria (original title)

Den kanske finns på SVTplay att se senare i kväll men då är Inger hemma och kanske blir det sista avsnitten på deckaren

Marcella. Men hon är så störd att jag bara blir irriterad på rollfiguren.

För övrigt samma manusförfattare som skrev Bron, den svensk/danska serien som gick för en tid sedan.

Där var ju Saga också en smått störd personlighet men hon gillade jag, nästan.


I alla fall så ser det ut att bli hyfsat väder idag förutom att det ska blåsa regält från nordost. Men det kan ändå bli skönt ute på altanen mot söder. En stund i alla fall och kanske, eller det bör bli en promenad eller två idag. Bättre med två kortare än en lång.


Nu, ingen temp utanför fönstret LL.L  visar termometern så jag får nog byta ut den snart då den lägger av titt som tätt.

Men jag har ju fler tempgivare och Telldus visar 9.8° och nästan blå himmel men det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-26 08:30:20

Temperatur: 11,9 °C
Lufttryck: 1011,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från NE,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 9,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
08:17
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
18:25
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
02:07
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
23:10
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
08:00
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:55
Sol ned: 22:20
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:25 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 45s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:40
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 02:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Morgonbilderna ser ut så här och det blev även en liten video.


         

 

Ny sida över vulkanen på Island. https://www.youtube.com/watch?v=7AdRsDhgQ_8

   

Av Jan Sandström - 25 maj 2021 08:47

Tisdag den 25/5


Igår blev en bättredag för mig så på förmiddan gick jag ut, fixade vattenutkastet så det blev tätt, tror jag då men ska kolla om det är blött på trallen idag. I så fall kan det vara en O-ring som är dålig.

Vände och ställde i ordning vattentunnan så nu kan den fyllas när det kommer regn och så fixade jag lilla vagnen/skrindan som du ser på en av bilderna här nedanför.

Den tog jag reda på från soprummet när Peter o Anna flyttade i höstas, den dagen vi hade värsta ovädret med regn/blåst och översvämning. Finns beskrivet i bloggen. Men här är mer om översvämningen.


I alla fall så mådde jag hyfsat även om det tog emot och gjorde ont i ischiasnerven.

Maria kikade förbi och lämnade lite mat åt oss som hon fått över på skolan hon nu går. Ska bli gott med lasagne.


Inger påtade på med blommor och växter och jag med katterna, försökte få ordning på månadens räkningar men inte lätt när Lycka envisas med att ligga mitt på musmattan och över mus och handen.

Avbeställde tiden hos diabetessköterskan så jag kanske är bättre i höst och tar besöket då.


Inger tog bilen och åkte iväg för att hämta Emil på förskolan och sedan var hon barnvakt eller om det blev Emil som var farmorvakt.

Dom åt i alla fall plättar med sylt

Jag värmde lite soppa och en grillkorv samt en mjukmacka till middag.


Lite stretching och rörde mig men låg även på sängen och såg på Montalbano (på Netflix) eller lyssnade på ljudboken.

Tog det bara lugnt under eftermiddag och kvällen tills Inger kom hem och då blev det två avsnitt på den engelska polisdeckarserien.


Sedan dags för sängen och natten blev som förra natten, sovit gott men hade värk en stund efter att jag tagit medicinen klockan 2.

Men snart har jag tagit slut på den och skippar det klockslaget.


Upp klockan 7 efter att ha legat och mjukat upp "gammkroppen" och det gick hyfsat, så bra att jag gav mig på en dusch.

Frukost och nu sitter jag här vid datorn och ska få iväg det här inlägget.

Sedan kanske jag tar tidningen på sängen. Ska ju inte sitta så långa stunder.


Ute ska det bli lite bättre väder med aningen mer värme men våren är sen.

Nu ändå +9,6° utanför kontorsfönstret och det är mulet med svag sydlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-25 09:15:18

Temperatur: 8,9 °C
Lufttryck: 1010,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SSW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 7,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
11:28
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
02:21
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
999,0 hPa
Klockan:
00:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:58
Sol ned: 22:17
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:19 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:36
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är mina morgonbilder.

   


Här ser du skrindan men jag vet inte om jag ska göra någon kant eller sarg på den.

        

Av Jan Sandström - 24 maj 2021 08:58

Måndag den 24/5

Och bara 7 månader...       


Men nu är idag och måndag är testdag av mitt blodsocker.

Det blev 5,9 mmol och vikten 80,4 kg.


I alla fall så tog jag det som vanligt lugnt igår varvat med att gå omkring här inne.

Till slut så åkte jag, jo jag åkte och Inger körde för då kan jag luta ryggstödet mer bakåt. Men vi åkte upp till Anna och Emil.

Färska nybakade matbröd som Inger slängt ihop på morgonen och Emil älskar dem, även jag gillar dem så gott med kaffe och smörgås.

Inger och Emil gick ut och lekte, lika barn leka bäst heter det ju   


Jag låg på soffan med ljudboken, Anna vid datorn och till sist kom "barnen" hem och vi skulle beställa mat. Det blev Pizza och jag beslöt att försöka gå med och hämta, kanske 500 meter dit.

Men jag gav upp en bit efter vägen och började gå hem.

 

Norrut, uppåt på kartan och uppe i vänstra hörnet skiljdes vi åt, Emil cyklade.
Jag hann ned till vänster då Inger ringde, hon hade inte pengar med sig så jag gick tillbaks en bit och mötte dem så hon fick låna mitt kort.

Kämpade mig uppför backen tillbaks hem igen men det var jobbigt för musklerna.

En kort stund på soffan med stretching och ljudboken och så kom Emil med maten.

Min var god med bacon, salami och ägg men ägg blir lite fadd på pizzor så jag skulle ha tagit utan ägget.

Var hungrig och åt upp hela, sedan lite annat innan vi åkte hem igen.


Jag lade mig på sängen en stund innan vi såg ett avsnitt på deckaren Marcella.

Sedan var det dags för sängen och jag såg lite av ett avsnitt av Kommissarie Montalbano.


Upp 2 för medicin och röra på mig och jag fick ont.

Nästa gång jag vaknade var 6 men låg kvar och somnade nog om framåt 7

Stel och lite ont när jag började röra på mig men jobbade på lite och sträckte muskler och senor.

Försiktigt upp och kom mig på toa, gjorde behov och tvättade mig, försiktigt och sakta till köket för blodsockertest.

Försiktigt och sakta till kontoret och starta datorn och sedan till sovrummet för att klappa Gunnar och prata med Inger.

Sedan samma väg ut till köket för frukost men då var jag slut i benet.

Men kom mig hit till sängen där jag nu halvligger med katten Lycka hos mig.

Jag har då ändå sovit gott inatt.


Men i det stora hela känns det faktiskt skapligt nu på morgonen men ska nog ringa diabetessköterskan och lämna återbud.

Det blir svårt att ta mig till vårdcentralen imorgon för att lämna prover fastande tidigt på morgonen.


Idag blir det nog ut på altanen en stund för nu har vi 10.1° ute på altanen och väderstationen visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-24 09:30:18

Temperatur: 12,0 °C
Lufttryck: 1001,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 11,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 7,2 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 88,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,0 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
13:56
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
02:21
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
05:40
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
999,5 hPa
Klockan:
23:09
Lufttryck - Min:
999,0 hPa
Klockan:
00:43
Lufttryck - Min:
993,2 hPa
Klockan:
00:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:00
Sol ned: 22:14
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:14 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 53s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:38
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det set ut att kunna bli lite sol enligt mina bilder.

           

Av Jan Sandström - 23 maj 2021 08:54

Söndag den 23/5


Idag är det två som fyller år. nåja det är säkert en hel massa andra om gör det men närmast oss är det

sonhustrun Sara som bor med Tomas och barnen Alex o Harry i Jönköping.


Sedan är det svågern och Ingers storebror Hans-Göran som bor med sin fru här i Umeå.

Så ett stort 

 

till de båda från mig och bloggen.


Igår hade jag en bättredag, mådde skapligt bra men tog det ändå försiktigt med varierande vila och röra på mig.

Middag och middagsgäst så vi satt i köket och åt kycklinggryta med ris och grönt till.


Det skulle ju bli melodifestival så vi hoppade över allt vad tv-deckare var och nio halvlåg jag i soffan och såg på TV med ett glas kolsyrat vatten och ett litet glas portvin.

Inger kom senare då hon tidigare lyssnat på radions sändning.

Egentligen inga riktigt bra låtar men Frankrike föll mig lite i smaken och det tyckte tydligen många andra också.

Men inte kunde jag väl tro att Italiens med sin helkassa låt och upträdande skulle gå och vinna.

Sverige var inte heller något jag hoppats på men trotts att en fick 0 poäng är det strongt att överhuvudtaget komma så långt att man är med i finalen så alla får väl hänga med på det där GRATTIS jag har ovanför.


Det blev sent isäng utan ljudbok och jag hade tagit nattmedicinen en timme före normal tid.


Vaknade vid 4 och gick upp men hade ont i ischias igen och på min säng fläkte en trött Gunnar ut sig tvärs över sängen, så jag gick hit ned och lade mig.

Somnade med katt vid fötterna men Lycka tar liksom inte så mycket plats och jag fick sova några timmar till. Faktiskt ganska länge men jag har riktigt ont idag när jag steg upp. ATT DET INTE GER SIG.

Har ändå gjort frukost och lite stretching och nu när jag halvligger här känns det uthärdligt så jag hoppas jag kan ta mig in i duschen.


När jag tidigare städade skrivbordet hittade jag det här urklippet och det passar väl fint.

 


Idag var tanken att vi skulle till Marieberg och Anna o Emil, Peter är utomlands någonstans, Estland eller Lettland. Jag har inte riktigt kläm på var det spelas hockey för han står ju bakom någon kamera eller sitter i redigeringsbussen och ska vara där några veckor.

Men som jag känner mig nu vet jag inte om inte Inger får åka ensam dit och äta pizza eller nått annat gott.

Fast det kanske lättar bak i ändan under dagen och då kan Inger köra så halvligger jag i bilen med rumpvärmen påslagen.

Jag får se vad det blir och det är ju några timmar dit.


Men ute blir det nog inte idag, vid 4 när jag var uppe så dalade snöflingorna ned men inte så att det blev något på marken.

nu är det grått och en svag nordlig vind, kanske regnar det för det är vatten på fönstret.

+3.2° ute på altanen och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-23 09:15:18

Temperatur: 3,1 °C
Lufttryck: 997,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från NE,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: -0,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 6,9 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 40,5 mm
Året: 87,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,4 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
13:53
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
05:40
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
03:57
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Max:
993,6 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
993,2 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
984,2 hPa
Klockan:
04:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:03
Sol ned: 22:11
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:08 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 59s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:47
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Riktigt vinterväder alltså och så här ser de ut.

            

Av Jan Sandström - 22 maj 2021 08:26

Lördag den 22/5


Igår en dag som andra, fast jag kanske mådde lite bättre och klarade av en tidig dusch med rakning.

Eljest har det varit så svårt att komma igång på morgonen men så steg jag ju upp tidigt också, redan före 6 stod jag på vågen. 


I övrigt lite småpyssel och när det gäller mord kallas det ju copycat men jag kopierade Eriks modell av att ha foton uppåt väggarna.

Två plattjärn och magneter.

 

Men jag skulle behöva fler magneter.

Det blev i alla fall inte bara en tom vägg full med skruvhål.

I övrigt lite här och lite där och några stunder på sängen med film eller ljudboken då jag inte bara slumrade en stund efter ett stretchingpass.

Såg häromdagen, eller såg, det blev en del "skumma igenom" men det blev en del drömmar om Capri där jag var 1972 med mina föräldrar.

Då blev det ett obligatoriskt besök i Blå Grottan på Capri, det finns fler blå grottor i världen.
 

Det var en fin upplevelse och när pappa skulle ta ett foto. På den tiden var det film i kameran och kuber man satte ovanpå för blixt.

Bara det att han vände kameran fel väg med objektivet mot sig och alltså fick han blixten rakt i pannan med ett litet brännmärke som följd.

Jag kanske skulle ta och gå igenom mamma o pappas alla fotoalbum och se om det går att få någon ordning i bland dem.

Men de flesta foton säger nog ingenting då det varken finns datum eller text som beskriver vad och vilka som fotats under deras många resor ned till Italien.

Men jag har ju egna foton och kanske skulle försöka få ihop en eller två semestersidor till webbsidan.

Jag var ju ned både 1969 och 1972. Först Riva del Sole och sedan La Serra.


Anders katt Lycka som är hos oss några dagar "lyckades smita ut" men hon ville ut till Gunnar och dom går skapligt bra ihop nu.

 

Ganska söta där dom låg ute på soffan men närmare än sådär blir det inte. Sedan blev det för kallt för henne så det blev snabbt in igen.


Till slut kom Inger hem och det blev det sista på soppan medan vi såg två, jäklar vad det börjar spruta lava på Island, Jo vi såg två avsnitt på den engelska deckaren Marcella. Hon måste ha en lång bokstavskombination längre än förrförra ordet.


Efter det tidig avslutning, gjorde mig i ordning för natten men låg på den hårda sängen och såg lite av italiensk deckare.

Il commissario Montalbano.

Men Netflix har ingen ordning bland filmerna så då är det tur att nätet finns där jag kollar vilken ordning det sändes i en gång i tiden. För titt som tätt händer något som refereras till tidigare avsnitt.

Men jag somnade ifrån datorn och gick upp till min säng och lade mig.


Upp 2 för medicin och somnade sedan om och sov till 7 då jag steg upp.

Det tog emot i ändan men lyckades tvätta och raka mig men fick ha en hög pall att vila bakdelen på.


Nu sitter jag här i kontoret och har klarat av frukosten och ögna igenom tidningen.

Ska blogga och sedan fortsätta med att smörja fötterna och klä på mig lite mer innan det blir ut och skotta snö.

Nåja vi har inte fått snö men dom varnar för det idag och det skulle inte förvåna mig om det kommer.

Då blir det svårt för djuren, men som vanligt blir det väl bara en tumme.

Jag ska då fortsätta ta det lagom lugnt, vila, stretcha och röra på mig.


+4,4° utanför fönstret mulet men svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-22 09:00:20

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 985,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 13,2 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 79,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
07:42
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
11:24
Temp - Min:
2,8 °C
Klockan:
03:57
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
22:43
Lufttryck - Max:
985,5 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
995,1 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
984,2 hPa
Klockan:
04:13
Lufttryck - Min:
985,0 hPa
Klockan:
23:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:06
Sol ned: 22:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:01
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut, det har då blivit grönare.

           

Av Jan Sandström - 21 maj 2021 07:02

Fredag den 21/5


Idag fyller kusin Margareta i E-tuna år så 

 

från jag och Inger.


Igår hände inte så mycket mer än att vi hade sommar och att Erik kom förbi en stund men jag var social och gick in till mitt extrarum och låg på sängen.
Men jag satt/halvlåg ändå en hel del ute på altanen i sommarvärmen.

Anders kom förbi och lämnade

 

Några minuter senare kom Inger hem med fullastad cykel då hon varit förbi och handlat mat m.m


Jag lade ut mitt gamla skrivbord på Marketplace/Facebook


Eller så skruvar jag bort uttagen och gör hyllplan av skivan.


Soppa till middag och vi började se en ny serie på Netflix.

Marcella

Ännu en i raden socialt störd kommissarie under skilsmässa som ska lösa mordfall på egen hand.

Sedan återgick jag till min hårda säng där jag låg och lyssnade på ljudboken eller såg något från Netflix.


Men inatt låg jag i min egen säng och efter att ha varit upp vid 2 för medicin så sov jag till Inger steg upp före 6 då jag också gjorde morgon.

Faktiskt lättare att komma igång idag än det var igår men så är det skitväder på gång.

   

Så idag blir det nog inomhus hela dagen liksom imorgon och och och. Men det är ju bra för pollenallergiker som jag.

Men jag längtar faktiskt efter att få åka ut en sväng på hojen eller hämta hem och göra i ordning husvagnen.

Fast nu är det återhämtning och bli stark i sinnet, sittfläsket alltså eller musklerna där bak som det tydligen är nu som ska bli bra.

Fortfarande känning av ischias och musklerna har en tendens att krampa.


Men nu ska jag låsa dörren och ta en skön dusch OM jag inte får kramp i ändan vill säga för då har jag svårt att tvätta och fila fötterna.  


+8.3° utanför fönstret och gråmulet, nordlig vind så det är nog inte skönt där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-05-21 07:15:14

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 991,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från N,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 6,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,9 mm
Året: 66,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
23,2 °C
Klockan:
15:40
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
03:32
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
02:17
Lufttryck - Max:
995,1 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
995,0 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
991,2 hPa
Klockan:
07:04
Lufttryck - Min:
991,8 hPa
Klockan:
00:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:09
Sol ned: 22:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:18
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.




            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards