jans

Alla inlägg den 1 november 2012

Av Jan Sandström - 1 november 2012 17:16

Oktober blev nytt besöksrekord på min blogg.

Ska utvecklingen fortsätta med nytt rekord i november.

Av Jan Sandström - 1 november 2012 09:14

Imma på fönster


Direkt från vår hemsida.


Besväras du av imma på insidan av fönstret vintertid?

Det har vi gjort, främst då vi hängt tvätt inne och det är kallt ute.
En anledningen är att vi har ganska kallt inne, nåja runt 20° C. brukar det vara men med bergvärmen är inte elementen så heta som tidigare.


Här har du lösningen, kanske inte direkt men ganska praktiskt ändå och den fungerar faktiskt så bra att jag nu gjort mer permanenta fläktar.
Tidigare hade vi bara en fläkt stående och sladdarna var inte så snyggt skarvade.
Det jag tidigare gjorde var att ta gamla datafläktar, det som fanns och någon lämplig nätdel som jag har i parti och minut i en låda.
Jag provade mig fram för att hitta en lämplig med volttal runt 7-9 Volt, då snurrar fläktarna saktare och i stort sett ljudlöst.
Vill man lyxa till det kan man sätta på galler på fläktarna, (det har jag fått göra där Gunnar ligger så att inte svansen fastnar) främst på sugsidan men det har inte jag brytt mig om.


Att köra dubbla fläktar är effektivt, man ställer en på var sida på fönsterbrädan.
Så här ser de ut i kök och sovrumsfönstren.


 

Sovrumsfönstret

 

Köksfönstret.


 

Så här ser den ut, fläkten är ny från Media Markt, kostade 99:-, träplattan är ifrån armstödet på en gammal stol, två möbelbeslag/vinklar.


 

Närbild på beslaget och hur sladden sitter fast. Jag har lött skarven och krympslang utanpå, ett buntband håller fast.


 

Nätdelen är på 7,2 volt och 250mA men lägre bör man inte ha på på den fläkten, även om du kör på 12 V så är det en tyst fläkt.

Se bara till att fläkten snurrar åt rätt håll, koppla sladdarna rätt (alltså + mot + och - mot -)


Gunnar (katten) var lite skeptisk i början men nu bryr han sig inte om den, kanske tycker han det killar skönt i pälsen då han ligger i blåsten.


Jag tänkte bygga en batteridriven att ställa på toaletten, den ska vara en liten fläkt från en processor som buntas fast på ett laddbart batteripack.
Men än har jag inte gjort den

Jag har en fläkt som fungerar ned till 3 volt och då drar den 50mA.
Nu hänger det en lång sladd (med lågspänning) i taket fram till fläkten i fönstret.   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards