jans

Alla inlägg den 9 november 2012

Av Jan Sandström - 9 november 2012 13:52

Inger hade inte med några böcker hem från biblioteket.

Så jag behöver inte sitta och rippa hela nästa vecka   


Men nu är klockan snart 2, då är det dags för en medicindos igen och eftermiddagskaffe.

Av Jan Sandström - 9 november 2012 11:41

Det börjar bli dags att hänga upp sljusslingorna runt huset.

Men det är så kallt ute, könns det som, termometern visar -2,5° men jag är inte på hugget.

Inger åkte till ICA och handlade samt biblioteket, där är ett till bekymmer.

Biblioteket och Inger, ingen bra kombination   

Hur många ljudböcker kommer hon hem med? Hon skulle lämna tillbaks en bok men jag gissar att det blir en trave hem också.

Brukar bli såoch sen ska jag sitta och rippa dem till hennes MP3-spelare så då är nästa vecka fullbokad.

 

Snacka om I-landsproblem.

Av Jan Sandström - 9 november 2012 10:33

Lennart Holmlund (socialdemokraterna) med flera (moderaterna) vill stänga gamla E4 för genomfartstrafik (länken till vk.se) från Röbäcksslätten till Ersboda.

Och tänker man efter är det kanske ingen dum idé.

Men läser man kommentarerna så verkar inte folk kunna läsa ordentligt.

De flesta påstår att handeln kommer att dö i centrum, det blir snarare tvärtom.

DET ÄR GENOFARTSTRAFIKEN DET HANDLAR OM.

Och så vitt jag vet handlar inte dem i någon affär, för gör de det så berörs dem ju inte då det inte blir någon genomfart från deras sida.

Det är ju alla som bara kör igenom som ska ta andra vägar.


Men hur de praktiskt ska kunna lösa frågan förstår jag inte.

Det pratas om elektronisk avkänning och då är det nog liknande vägtullarna i Stockholm.

MEN hur ska dessa veta om jag stannat ock köpt en korv på vägen, tidsmässigt måste det bli en snäv marginal för det måste vara en viss tid för genomfarten det bygger på.

OM jag stannar och handlar på Classes så tar det ju en bra tid så det fungerar men ett litet stopp då.

Den stora risken med avkännarna är att det kan bli en inkörsport till vägtullar för att ta betalt för trafik in till centrum.


Då är jag mer emot det generella P-förbudet som infördes första november som innebär totalt parkeringsförbud på alla gator och vägar i stora delar av Umeå.

Tursamt nog är Västerslätt undantaget så att vänner och bekanta kan parkera på vägen då de hälsar på oss.

Och vi kan ställa ut vår bil på vägen om vi t.ex ska svetsa på biluppfarten.

Men det blir till att hålla upp extra bilplatser på villatomterna till besökare. Hur hyreshus gör vet jag inte för många har endast en gästparkering till ett stort område.

Nu pratas det om att kommunen ska ordna gästparkeringar i områden men man kan få gå några hundra meter till dem man ska.

Då ställer jag mig frågan, jag erbjuder mina gäster motorvärmare under vintern, kommer det att bli uttag för detta på gästparkeringarna OCH hur blir det för rörelsehindrade, kommer dem att få ett undantag och kunna stå på gatan.


Men ser man hur det t.ex är efter vägarna på stadsdelen Haga så förstår jag att det blev så här för där står bilar kors och tvärs på båda sidor av vägarna och gärna samtidigt.

M.a.o har det varit total kaos på vissa ställen och då förstår jag att snöröjarna är irriterade.

Men det har ju varit datumparkering så egentligen skulle det inte varit något problem OM de tidigare hållit efter med bötfällning och/eller bortforsling i ett tidigt skede av bilarna som stått fel.


Jag återkommer med mina egna vardagsbekymmer lite senare.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards