jans

Alla inlägg den 25 november 2017

Av Jan Sandström - 25 november 2017 16:27

Först det jag glömde och det var hur man skottar snö enligt Umeå Kommun från dagens Västerbottens Kuriren 25/11 2017

 

Man ska och får INTE skotta ut snön på gatan eller andra sidan gatan.

 

DET är det väldigt många som syndar mot och ställer till ett elände för

 

trafiken som får köra slalom på vägen och så plogas snön in till din granne.


Sedan var det några videosnuttar jag redigerat och klipp bort ovesäntligt före och efter samt tagit bort ljudet som bara innehöll mitt suckande och motorljud.


Först, var ska renar vara om inte på Rengård.


 


Sedan en idiotisk omkörning och förmodligen fortkörning. Jag körde 80 och det var på en 90-väg men det där såg ut att gå betydligt fortare och så var det ett litet backkrön med skymd sikt.


 

På väg hem från Anders och julbordet på IKEA fick jag stanna för rött vid brandstationen.


Men var det nödvändigt att stoppa trafiken för att en bil skulle köra ut åt andra hållet och inte ens under utryckning.


Jag vet inte om bilen som kommer emot körde mot rött eller var den kom ifrån, den kan ju ha kört ut från brandstationens parkering på andra sidan och då är det efter rödljuset på Signalvägen.


Men nu är jag trött efter att ha grejat ute, någon promenad hann jag inte med och nu orkar jag inte gå.


Av Jan Sandström - 25 november 2017 10:34

Lördag den 25/11


Idag är det defenitivt för sent, för sent för vad? Jo att bli snäll så att tomten kommer med klappar såklart.   


Igår regnade det riktigt ordentligt ett tag då jag lastat snöslungan och åkte till stugan.

Där var det inte så mycket snö men någon dm blötsnö körde jag undan men först sedan regnet upphört.

Innan dess så plockade jag ihop en del skräp i bygget.

 

Jag hade problem med fjärrstyrningen av lyset inne i stugan men felet var enkelt, hade inte stoppat in kontakten riktigt i stressen när jag hämtade hem Maria och katterna tidigare i höst. Men nu fungerar allt igen.


Efter skottningen så hängde jag upp några slingor i granar, sågade ned två granar som jag tog hem till stan.


På väg hem såg jag de här efter stugvägen.

 

Var ska renar vara om inte på Rengård   Jag kommer att lägga upp en video på dem och lite annat från vägen hem igår i ett senare inlägg.


Väl i stan lasstade jag av släpvagnen och parkerade den på bilplatsen innan jag bytte kläder och åkte till Anders. Jag hade ringt han tidigare och han skulle vara hemma men när jag kom dit var det vecksvart i och utanför hans hus.

Men jag har nyckel och gick in, tände belysningen och gick till hans gäststuga där han satt i värmen och jobbade.


Vi gick tillbaks och gjorde kaffe och pratade någon timme innan vi i varsin bil åkte till Söderslätt där jag handlade på Kjell & Co.

Behövde batterier till brandvarnarna och sedan gick vi till IKEA där vi åt deras julbord.

Men jag åt på tok för mycket och gott, det avspeglade sig nu på vågen som idag visade på 76,1 kg.

Sent omsider åkte vi hem var för sig åt varsitt håll.

 

Väl hemma blev det lite dator och när jag skulle ut på altanen för att fylla på jordnötter halkade jag omkull och slog i båda tummarna när jag tog emot mig, så jävla ont det gjorde och då trodde jag att jag ställt till med något allvarligt.

Men det onda bedarrade och avtog senarare.

 

Inger kom hem och jag satt i soffan och försökte se TV men fastnade inte på någonting.

Tankarna fanns på annat håll och då   

Jag fick en galen idé angående Anders hus och renovering. Han ska göra en rockad, byta plats på sovrumet mot toa och kök.

Så öppna ritningen på hans hus och rita om lite och det ska fungera och bli riktigt bra. Det är ju ändå han som får betala allt så då kan man fantisera fritt.

Konsekvensen blir att han får modernt kök, större toa och ett sovrum till.

   

 

Gick isäng och inatt hade vi öppet fönster men Gunnar låg ändå stora delar hos mig.

Jag har sovit gott och drömt om undulater och katter och katt och undulatvakter. En rörig dröm som jag inte har en aning om hur den slutade eller hur det gick med husdjuren.

 

Steg upp först ½9, frukost och bloggande.

 

Nu kom just grannfrun på 17 med enpresent åt mig för att jag skottade snö häromdagen, det är de som ägs av Lillan (katten).

 

Fint med snälla grannar.

 

Erik mejlade att han ska komma och laga bilen, täta avgasröret, jag som tänkt gå på promenad i solen som skiner idag, eller har skinit. Heter det "skinit"? Nåja den har lyst där uppe vid horisonten.

Jag ska ju få upp utegranarna och belysning på dem också, fullt upp idag så jag får avsluta det här.

Jo jag ska ju beställa kattmaten också, den får jag inte glömma bort.

 

Just nu -4,8° utanför fönstret, klar himmel med lite vita moln på och vindstilla ser det ut som.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-25 11:15:10

Temperatur: -4,2 °C
Lufttryck: 1005,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från W,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,0 mm
Månaden: 65,4 mm
Året: 505,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
6,2 °C
Klockan:
03:18
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
08:26
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
10:18
Lufttryck - Max:
1003,6 hPa
Klockan:
22:12
Lufttryck - Min:
1003,1 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
994,7 hPa
Klockan:
01:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:31
Sol upp: 08:36
Sol ned: 14:15
Skymning: 15:20
Dagsljus: 07:49 tim:min
Dag längd: 05:39 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:10
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Det va nått mer jag tänkte skriva om men kommer inte ihåg vad, så det kanske kommer i ett separat inlägg senare.

Nu kaffe och köpa kattmat. Inte tvärtom.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards