jans

Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Jan Sandström - 14 oktober 2013 20:33

Det har varit en småjbbig dag då jag har haft ont i stort sett hela dagen.

Antingen blir det snöstorm eller så får jag bara gå och kissa varje timme i natt så lättar det.

Jag hoppas på det senare.

Av Jan Sandström - 14 oktober 2013 10:21

Eller vad man kan kalla det.

Lägger upp ett urval bilder på fåglarna i trädgården.

 

Gunnar sitter på trädgårdsbordet och tittar på.  

Ibland blir det bara fullt med fåglar.    

 

Jordnötsskålen med korgen från en frysbox över så att inte de stora fåglarna kan sätta i sig allt på en gång.  

Kolla tangoxen som startar från skålen :-)  

 

Talgbollarna på södersidan är populära ibland.

     

Så roligt att se gråsparvarna som är på tillbakagång i Sverige.

 

Av Jan Sandström - 14 oktober 2013 09:44

Snejk komplex (Snake Complex) för endast 599:- men då får man två flaskor.

Och vips är alla rynkor borta???


Men när fan får människan åldras då?

Ska man se ut som en 20-åring hela livet kommer man ju inte att få någon plats på hemmet och pension är bara att glömma, men den är ändå i fara p.g.a nya arbetarpartiet 


Nä varje ålder har sin skönhet och vad gör några små rynkor i ögonvrån för skillnad.

Det finns bättre saker att lägga pengarna på.

Av Jan Sandström - 14 oktober 2013 09:34

SVT1 15:00--16:30 Resa i natten (1955)

Handling:
En karavan med långtradare är på väg mot Stockholm i natten. I förarhytterna försöker chaufförerna hålla sömnen och tristessen borta med musik, skämtsam jargong eller allvarliga samtal. Gösta är sedan åtta år gift med Birgitta. Deras äktenskap hålls bara samman av deras dotter. Gösta raggar flickor längs vägarna. När han kör drabbas han ibland av plötsliga svimningsanfall, som han av rädsla att mista körkortet inte vågar berätta om ens för hustrun. Den yngre Åke vill gifta sig med sin fästmö...Mer

Av Jan Sandström - 14 oktober 2013 08:56

Ja så var det måndag igen, fasligt vad veckorna rusar iväg men det beror nog på att jag håller på att bli gammal.


Jag tycker inte det var länge sedan vi satt och badade i stugan och det är ändå två veckor sedan.

Snart är det dags att betala räkningarna igen för att inte tala om att snart är det jul och tomten kommer.

Min födelsedag är inte långt borta, 60,årsdagen alltså, bara lite över ett år och vad är det för tid kosmiskt sett.

Ingenting, men vi/jag har börjat fundera på hur den ska firas.

40 och 50 firade jag bara med öppet hus här hemma men nu är det väl sista gången det kan bli lite större fest.

Större och större, kan det bli en stor fest för mig, det kommer kanske 10 personer varav 8 är familjen.

Den dagen är ändå ett år bort, nästan för jag tänker slå till lite tidigare så att man kan hålla till utomhus och kanske i stugan.


Till nuet då.

Det är soligt idag och en temperatur på +5,4° här på altan.

Väderstationen:

Aktuella värden:
2013-10-14 09:00:04

Temperatur: 7,1 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från SW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 321,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
09:41
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
21:38
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
16:40
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
08:59
Lufttryck - Min:
1008,2 hPa
Klockan:
05:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:37
Sol upp: 07:25
Sol ned: 17:23
Skymning: 18:11
Dagsljus: 11:34 tim:min
Dag längd: 09:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:07
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 00:43

och duvorna ser ut så här i trädgården

 

när de kommer seglande från hustaket och går in för landning.


I går gjorde jag det vanliga, ingenting nästan.

Fräste upp hålet i regntunnan, fixade till ett gammalt köksbord, bytte skruvar på gångjärnen till sidoskivan man kan fälla upp. Sedan surfade jag bara runt på nätet.


I dag blir det ungefär detsamma förutom tunnan och bordet, ingenting alltså.

En mattinéfilm jag skriver om senare och så en jäkla massa kaffe men det tillhör ju rutinerna.

Jo jag matar ju fåglarna, nu har de satt i sig tre säckar solrosfrö alltså 60 kg.

Men de behöver det fast jag gillar inte duvorna, kajorna och skatorna även om de bara käar det som ligger på marken så går det åt så mycket när de ska äta sig mätta. Fast de behöver väl mat de också.

Småfåglarna är ändå de jag prioriterar i matandet.


Det blev en tidigara morgon idag, steg upp straxt efter 7 och när Maria kom upp väckte jag husdjuren ½9 efter frukosten.


Nä göra något nyttigt   

Kolla min facebook.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards