jans

Alla inlägg den 1 oktober 2013

Av Jan Sandström - 1 oktober 2013 21:40

Nu tar jag och gör kväll.

Det tar på krafterna att ha huset fullt med folk, barnen har varit hemma allihopa med 2 respektive så 9 pers runt bordet med allt surr tar på krafterna.


Jag höll på att lyckas med ett riktigt skämt.

Inger har kommit på att vi bara ska ge en julklapp till någon annan men andra får inte veta vem som ska ge till vem.

Så jag skulle göra i ordning lappar med alla namn på som sedan var och en skulle dra och inte visa upp.

Men man ska inte släppa in räven i hönshuset då jag skulle göra lapparna.

Jag skrev "pappa" på alla lappar.         

Men någon anade onåd och började fråga om inte de andra också hade en lapp med "pappa" på och då nickade alla.

Skit, jag hade ju världens chans.

Tänk att på julafton få ett paket av alla andra och ingen annan fick något.


Nu hade jag ju faktiskt gjort i ordning riktiga lappar så alla har en lapp med namnet på någon annan som de ska köpa en julklapp till.

Och på det paketet tejpar man den lappen och inget annat så man får ett paket men bara givaren vet från vem.


Fast jag får nog ingen badtunna ändå.


Nu är klockan straxt 22 så jag lägger husdjuren och går isäng.


Gonatt

Av Jan Sandström - 1 oktober 2013 15:28

Det blir aldrig gulländat utan man hittar alltid nya lösningar.

Fåglarna sitter på repet till automaterna och skiter på altangolvet så jag har lagt ut klickgolv där.

Vi hade lite över som jag använt och det syns nere till höger.

Även på räcket lade jag en remsa men den måste jag fixera på något sätt, knyta ett snöre kanske.

 

Såg även att de hade slut på jordnötter IGEN   

Av Jan Sandström - 1 oktober 2013 14:28

Med Eriks hjälp har vi bytt ett antal tegelpannor. Fast det var egentligen jag som bistod Erik med hjälp.

Och så har vi bytt batterier i väderstationens givare uppe i masten.


Men snart börjar matinéfilmen.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2013 14:24

SVT1 14:40--16:10

Kvinnohuset (1953)

Handling:
Ett kollektivhus har byggts i stan åt ensamstående yrkesarbetande kvinnor. Den massiva, skyskrapshöga tegelbyggnaden går under namnet "kvinnohuset". Där bor Isa, frånskild och frusen i sitt känsloliv, och skvallertanten Ameli, kollektivets självutnämnda budbärare. Ämnet för dagen är den unga teatereleven Eva Lind, som är i färd med att flytta in. De flesta hyresgästerna vet att hon är teaterdekoratören Tryggve Krooks älskarinna, en av många genom åren. Krook har skaffat henne lägenhet i huse...Mer
 

 

Av Jan Sandström - 1 oktober 2013 10:08

Då var det oktober, den första och snart är det jul   


När jag steg upp och slog på datorn var vi helt uten kontakt med yttervärlden, inget Internet.

Jag vet inte vad som felades men jag hade inte ens kontakt med mobiltelefonen, ingen stapel i signalstyrka.

Ändå hör inte de två sakerna ihop men nu fungerar det som det ska igen.


Jag har vaknat, klarat av frukosten och väckt husdjuren och matat utefåglarna.


+7,5° på en avplockad altan men man ser inte det stora vita bordet då det står invid väggen vid mitt fönster.

Väderstationen:

Aktuella värden / uppdaterad:
2013-10-01 08:00:04
Temperatur: 4,4 °C
Lufttryck: 1030,8 mb och Steady
Rising/Stigande : Steady/Stabil : Falling/Sjunkande
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från WNW, i byarna 0,7 m/s
Beaufort F1
Kyleffekt: 4,4 °C

och trädgårdsbilden som jag tog tidigare.

 

Jag gick ut och flyttade bordet men då blev det så vitt att jag fick in och justera kamerans exponering.

Men det är roligare att få se fåglarna på bordet.

 


I kväll kommer hela familjen hem och vi ska äta gott, kanske hinner vi med att göra något mer innan maten som att byta batterier i väderstationen.

Själv har jag tappat orken, vet inte vart den tog vägen men jag har inte lust med någonting mer än gå och lägga mig med Gunnar som sover på sängen.

Ont har jag också, överallt känns det som.


Det är höst när han väljer att ligga inne hos oss på natten och ligger kvar på sängen nästan hela dagen.

Jo han har varit ut ett antal gånger och det är skönt för då kan jag sträcka på benen.

Det är lite obekvämt att ha en katt mellan benen när man ska sova.


Skönt i alla fall att nätet kom igång igen.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards