jans

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 14 augusti 2017 08:33

Måndag den 14/8


Nu tror jag sommaren är slut, det blåser kallt ute och Inger har börjat jobba.


Igår vaknade vi i stugan och även då blåste det kallt men vi hade lite lä på altanen.

Jag fick ned elkabeln mellan förrådet och gäststugan, gick lättare än jag trott men ändå jobbigt.

Där ska den ligga och det bästa är att jag inte bhövde gräva så djupt utan nu ska det fyllas på med mer ovanpå.

 


För att vi ska få lika låsning så blir det nya lås på stugor och förråd men inte enkelt att få allt att bli bra med olika tjocklek på dörrarna. Det blir till att gräva i lådorna här hemma efter låsdelar.

 


Det var en planka som var felfräst och som jag ska reklamera, det får bli dagens jobb. Tillsammans med mycket mer som ska göras.

   

Det blev en hel del lästid ute på altanen igår och så flyttade jag den digitala regnmätaren till ett mer öppet ställe.

Man hade ju förutspått en hel del regn igår morse men av det blev det nästan ingenting, 0,6 mm fick vi.


Efter att ha plockat ihop och lastat in i bilen blev det katterna som fräste och spottade, rev händerna blodiga. Nä jag skojar, de lyftes snällt upp och tog plats i sina transportburar utan att säja mjau en gång, lade sig och sov vidare när vi åkte in till stan.


Här hemma gick de och kollade att allt var som det skulle innan de intog sina sovplatser igen.


Jag plockade bland lås och annat och Inger förberedde sig för att börja jobba.

Jag såg lite TV men det fanns inget intressant, började på en film men den spårade ur så jag släckte och gick isäng med min ljudbok.

Som vanligt kom värken efter en halvtime och det molade och körde i händer och knän, fötter och axlar fast jag hade maxdos alvedon och tradolan i mig.

Så det fick bli en dos Voltaren och till slut måste jag ha somnat.


Mirabell låg hos oss tills Gunnar kom in och intog sängen men i morse gick han ut och hon kom och lade sig på Ingers fotända igen.

Inger hade förlagt sin cykelnyckel så jag gick upp och letade men vi hittade bara inte den och husnyckeln hon skulle ha så det fick bli reservnycklar, typiskt första dagen efter semestern fast hon hade ju haft dem igår kväll.

Gunnar kom in och lade sig hos mig och Mirabell låg kvar på andra sängen och jag tyckte det var lika bra att stiga upp.


Måndag och stor test, idag fick jag 5,7 mmol i blodsocker och vikten 74,9 kg. Godkänt.


Idag får det bli lite småjobb här vid datorn men även ute, ska kanske hinna med att fräsa tre avståndsskyltar till som jag fått bassning att jag inte tagit med bland de tidigare.

 

Funderar även på att lägga till några fler närliggande orter och byar.


Jo måste reklamera den där plankan.

Räkna på inköp av plankor för att bygga en ställning i gäststugan, det får bli virke som sedan kan användas till ett kommande förrådsbygge och kanske tillsammans med en liten bastu.


Det finns på tok för mycket att göra, nu är Noliamässan slut och jag såg att det var få besökare, 20% mindre än förra gången och det förstår jag för åtets mässa var urusel såvida man inte var ute efter husvagn eller husbil.

Jag tror inte jag hört någon som varit nöjd med mässan.

Så det kan bli en promenad förbi och se hur de sliter med att plocka bort allt, igår kväll körde de med båtar på släp förbi här på Industrivägen men han som körde fyrhjulingen saknade hjälm, inte heller den som ibland satt och åkte på släpen hade någon.


Kanske får jag mess från tandläkaren men nu har jag börjat vänja mig vid gropen fast det är en vass kant som skulle ha slipats ned.


Det blåser idag, susar i säven kan man säga och frukosten intog jag inne men nu är det 15° ute i skuggan.

Solen skiner och det ska bli en skaplig dag eller kan bli en sådan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-14 09:15:11

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 1018,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 5,9 m/s från NW,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 259,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
03:44
Temp - Min:
10,9 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1018,8 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Max:
1014,5 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1014,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
04:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:24
Sol upp: 04:29
Sol ned: 20:56
Skymning: 22:00
Dagsljus: 18:36 tim:min
Dag längd: 16:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:43
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards