jans

Alla inlägg den 24 november 2017

Av Jan Sandström - 24 november 2017 09:35

Fredag den 24/11

Och nu är det för sent, ingen återvändo alltså.


Igår snöade det och det snöade med blåst så det drevade ordentligt.

Här i kontoret såg jag inte ut genom fönstret.

     


Det blev tre skottarvändor, först mitt på dagen och då var det kallsnö men den är svår att köra undan med snöslungan speciellt när det blåser hårt, då funkar det bara att spruta ut åt ett håll.

Omgång två blev senare då temperaturen stigit och det började småregna och då var det skapligt tung snö. Det blåste även mindre.

Tredje vändan blev efter att de plogat vägen och då var det tung blötsnö samt att det regnade ganska ordentligt men ett par plusgrader.

Alla gångerna skottade jag av det värsta hos tre grannar, sista gången tog jag även hos Malte här utmed, han började skotta tidigare och ides inte ta fram sin slunga med konsekvensen att han fick ont i ryggen så jag skottade av hans plogkant och det han tidigare styrt åt sidan.

Det är fint med snälla grannar   


Flyttade och rengjorde fågelmatningen här utanför kontoret för det var helt igensnöat och jag kom på varför jag gjorde den där linbanan till automaterna, nu fick jag skotta mig fram till dem.


När jag kom in efter sista vändan var min skoteroverall dyngsur rakt igenom så efter att först ha sroppat av över badkaret hängde jag den i garaget med en värmefläkt under så nu i morse var den torr igen.


Jag såg en del TV igår och senare på kvällen såg vi RED, en småkul film så nu återstår att se tvåan.


Gick isäng med ljudboken och en stund senare kom en blöt Gunnar in och lade sig hos mig. Han hade ju fått vara inne mest hela dagen men senare när det regnade skulle han ut och det fick han ju. Han sa att mössen var rena och nybadade.

Att jag hade värk och ont i kroppen kanske man förstår, händer och knän och höger axel var värst men jag har ändå sovit gott inatt.


Upp vid åtta, duscha, orkade inte det igår men idag orkade jag inte raka mig, frukost och sitter här.

Vågen stannade på 75,2 kg.


Idag har jag tänkt lasta snöslungan och åka till stugan, måste dra av plogkanten innan den fryser ihop och så hämta en julgran samt de verktyg och maskiner jag har liggande där.

I övrigt tror jag inte det är så mycket snö där uppe.

 

Problemet är att det ska komma regn idag med men bara ett par timmar och inte så mycket som igår.

Det är ju svart fredag idag men jag tror inte det blir någon handling för mig, möjligen kattmat på nätet då om inte jag ska prata med Anders om att fika eller äta julbord ute på/vid IKEA.


Just nu har jag +3,6° här utanför fönstret, den snö som föll igår har sjunkit ihop till snart ingenting, det är mulet och det blåser en aning i träden.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-24 10:00:11

Temperatur: 5,0 °C
Lufttryck: 998,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SSE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 16,2 mm
Månaden: 62,7 mm
Året: 503,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,2 °C
Klockan:
03:18
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
21:15
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
07:15
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
01:59
Lufttryck - Max:
999,3 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Max:
1017,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,7 hPa
Klockan:
01:41
Lufttryck - Min:
995,8 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:29
Sol upp: 08:33
Sol ned: 14:18
Skymning: 15:22
Dagsljus: 07:53 tim:min
Dag längd: 05:45 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:51
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Idag gick det att få en bild här ute.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards