jans

Alla inlägg under oktober 2013

Av Jan Sandström - 21 oktober 2013 11:11

SVT1 15:35--17:00 Pojken i trädet (1961)

Handling:
Göte, en sextonårig pojke, är ute på olaga nattlig jakt i en stulen bil tillsammans med sina äldre kamrater Max och Manne. De skjuter rådjur och annat vilt som sedan säljs till hälare. Tjuvskyttet äger rum på gamle godsägare Cervins marker och för att skydda viltet anställer han jägaren Sten Sundberg. Max är självutnämnd ledare för trion, Manne äger geväret och Göte hänger med för spänningens skull och för att komma bort från hemmet där han vantrivs. Föräldrarna har dålig kontakt med Göte. Fader...Mer
 
Allt från

 

Av Jan Sandström - 21 oktober 2013 09:04

Ja så är man tillbaks i vardagen igen.

Men det är skönt att vara några dagar i stugan även om man nästan jobbar ihjäl sig där men snart ska fönstren vara färdiga.

Och det är över förväntan, jag trodde inte att jag skulle hinna/orka göra mer än 2 eller max 3 fönster i år och ändå har jag bytt alla 6 fönster, ett återstår invändigt.

Några bilder från helgens jobb, tyvärr blev de lite halvsuddiga då jag fotade utan blixt och det var lite halvskumt.

Men blixtbilder blir så förvrängda på något sätt.

Det är nog mest familjemedlemmarna som ser den stora skillnaden men ni andra kan också få se.


Toalettfönstret, tidigare hade vi en obehandlad hörnlist av furu som var ganska sjaskig

 

Man ser "nästan" inte missen jag skrev om tidigare.

 

Gula rummet, alltså vårt sovrum där fönstret blev 20 cm större nedtill och nu är foder och allt på plats.

 

Kökets större fönster, tidigare fanns inget foder på köksfönstren utan väggen gick ut kant i kant med fönstret.

 

Jag kapade väggpanelen och satte foder runt om, men missade latexfogen till vänster ser jag   

Nu är det framöver upp till Inger att måla insidan på salningen för den blev lite skadad, springorna har jag tätat med latexfog.


Men säg den glädje som varar, nu pratar vi om att till våren byta och tilläggsisolera den andra gaveln alltså väggen vid vårt sovrum som vätter mot badtunnan, vi har sett att den inte är riktigt bra och virket är halvdant och sprucket.

Då får vi också massor av ved till badtunnan   

Det ska även upp någon fin belysning på väggen då vi/jag går den vägen för att komma till vedboden på baksidan vid skogskanten.

Men nu har vi ju erfarenhet av väggjobb så det ska inte vara så märkvärdigt.


Vi ska även iordningställa för en gäststuga inne i skogen.

Men nästa år blir det bara markarbeten och gräva ned plintar samt syllring.

Resten får vänta för då ser vi om det blir några sättningar.

Svågern P-G får stå för grävandet då han har maskin för det.


Idag då.

Ja Erik kommer senare och vi ska ordna så att han kan ha batteriet på moppen under sadeln så det blir lätt att montera bort och ta in så det är varmt och fulladdat då han ska iväg.

Han planerar även på att köpa dubbade vinterhjul till den.

Vi ska även byta till vinterdäck på min bil eller om det blir Anders som kommer senare i eftermiddag.

Han ska montera sina extraljus, eller det elektriska och vill ha lite hjälp av en expert.

Det här med el är ju något som jag kan men han skulle kunna göra det själv, det är jag fullt övertygad om.

Både Anders och Erik är riktiga fixare men de andra barnen har inte tummarna mitt ihanden.


Tummen mitt i handen är något som jag ibland önskar att jag hade, att inte hålla på med allt mixtrande och grejande.

Bara sitta framför TV:n och ta det lugnt med katten i knät.

Men det kanske skulle bli trist i längden.


Nu ska jag väcka husdjuren och storstäda hos dem.


Godmorgon.


NEJ.


Vädret   


Vi har -5,2° här på altan.

Väderstationen visar Aktuella värden:
2013-10-21 09:15:05

Temperatur: -2,0 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,0 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 322,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,0 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
14:17
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
06:28
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
06:34
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:57
Sol upp: 07:46
Sol ned: 17:00
Skymning: 17:49
Dagsljus: 10:52 tim:min
Dag längd: 09:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:52
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:47

och det såg ut så här i trädgården för en stund sedan, strax före 9.

 


Nu Godmorgon.



Av Jan Sandström - 20 oktober 2013 22:05

Fast det är jäkligt jobbigt att komma hem efter tre dagar.

Mycket som måste ställas i ordning och fixas, fröautomater fyllas, städa hos husdjuren, läsa tidningar, kolla posten för att inte tala om datorn med alla mejl och pricka av facebook och bloggen.


Men nu är det dags att krypa isäng, snart i alla fall. Måste torka håret då jag just kommit ut ur duschen.

Elest ser jag ut som hon i Bygglov eller vad det heter, hon med pyssel och krullkrull på skallen.


Men godnatt, åter i morgon.

Av Jan Sandström - 20 oktober 2013 09:54

Söndag och sista morgonen.


Härligt väder ute men svalt, -10,3 grader, solen skiner över frostvita ängar.

 

En sprakande brasa i kaminen.

 

Sovit till närmare ½10, kan det bli bättre.

Sitter med morgonkaffet, mackorna är uppätna medan jag gjorde i ordning fotona.


Gårdagen blev tre fönster klara även om det strulade en hel del.

Hörnlisten vi köpte i Vindeln kapade jag helt galet, jag kapade den som runt ett utgående fönster eller en tavelram fast den skulle ju sitta tinvändigt.

Det slutade med att jag fick skarva den på ena sidan men jag tror inte vi kommer att tänka eller märka av det så mycket.

 


Nu återstår   bara   det smalhöga fönstret i köket som sitter jäms med skaferiet och det blir lite struligt att få till salningen där.

Men det tar jag senare någon annan gång.


Idag måste jag plocka ihop en massa verktyg och maskiner så att de får komma hem till värmen i garaget, lämnar bara de som behövs här till fönstret.

Eljest hoppas jag på en lugn skön dag här i stugan, inne eller ute et får vi se.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 19 oktober 2013 18:08

En produktiv dag fast det blåste kallt ett tag.

Båten gick fint att flytta då den inte frusit fast.

Lunch, fil med sportbröd och sylt åt vi ute liksom eftermiddagsfikat men middan äter vi strax inne.

3 fönster har jag klara fast det strulade en del.
Sådant fixar man med latexsprutan.

Av Jan Sandström - 19 oktober 2013 09:12

Lördag morgon den 19:e oktober och 10 dagar kvar.


Solen skiner och det är -3,3 men det blåser idag.

Gick ut på altan och tog ett morgonfoto.


Frost på marken och det verkar inte skönt ute.

Men jag kom på att vi MÅSTE ned till sjön och lägga upp båten   

Den ligger redan upp och ned på bockar men vi ska flytta den högre upp från vattnet fast nu har väl bockarna frusit fast där de är.

Sedan ska jag börja så smått med insidan av sovrumsfönstret men även listen runt toafönstret borde jag få dit.

Fast så sugen är jag inte på att göra så mycket, vill lägga mig på soffan och bara ha det skönt, stiga upp ibland och stoppa in en pinne i brasan.


Men gårdagen blev en skön dag och vi hann ganska mycket tycker jag.


Vi hittade en DVD med en Marxfilm, i Vilda västern eller vad den hette som vi såg och skrattade åt.

De kunde det här med humor, fast dagens unga förstår väl inte sådant.


Nu blir det straxt påtår och hjälpa Inger med korsordet.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 18 oktober 2013 17:53

Vi åkte till Vindeln och åt som jag skrev tidigare, men den här gången var inte maten så perfekt.

Ovanligt torr.

Efter maten satt vi och bläddrade igenom dagens tidning en stund.

 

På väg hem åkte vi förbi bygghandeln och köpte en vitmålad hörnlist ag ska ha runt toalettfönstret.


Hemma har vi pysslat med lite av varje, sågar ved av skräpbräder.

Eftermiddasfikat tog vi ute på altan i solskenet.

 


Men nu är det kväll och vi får väl se vad det blir, kanske somnar vi i soffan.


Av Jan Sandström - 18 oktober 2013 12:36

Det va inte så bra som det ser ut.

Vi äter lunch på hotell forsen i Vindeln.
Det var ganska torrt, kycklingen och fläskfilén.
Men ölen är god.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards