jans

Alla inlägg den 2 november 2017

Av Jan Sandström - 2 november 2017 10:38

Torsdag den 2/11


Igår hände något, men det gör det ju varje dag, timme och minut. Fast ibland är det ganska skönt också.   


När Inger cyklade till jobbet tog jag bilen till Ersboda och tittade till katterna Norton och Bella och de mådde fint men han var ack så kelsjuk.

Gav dem en påse färskmat men när jag skulle ställa ned fatet på golvet hoppade Norton på mig så jag spillde ut det mesta.

Det blev till att skrapa ihop och torka upp.


Efter kattillsynen körde jag till Anders i Stöcksjö vilket jag skrev om igår kväll i Snart dags för sängen..


Jag skulle förbereda och borra igenom ytterväggen upp på vindan för en senare installation av elkabel men något gick snett.

Jag körde in två meter rör utan att komma upp någonstans så jag vet inte vart det tog vägen.

Anders får ta och gräva i sågspån och isolering där upp och se om han hittar igen det för någonstans finns det.

Sedan är det upp till elektrikern att godkänna och dra in en kabel för el till badtunnan och motorvärmaruttag.

Av allt arbete gjorde jag in min högra axel igen fast den har aldrig varit bra på senare tid, dras med värk i den så det har blivit vetekudden som värme och Voltaren som jag snart får bada i.


Jag såg en inspelad film igår som heter Black Sea och handlar om bärgandet av GULD från en nasseubåt som gått under under WW2.


Gick isäng med ljudboken och sov gott inatt, ganska gott för jag har drömt en massa och krockat med bilen (drömde om det).


Steg upp efter åtta och idag vägde jag 75,1 kg.

Såg i mobilen att det var ganska kallt inne i stugan och att luftvärmepumpen var avstängd så jag startade den och drog på lite värme innan jag messade Maria om det.

De hade stängt den vid middan då det drog och sedan glömt starta den.


Idag ska jag till katterna och se till dem innan hussar och matte kommer hem för de är väl på väg nu upp från Stockholm.

Emil har fått träffa mormor och morfar. Fast jag kanske skulle ringa och fråga när de väntas komma. Jag kanske inte behöver åka till katterna om de kommer tidigt.


Sedan ska jag i alla fall till Anders igen och idag ska vi bada i tunnan efter att ha grejat med lite av varje.

Jag hoppas han får monterat fiberdosan snart för nu är han utan nät där ute. Men det ska vara på gång sa han igår.

Idag klarar man sig inte utan ordentligt nätverk.


Det har regnat inatt och på morgonen men nu tror jag det upphört eller minskat till nästan ingenting och vintern är slut för i år.

Det är ett önsketänkande men +5,2° där ute är bra, men grått grått grått. Lite positivt är det med snön och det är att det blir ljusare.

I eftermiddag ska det klarna upp en del men det blir även kallare.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-02 11:00:11

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1001,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 3,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 4,5 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 447,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
10:47
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
12:12
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
01:27
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1003,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,9 hPa
Klockan:
09:03
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
07:40
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:31
Sol upp: 07:24
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:13
Dagsljus: 09:42 tim:min
Dag längd: 07:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:46
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute utan nötskrika och gäststugan ser ut som tidigare.

   

Av Jan Sandström - 2 november 2017 10:04

Det har blivit en häxjakt i dagens samhälle.

Av Jan Sandström - 2 november 2017 09:58

Nu ska de än en gång byta namn på OBS.

Vad kostar det inte att ändra på butiker.
Lönar det verkligen sig och i så fall är vi (alla andra) kunder verkligen dumma och lättlurade.
Som med all reklam som öses över oss.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards