jans

Alla inlägg den 21 oktober 2013

Av Jan Sandström - 21 oktober 2013 19:08

...för barnen när föräldrarna "larvar" sig   

   

Läs Pondus på Facebook

Av Jan Sandström - 21 oktober 2013 16:07

 
En kille satt i en bar och njöt av en drink efter jobbet då en extremt vacker och sexig ung kvinna kom in. Hon var så anslående att han inte kunde ta sina ögon ifrån henne. Den unga kvinnan uppmärksammade hans stirrande och gick direkt fram till honom. Innan han hann ursäkta sig för att han var så oförskämd, sa den unga kvinnan till honom:
- Jag gör vad som helst, precis vad som helst, som Du vill att jag ska göra, spelar ingen roll hur sjukt, för 1000 kronor, på ett villkor.
Helt förbluffad, frågade mannen vad det var för villkor.
- Du måste tala om gör mig vad jag ska göra, med bara tre ord.
Mannen övervägde erbjudandet en stund, drog fram sin plånbok från innerfickan och räknade långsamt fram tio hundrakronorssedlar, vilka han la i den unga kvinnans framsträckta hand.
Han tittade henne i ögonen och sa, långsamt och tydligt:
- Måla mitt hus.
 

Av Jan Sandström - 21 oktober 2013 11:11

SVT1 15:35--17:00 Pojken i trädet (1961)

Handling:
Göte, en sextonårig pojke, är ute på olaga nattlig jakt i en stulen bil tillsammans med sina äldre kamrater Max och Manne. De skjuter rådjur och annat vilt som sedan säljs till hälare. Tjuvskyttet äger rum på gamle godsägare Cervins marker och för att skydda viltet anställer han jägaren Sten Sundberg. Max är självutnämnd ledare för trion, Manne äger geväret och Göte hänger med för spänningens skull och för att komma bort från hemmet där han vantrivs. Föräldrarna har dålig kontakt med Göte. Fader...Mer
 
Allt från

 

Av Jan Sandström - 21 oktober 2013 09:04

Ja så är man tillbaks i vardagen igen.

Men det är skönt att vara några dagar i stugan även om man nästan jobbar ihjäl sig där men snart ska fönstren vara färdiga.

Och det är över förväntan, jag trodde inte att jag skulle hinna/orka göra mer än 2 eller max 3 fönster i år och ändå har jag bytt alla 6 fönster, ett återstår invändigt.

Några bilder från helgens jobb, tyvärr blev de lite halvsuddiga då jag fotade utan blixt och det var lite halvskumt.

Men blixtbilder blir så förvrängda på något sätt.

Det är nog mest familjemedlemmarna som ser den stora skillnaden men ni andra kan också få se.


Toalettfönstret, tidigare hade vi en obehandlad hörnlist av furu som var ganska sjaskig

 

Man ser "nästan" inte missen jag skrev om tidigare.

 

Gula rummet, alltså vårt sovrum där fönstret blev 20 cm större nedtill och nu är foder och allt på plats.

 

Kökets större fönster, tidigare fanns inget foder på köksfönstren utan väggen gick ut kant i kant med fönstret.

 

Jag kapade väggpanelen och satte foder runt om, men missade latexfogen till vänster ser jag   

Nu är det framöver upp till Inger att måla insidan på salningen för den blev lite skadad, springorna har jag tätat med latexfog.


Men säg den glädje som varar, nu pratar vi om att till våren byta och tilläggsisolera den andra gaveln alltså väggen vid vårt sovrum som vätter mot badtunnan, vi har sett att den inte är riktigt bra och virket är halvdant och sprucket.

Då får vi också massor av ved till badtunnan   

Det ska även upp någon fin belysning på väggen då vi/jag går den vägen för att komma till vedboden på baksidan vid skogskanten.

Men nu har vi ju erfarenhet av väggjobb så det ska inte vara så märkvärdigt.


Vi ska även iordningställa för en gäststuga inne i skogen.

Men nästa år blir det bara markarbeten och gräva ned plintar samt syllring.

Resten får vänta för då ser vi om det blir några sättningar.

Svågern P-G får stå för grävandet då han har maskin för det.


Idag då.

Ja Erik kommer senare och vi ska ordna så att han kan ha batteriet på moppen under sadeln så det blir lätt att montera bort och ta in så det är varmt och fulladdat då han ska iväg.

Han planerar även på att köpa dubbade vinterhjul till den.

Vi ska även byta till vinterdäck på min bil eller om det blir Anders som kommer senare i eftermiddag.

Han ska montera sina extraljus, eller det elektriska och vill ha lite hjälp av en expert.

Det här med el är ju något som jag kan men han skulle kunna göra det själv, det är jag fullt övertygad om.

Både Anders och Erik är riktiga fixare men de andra barnen har inte tummarna mitt ihanden.


Tummen mitt i handen är något som jag ibland önskar att jag hade, att inte hålla på med allt mixtrande och grejande.

Bara sitta framför TV:n och ta det lugnt med katten i knät.

Men det kanske skulle bli trist i längden.


Nu ska jag väcka husdjuren och storstäda hos dem.


Godmorgon.


NEJ.


Vädret   


Vi har -5,2° här på altan.

Väderstationen visar Aktuella värden:
2013-10-21 09:15:05

Temperatur: -2,0 °C
Lufttryck: 1010,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,0 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 322,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,0 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
14:17
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
06:28
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
06:34
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:57
Sol upp: 07:46
Sol ned: 17:00
Skymning: 17:49
Dagsljus: 10:52 tim:min
Dag längd: 09:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:52
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:47

och det såg ut så här i trädgården för en stund sedan, strax före 9.

 


Nu Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards