jans

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 oktober 2017 09:56

Måndag den 23/10


Ja så var man hemma igen och kan vila upp mig lite.


Men igår och i helgen har det jobbats på att få upp plåten på gäststugan och nu ligger den där.

En bild jag tog nu på morgonen och det är frost på taket, skönt att inte Erik behöver klättra där uppe idag.

 


Men några bilder från lördagens arbete. Erik på taket och Harry o Inger langade upp och isolerade m.m

   


Gunnar satt på sin favoritplats och spanade efter möss. Men jag såg aldrig att han tog någon.

 

Sista halvan över loftet gjordes klart med isolering och läkt så det var klart för plåten.

 


Jag och Harry badade i tunnan som jag berättade om.


Söndag morgon och dag gick till arbete på gäststugan.

Först kom Erik, Harry låg ju över och vi fikade lite extra innan vi gick ut. Men en överraskning hände, Grannen och vännen Christer Abrahamsson kom hit och hjälpte till och det var skönt och behövligt med en man till.

 

De tre jobbade med taket och jag och Inger kunde bistå och serva men även pyssla med annat.

Jag fick upp två ventiler där det senare ska sitta fönster, en syns ovanför stegen bakom grangrenen.

 

Det blev aningen snett på den här sidan men det fungerar.

 


Det var inte lätt för dem att få upp plåten och skruva fast utan att ramla ned men Erik hade ju selen jag köpte.

     


Inger fixade kaffe/te, mackor och korv med bröd som vi åt uppe på utsikten.

   


Så här såg det ut när jag plockat ihop och städat undan det värsta.

 

Gunnar kom upp till mig när jag hämtade in stolsdynorna.

 


Han hade sovit mest hela dagen men nu var han pigg och lekfull.

 


Arbetarna åkte hem och vi plockade undan grejor, Inger pratade med Maria som ska upp till stugan men hon tänker inte bada så jag gick ut och drog ur proppen, avtappningsröret hade tydligen gått sönder så vattnet rann inte ut genom slangen utan rakt under badtunnan.

Plockade isär och ställde in sandfiltret och pumpen i värmen så nu är det slutbadat för i år.


Lastade katter och det som skulle hem, nä inte allt rymdes, geringssågen fick jag inte med så jag lämnade den och släpvagnen.

Det blir en resa till då jag får de nya vinterdäcken till släpen och får byta däck då. Ska ju ta hem snöslungan också och behöver uppkörningsramperna.


Kisse tror jag sov hela resan men här hemma sprang de som vanligt runt och kollade läget.

Jag fyllde fröautomaterna och senare såg jag på TV från Netflix, 2 avsnitt av Motorvägspolisen i England innan jag gick isäng och inatt har jag sovit tungt fast jag hade jäklig värk igår kväll.

Men extra tablett och Voltaren kanske lindrade.


Upp i morse och måndag, då är det blodtest och idag stannade det på 5,7 mmol och vikten 74,4 kg.


Jag har bara så ont i höger axel, fingrarna värket och så även knän och tår.

Idag tror jag att det blir en lugnare dag men...

Jag får se eller höra om Anders och Signe hör av sig och vill ha hämtning på flyget, Anders åkte ju ned och de ska komma upp båda två ett tag. Ja Signe då som läser i Göteborg där hon bor och kommer ifrån.


Sedan kanske jag får släpvagnsdäcken så jag får väl inte tid till någon promenad eller så händer ingenting idag och jag kan promenera och se min matinéfilm.

  så ont jag har i fingrarna, häger pekfinger tror jag är på väg att ramla loss och det blir bara krokigare för varje dag som går.

Så jag ska fatta mig kort. Är ju egentligen klar med inlägget förutom vädret då.


Nu har jag +1,7° utanför fönstret, det blåser lite och solen skiner men himlen är inte helt klarblå.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-23 10:30:10

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 1035,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 1,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 72,0 mm
Året: 423,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
10:21
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
12:42
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
18:23
Lufttryck - Max:
1035,5 hPa
Klockan:
09:47
Lufttryck - Max:
1030,9 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1030,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1026,7 hPa
Klockan:
07:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:03
Sol upp: 07:53
Sol ned: 16:53
Skymning: 17:43
Dagsljus: 10:40 tim:min
Dag längd: 09:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:56
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards