jans

Alla inlägg den 8 november 2017

Av Jan Sandström - 8 november 2017 16:33

Namnam.

Av Jan Sandström - 8 november 2017 16:03

Och jag hade kameran med mig.

Det blev ned till Lundåkern där de håller på att bygga bron över älven men det går sakta för dem.


Det är kalt och öppet nu när löven fallit.

 


Och efter Kvarnvägen är bygget igång.

 


En ny vägslinga har de bjort vid Lundåkern.

 


Där nere och på andra sidan byggs bron.

 


Men överraskande har de gjort i ordning en utsiktsplats så nu får jag börja ta med kaffetermosen och sittunderlag i vinter.

 


Det bör inte vara så långt bort innan de får upp pyloner och wirarna.

   


Där uppe är bygget efter Kvarnvägen och jag går trappen upp till höger om vägskyltarna.

 


Nu körde de ned plåtar i marken för att gräva ut utan att vägen rasar.

 


DET levde om så akta högtalarna.


 

Och efter Ängesvägen byggs det utmed ICA

 


Mitt emot de gamla fina husen där vi hade vår första lägenhet.

 


Den högra balkongen i det högra röda huset var våran 1976--1982 då vi flyttade till Storgatan ett par hundra meter åt höger.

 


Det är mycket runt omkring ett bygge som det här skyddet efter G/C-vägen. "Vår" lägenhet ser man längst till höger.

 


Och äntligen hemma på Vallmovägen där vi bott sedan maj 1985.

 


Nu har jag suttit och sett Kofösaren med Buster Keaton och Inger håller på att koka palt som hon ska bjuda en gammal vän på.

Kanske blir det en eller två över åt mig till middag och senare i kväll bad i Anders tunna innan han tömmer den inför vintern.

Av Jan Sandström - 8 november 2017 10:27

Onsdag den 8/11


Igår åkte vi iväg med Eriks bil till Mekonomen som felsökte den, eller kollade vad det som var fel skulle kosta.

Det skulle bli ganska dyrt, för dyrt för att låta dem laga bilen men kan man göra det själv är det helt klart värt det.

Bara problemet med ABS som indikerar fel men det verkar fungera ändå med bromsarna.


Igår sa Erik att han tänkte sälja bilen som reservdelsbil eller till händig person som kunde laga.

Nu funderar vi på om det ändå inte är värt att ge sig på den själva för verktyg och kunskaper har vi ju.

Bara så jobbigt att sitta ute och meka vintertid och hyra en hall vet vi ju inte om man får ihop den direkt eller om det drar ut på tiden.

Jag hade nu förslaget att skaffa ett partytält och sätta upp här på gräsmattan som vi kan meka under.


Han kommer snart förbi hit med bilen så får vi kolla på en grej till bromsarna, bra med Internet och folk som delar med sig av problem.

Problem har jag också och mer om det längre ned.


I övrigt gjorde jag inte så mycket igår, satt här vid datorn och plockade med filer och rensade, kollade nätet och såg på TV.

Jag orkade bara inte ta någon promenad, slutkörd både fysisikt och psykiskt fast jag inte gjort något.


Inger kom hem sent och så gick jag isäng men orkade inte lyssna så länge på ljudboken innan jag släckte.


Har sovit tungt och länge, drömt mycket  men kommer inte ihåg vad.

Steg upp vid åttatiden och duschade. Jag har nästan känslan av en kommande förkylning, IGEN. Tung i huvudet och orkeslös på något sätt.

Men vågen muntrade upp lite då den stannade på 74,5 kg.


Frukost med tidning och korsord och sedan starta om fiberkonvertern.

Den har börjat tjuta mer och mer oftare och oftare kanske jag ska säga och inte mer.

Känner bara att den tjuter i konflikt med min tinnitus och tonerna skär i varandra så nu har jag mejlat Riksnet och felanmält den.

De får komma och byta ut den och kostnaden får jag ta.

Jag har ett minne av att någon från förreningen kom och bytte ut den för några år sedan utan kostnad, kanske fick jag en tidigare utbytt som hade tjutandet som fel.

Som han som sålde blommjord i hyreshuset.

Han började längst upp med en påse jord och jobbade sig nedåt i huset, varje gång bytte han jord och tog den gamla till nästa lägenhet utan att använda ny jord.

Enkelt och smart och alla var nöjda. Till att börja med men resten vet jag inget om eller om allt är en skröna, troligen är det så.

Men smart idé.


Jag har pratat med Erik vida nätet och snart är han här så jag går skynda mig här.

Idag bör jag orka med en promenad, måste göra det för jag har börjat förfalla.


Nu har jag tappat tråden fullständigt så över till vädret. Just nu +0,4° utanför fönstret, fåglarna svärmar runt automaterna och solen kikar fram.

Fast kameran visar inte den mörka himlen där borta i norr, den visar SNÖ och det kanske är det jag känner i min värkande kropp.

Så här ser det ut genom webbkameran

 

och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-08 10:45:10

Temperatur: 0,9 °C
Lufttryck: 1023,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NNE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 450,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
10:42
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
09:59
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
04:20
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
1025,2 hPa
Klockan:
22:41
Lufttryck - Min:
1023,1 hPa
Klockan:
10:06
Lufttryck - Min:
1016,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:43
Sol ned: 15:02
Skymning: 15:57
Dagsljus: 09:10 tim:min
Dag längd: 07:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:59
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu blir det en kopp kaffe innan Erik dyker upp.

 


Av Jan Sandström - 8 november 2017 09:29

... i dagens vk.

 


Jag tycker också att det blivit ett elände med rubriksättningen för en gång i tiden jobbade jag en sommar (69-71 någon gång) på VF (Västerbottens Folkblad) med just detta med rubriker och då gällde något helt annat.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards