jans

Direktlänk till inlägg 21 november 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 november 2016 09:46

Måndag den 21/11

Härliga måndag bara det inte regnade så förbaskat.


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 79,2 kg.

Skapligt med tanke på vad jag stoppade i mig igår. Testade även blodsockret igår eftermiddag och då låg jag på 8,4 mmol innan jag tog min promenad.


Igår då från början, vi skulle besöka Stöcksjö julmarknad i bygdegården och det fanns grejor där men är det bara gamla tanter som stickar i Sröcksjö?

Nog trodde jag att det skulle finnas några hemsnickrare men det enda i den vägen var några flugsmällor.

Så efter ett kort besök där vi även träffade Anders åkte vi hem till han och vi körde på småvägar.


Hos Anders kom Erik samt familjen Peter och vi blev bjudna på våfflor med sylt och grädde.

Smaskens eller namnam som Emil sa men sylt tycker han inte om, däremot grädde.

 

Ett snabbfoto med mobilen och man ska se upp med blixten mot fönsterrutor och det var skymning och smömörkt inne så det blev lite grått foto.


Jag gjorde även lite vaktmästarsysslor på huset, gick runt och kollade på saker och ting och det finns mycket att utforska.

Kul och bra att de lämnade så mycket kvar i förråd och skjul.

Byggbeslag behöver han då inte köpa på ett bra tag för sådana ligger lite överallt i kassar och lådor och lite överallt.

Vi får ta en eller ett par kartonger och samla ihop grejor så man har det samlat på samma ställe.


Inger började jobba klockan tre så vi gav oss iväg och jag skjutsade henne till jobbet innan jag åkte hem.

Jag kände mig trött och orkeslös så jag tänkte ta en stund på soffan med ljudboken. Där fick jag Gunnar på magen och så sov vi gott en stund, ett par timmar blev det innan jag masade mig upp och tog en promenad.

Det blev 4 km runt Grisbacka och Rödäng.


Väl hemma värmde jag ravioli till middag och sedan lite datorsurf innan jag gjorde kaffe och värmde TE till Inger som kom hem lagom till Midnattssol på SVT 1.


Efter serien gick jag isäng och varmt ute så det blev öppet fönster men så kom Gunnar och lade sig mellan mina ben och så kom Inger och skulle dela säng med oss.

Trångt och obekvämt låg jag där utan att komma till ro och somna men jag hade ju sovit tidigare och det spelade kanske in.


Men jag somnade och blev tids nog ensam i sängen, steg upp vid åtta då klockradion startade men är inte riktigt på humör uten känner mig trött och orkeslös.


Jag borde ta mig till stugan och hämta en eller två granar men idag orkar jag inte då det regnar.

Måste ut till Anders och vi ska montera upp garderobssystemet jag plockade ned tidigare men takhöjden varierar så det blir till att såga lite men det ska inte vara några problem med det.

Jag får se hur det blir med promenad idag men det lutar åt att det blir senare i kväll om prognoserna stämmer att regnet ska upphöra.


Just nu har jag +3,3°, helmulet och regn där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-21 10:30:11

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 1014,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,5 m/s från SE,
i byarna 10,5 m/s
Kyleffekt: -1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 52,5 mm
Året: 386,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
02:24
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
16:45
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
01:18
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
10:22
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:22
Sol upp: 08:25
Sol ned: 14:24
Skymning: 15:27
Dagsljus: 08:05 tim:min
Dag längd: 05:59 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 41s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:04
Månfas:
Last Quarter
Moon
Måne ned: 13:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards