jans

Direktlänk till inlägg 22 mars 2019

Godmorgon världen, VARFÖR ska du jävlas så med mig.

Av Jan Sandström - 22 mars 2019 09:33

Fredag den 22/3


Igår var en händelselös dag här.

Ingen lokatt, ingen varg, ingen ekorre men solsken och ösregn samt en jäkla massa kaffe och så skottade jag förståss snö.

Jag har lite svårt att hålla mig borta från spaden men jag bytte även ut en tempgivare i varmförrådet och under stugan.

Vattenfall lägger ju ned sin sida med smarta hem så då blev det en Nexa/Telldusgivare


Jo och så satt jag och jävlades med datorn så att jag var nära en infarkt.

Varför går allt bara mot försämring när det gäller datorer idag?


Ta mina kameror, det går fint att ta och spara stillbilder men då i mobilen, i datorn är det stört omöjligt för det blir fel format påstår datorn fast bilden heter BMP så då måste jag ta bilden, kopiera det som kommer på skärmen och klistra in i boldprogrammet för att spara som en jpg (eller vad jag nu vill ha den som).

Men så har jag rörelseavkänning på några där videon sparas på ett minneskort, jag kan ganska eller relativt enkelt komma åt och se videorna. MEN ATT SPARA PÅ DATORN, NÄ NÄ NÄ SE DET GÅR INTE.

Tidigare kom jag åt kamerorna i Firefoxlsaren och där hade jag ett programtillägg för att spara videos från nätet men det slutade fungera så då har jag använt Googles vebbläsare, men där finns inte det tillägget och det går inte spara video och de tillägg jag testat funkar inte. Med Explorer är det likadant.

Så det är en jävla tur att jag inte fick med lodjuret på någon kamera för jag hade ändå inte kunnat visa det.


Nu har jeg några extrema lösningar och det är att ta min bärbara och koppla in kameran med nätverkssladd eller ta ned kameran, plocka ut minneskortet och försöka läsa av det i någon dator.

Det finns lösningar på nätet på problemet för jag är långt ifrån ensam men de jag förstått och provat har inte fungerat och de flesta förstår jag mig inte på och hur man ska göra.

Jag kanske inte skulle ha köpt D-Links grejor.


Jag funderar allvarligt på att avdatorisera mig och sluta med all denna teknik som ändå bara jävlas så med mig.

För det kan väl inte vara alla dessa förståsigpåare som sitter och knappar in programmen och tycker att deras idéer är det enda rätta.

Datorprogram har blivit så användarovänliga.

Ta bara dessa typen löneprogram som kommuner och andra köper och installerar.

Har någon någonsin hört att allt fungerar som det försäljaren utlovat???

Jag har då inte det utan det har alltid blivit fel och extra kostnader, som inte försäljaren tar på sig.


Vi åt middag och såg sista delarna på säsong 2 av Sommaren med släkten, sedan slog jag över till en film på kanal 6 men såg den inte klart då jag blev trött och gick isäng.

Ingen ljudbok för mig utan somnade ganska fort men Gunnar väckte mig vid 2 och han ville ut. Vilket han fick.

Jag måste erkänna att jag var lite orolig men han kom in senare, genom sovrumsfönstret sken fullmånen från en klar himmel.

Jag hade lite svårt att somna om men till slut måste jag ändå ha gjort det.


Upp före åtta, tända brasa i kaminen, duscha och frukost.


Idag åker vi nog in till Vindeln, ska handla lite smått och så äter vi väl på Hotell Forsen.

Det finns lite snö kvar på tomten så sysslolös blir jag inte.


Det ser ut att bli en fin dag även idag, igår var det ju fint men det kom en ordentlig men kort regnskur på eftermiddan.

Hoppas vi slipper det idag.

+1,5 grad men stigande och Gunnar njuter av solvärmen i fönstret.

 

Inne i stan visar väderstationen (men där sitter givaren uppe i solen) Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-03-22 10:00:11

Temperatur: 9,5 °C
Lufttryck: 1024,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 39 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från WNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 55,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
09:51
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
13:56
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
04:59
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
23:32
Lufttryck - Max:
1024,3 hPa
Klockan:
09:45
Lufttryck - Max:
1013,9 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,2 hPa
Klockan:
13:28


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:47
Sol upp: 05:34
Sol ned: 17:59
Skymning: 18:47
Dagsljus: 14:00 tim:min
Dag längd: 12:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:09
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 06:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut i stan och här.

 


Maria, då får gärna fylla på en skopa jordnötter i skålen under fryskorgen på bordet, även dautomaterna på linbanan men inget måste.

           






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards