jans

Alla inlägg den 9 november 2017

Av Jan Sandström - 9 november 2017 18:05

Men måste tvinga mig att äta ett par paltar för att orka fortsätta läsa.
Lite drygt 100 sidor avverkade på boken och jag vet vad jag kommer att göra resten av kvällen och natten kanske.

  Hur 17 ska det gå...

Av Jan Sandström - 9 november 2017 14:12

Dan Browns nya bok Begynnelse kom häromdagen.
Får se hur många sidor jag klarar av innan jag somnar.


Ute regnar och blåser det så att det slamrar från löst som ligger.
 
Men VARFÖR vänder appen bilderna och inte kommer man åt dem annat än genom en dator.
Jag har påpekat det men inte har någon gjort något eller svarat på mina frågor.

Av Jan Sandström - 9 november 2017 09:59

Torsdag den 9/11


Ja då har snart den här veckan knatat iväg, snart är det jul och sedan blir det sommar.


Men igår kom Erik hit hem med sin bil och ställde den på gräsmattan, där släpvagnen brukar stå.

Nu har vi funderat lite hit och dit, erik står för mesta funderingen då det är hans bil men det blir nog så att vi ger oss på att fixa det som behöver fixas med delar från Biltema så att den klarar bilprovningen och så kan han använda den ett år till.

Egentligen en ganska fin bil för sin ålder men är någon intresserad och bjuder tillräckligt tror jag nog att Erik nappar på att sälja den som den är. Felen bjuder han på och tar inget extra för.


Sedan gick jag en promenad ned till Lundåkern och brobygget, hade kameran med och tog några vardagsbilder från omgivningarna på promenaden.

Men det skrev jag och lade upp bilder på i tidigare inlägget Dagens promenad men jag glömde kartan.

 

Fast den är likadan som de andra när jag gått till Lundåkern.


Kom hem och skruvade loss batteriet i Eriks bil för att nollställa vissa grejer i den innan jag gick in och gjorde kaffe.


Det blev matinéfilm och igår visade de Kofösaren med Buster Keaton.

Inger kom hem tidigt och gjorde en gryta med palt som hon skulle bjuda Lasse på, en gammal lärare från ungdomstiden på Grubbeskolan som vi hållit bekantskapen med.

Det blev palt över till mig som jag åt en tidig middag av.

 

Den var smaskigt god.


Men jag blir trött av så tung mat så jag somnade senare på soffan en stund men nu utan katt på magen.


Inger kom hem och då åkte jag iväg till Anders i Stöcksjö, han låg redan i badet och efter att ha lagt in en brasa till i kaminen kröp jag ned i det varma sköna vattnet där vi låg tills fingrarna var skrynkliga, då gick vi in och pratade en stund innan jag åkte hem igen.


Tidigrare undrade Anders om det var norrsken han såg men jag sa att det var moln som drog in och skymde stjärnorna för det var en stjärnklar kväll.

När jag körde hemmåt såg jag att det faktiskt var ett gnistrande grönt norrsken i väster så jag skickade ett SMS till Anders innan jag körde ut på E4:an.


Hemma släckte jag belysningen ute och tittade ut och det var starkt norrsken, sade åt Inger att komma ut när jag hämtade kameran men när vi kom ut någon minut senare var det borta, norrsken förändras så snabbt så snabbt så man måste passa på att titta när man väl ser det.

Sedan gick jag isäng med Gunnar mellan benen då han redan legat i sängen sedan tidigare.


En kort stund med ljudboken och sedan sov jag, och har sovit ganska gott, bara upp och kissa ett par gånger då jag druckit ett par stora glas med kallt gott vatten hos Anders tidigare efter badet.


Inger for iväg till jobbet tidigt i morse när jag tog min 6-medicin.

Somnade om och vaknade ½8 igen och såg att det låg någon i sängen bredvid, trodde att det var en älskarinna men det var "bara" Inger, men hon åkte ju till jobbet tidigare???

Nä hon hade fått byta tur och cyklade hem igen och kröp ned i sängen en stund till.


Steg upp och idag visade vågen på 74,6 kg.

När jag gjort kaffe och satt där med Mirabell som fått lite ost, det är vår morgonrutin så kom Erik in med Josefin, hon är en fin kompis till Erik och de skulle kopiera några dokument vilket de fick göra innan de åkte iväg igen, Erik lånade min bil idag så jag kommer mig inte ut och handla någonting, vilket är bra.

Jag fortsatte med frukost, tidningen och korsord och Inger kom upp.


Idag ska det regna ganska mycket eller om det kommer som snöblandat regn. Nä det blir nog bara regn och BLÅST.

 

Det är väl det jag känt igår kväll och inatt, jag har värk i lederna och stortårna.

Så idag har jag inga planer för dagen förutom att bara vara och överleva, det har börjat blåsa ganska skapligt i björkarna och det är mörkt ute. Hundväder, katter är förståndiga och håller sig inne, innan jag steg upp satt de och väntade på att sängen skulle bli ledig.

Straxt efter att jag tog bilden kom Gunnar och lade sig hos mig.

 


Just nu +5,3° och det andra jag skrev tidigare.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-11-09 10:30:10

Temperatur: 5,9 °C
Lufttryck: 1006,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 9,5 m/s från SSW,
i byarna 13,3 m/s
Kyleffekt: 0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 450,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
12:24
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
01:57
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
04:20
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
10:24
Lufttryck - Min:
1018,4 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:50
Sol upp: 07:46
Sol ned: 14:59
Skymning: 15:55
Dagsljus: 09:05 tim:min
Dag längd: 07:13 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:19
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Gäststugan ser ut som den gjort på tidigare bilder och här ute ser det ut så här.

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards