jans

Alla inlägg den 3 november 2017

Av Jan Sandström - 3 november 2017 17:43

Jag har inkasserat lön för dagarnas arbete.
Sitter med Anders på Finas på Avion och han betalade.

Av Jan Sandström - 3 november 2017 10:11

Fredag den 3/11


Ingers barnsomskompis och vår nuvarande kompis mamma Inga Åström har dött lite drygt 90 år gammal.

Hon var en säregen underbar kvinna som var född i fel århundrade, eller åtminstone 50 år för tidigt.

Tänk om hon fått fortsätta studera och läsa så hade hon kunnat gå hur långt som helst och inte stannat som hustru på ett jordbruk som det var på den tiden. Det står mer om henne i runan i dagens VK och https://www.vk.se/2133506/inga-astrom-tavelsjo


Igår behövde jag inte åka till Ersbodakatterna då hussar och matte kom hem på eftermiddan. Jag undrar hur kelsjuk Norton var.

Men jag åkte istället ut till Anders där vi jobbade, jag kröp in på vindan och rensade lite där beredaren suttit och hittade min stora skiftnyckel i spånet, det var tur för den är en bra skiftnyckel.


Sedan fick vi draget el till uttag vid badtunnans pump och värme så nu slipper han ha en skarvsladd över altanen.

Men vi skulle kolla vad frysskyddet på inkommande vatten drog men Anders fick inte in mätaren i uttaget.

Konstigt för jag hade tidigare under dagen kollat med den.

Då kände jag en "doft" man inte kan ta fel på, bränd elkabel.

 

Nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att skruva upp mätaren och då ser jag att det måste ha varit överbelastning.

Jag trodde först att det skulle ha varit glapp i sladden men den sitter fast, däremot har den varit för klen för den ström som gått igenom den och det kan bero på fästet där kabeln är klämd på stiftet.

Det behövs bara en liten punkt där det börjar bli varmt och sedan är processen igång.

 

Men det har inte varit sådan kortslutning att säkringen löst ut utan här hade det nog blivit en mindre brand om det fått fortsätta.


Men röret jag borrade in till vindan hann aldrig bli undersökt eller hittat igen, det får bli något för framtiden.

Det blåste en nordlig vind men det hindrade inte att man gick ut i badbyxor, gillar inte det utan vill helst bada naken men är man borta så kanske det inte passar.

Det var skönt med bad men tunnan kändes lita annourlunda än den vi har i stugan. Tyvärr blåste det och jag saknade mössan för det blev lite kallt om huvudet.

Vi låg ändå i nästan en timme under det att himlen klarnade upp men nära stan och lampor tända såg man inte så mycket där uppe som vi gör en mörk klar natt i stugan där det är kolsvart och utan ficklampa hittar man inte in, eller ut. Lite överdrivet.


Åkte hem trött och slutkörd och då var Inger hemma.

Erik hade ringt tidigare och undrat när jag skulle komma hem för han var hemma och bytte däck på sin cykel, det rasslade bra i gruset sa han senare med de nya dubbdäcken.

 

De och till Ingers cykel (som inte var lika extrema) köpte vi hos http://www.cykelkraft.se


Väl hemma blev det en lätt middag och sedan såg jag planetserie på TV (The Orville) innan Inger kom och vi såg Definitely, Maybe (2008)

 

Gick isäng lite sent men lyssnade ändå på ljudboken en stund medan jag hade ont i höger axel men vetekudden och voltaren lindrade. Har ont idag också men så är det för mig varje dag.

 

Gunnar låg hos mig och jag öppnade fönstret så han kunde gå ut och det gjorde han senare men kom även in till mig igen.

Jag har trotts allt sovit ganska gott och länge.

 

Steg upp efter åtta och idag vägde jag 74,8 kg.

Frukost och tidningsläsning.

 

Såg på Facebook två bilder som jämförde rådhustorget här i Umeå före ombyggnad och efter, ingen direkt synbar skillnad på de bilderna men de visar inte allt, däremot visar de ett tomt torg.

När nu Umeå vill vara storstad och har kopierat och ändrat namnet Kajen till Skeppsbron från Stockholm kanske vi skulle ändra Togret till Plattan efter Sergels Torg i nämnda storstad. Eller kan vi kalla det för Sergels Torg.

Hur som helst har de styrande här i Umeå fått fnatt och storhetsvansinne.

 

Idag väntar vi besök av barnbarnet Emil med föräldrar, de som kom från Stockholm och morföräldrarna tillika ägare till ersbodakatterna.

 

Vem vet, kanske kommer det fler barn eller det är bara Anders som kan dyka upp, de andra är ju på andra ställen eller jobbar.

 

Jag funderar på en promenad för vädret är fint idag, Mirabell har nyss varit ute och suttit och njutit av solen men kom in igen.

Grannens Lillan strosade just förbi här utanför fönstret där temperaturen ligger på +5,2°.

Däremot ser det ut att blåsa en del i de löv som finns kvar på vissa träd.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-03 11:00:10

Temperatur: 7,9 °C
Lufttryck: 1004,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från W,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 6,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 447,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
10:48
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
06:51
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
19:59
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
02:55
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
18:19
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
07:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:34
Sol upp: 07:27
Sol ned: 15:17
Skymning: 16:11
Dagsljus: 09:37 tim:min
Dag längd: 07:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:58
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så här ser det ut här ute.

 

I stugan är det lite mer snö men nu tinar den fort från gäststugans svarta plåttak.

 

Och inne myser Tristan framvör en skön brasa.

 

Nu blir det mer kaffe för mig och sedan planering för dagen då Inger är ledig idag.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards