jans

Alla inlägg under oktober 2013

Av Jan Sandström - 18 oktober 2013 09:48

Ja då var det fredag den 18 oktober.

Och min svägerska Eva fyller år idag men hur gammal hon blir är en hemlighet, åtminstone här   


Grattis Eva  


Nu sitter vi här i stugan igen och det var kallt i morse, närmare -10 grader ute men inne hade vi 15-16 grader fast varmgrader.   

Jag hade inte riktigt slagit på värmepumpen men nu är det skönt efter att ha justerat den och en sprakande brasa i kaminen.

Men vi sov gott i natt.

Däremot märkte vi att när vi eldar så suger kaminen ut mycket lugt så det drog in ordentligt i sovrummen där vi satte in friskluftspalter i överkant på de nya fönstren.

Ett fönster är inte klart så där fick jag stänga delar med maskeringstejp.

Men vi sov gott i natt ;-)


Hämtade in mer ved tidigare och tog några bilder på de frostiga ängarna.

 

 

Det skulle va skönt med ett bad men nu får vi gott vänta till i maj någon gång.

 


Idag då, ja vi ska åka in till Vindeln och äta och så blir det väl plock med lite av varje.

Men så mycket blir det väl inte, ja vi får se, tar dagen som den kommer ov´ch vad man får lust med.

Lust ja, kanske kan det bli lite     

Eller vad säger du älskling, när du nu läser min blogg.


Mitt knä som jag slog igår är ömt men inte så illa som jag trodde, har dock ett rött sår.

Jag slog även i vänster handlov och vänster axel.

När jag tänkte efter så kan det ha varit ett knä som vek sig för mig, har haft sådant tidigare men inte så att jag trillat så här.


Nä gott folk, påtår och så kolla facebook.

Godmorgon.


Av Jan Sandström - 17 oktober 2013 19:39

Nu sitter vi här igen.

Har ätit god mat och sett lite TV men det verkar inte vara något att se på TV i kväll.

Får väl leta i videohyllan och se ifall apparaten fungerar.

Vi hör att värmepumpen låter konstigt men det kan vara hönsnätet jag satte upp framför den som vibrerar.

Satte dit det för att inte fåglar ska få för sig att bygga bo uner taket.

Det är då varmt och skönt inne med en härlig brasa i spisen.


Nä testa videon och DVD-spelaren men först ska Inger se nyheterna.

Av Jan Sandström - 17 oktober 2013 11:00

        

Jag skulle bara.

   

och så snubblade jag naturligtvis ute på biluppfarten.

Stöp som en slaktad oxe med kupevärmaren i handen.

Som om jag inte hade ont nog i knäna så slog jag i det vänstra ganska ordentligt och ser (känner) att vänster hand också fick en smäll, naturligtvis vid tummen.

Har även ont i vänster vrist. Men huvudet slog jag i alla fall inte i.


Jag tror jag ger upp.

Har i alla fall ordnat kaffe men då inte ens det smakar är det åt fullkornsvete.

Drog i alla fall ut motorvärmaren för nu åker jag ingenstans på ett tag.


Varför jag?

Av Jan Sandström - 17 oktober 2013 10:23

Det kom lite snö ändå.

 

eller lite rörlig video


Sicket elände, SUCK. 

Av Jan Sandström - 17 oktober 2013 09:32

Ja så va de torsda igen och i morgon är det fredag. OM inte något oförutsett händer.


Det blir kallare och kallare för var dag som går.

Stoppade i motorvärmaren men kupévärmarna ligger än så länge på soptunnan, sätter in dem om en stund.

Behöver ut och köpa lite till stugan dit vi åker i eftermiddag.

Jo jag kör med dubbla värmare i bilen, en fram och en på golvet bak, det hänger kvar sedan tiden med folkabussarna och det är praktiskt för två fläktar cirkulerar luften bättre inne i bilen och det går inte åt mer ström då de är på halv effekt.


Kallt ja, just nu -1,6° på altan och väderstationen visar Aktuella värden:
2013-10-17 09:30:05

Temperatur: -1,6 °C
Lufttryck: 994,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -4,7 °C
Inne hos oss. Temp: 19,6 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 322,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
14:42
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
00:36
Temp - Min:
-3,6 °C
Klockan:
21:26
Lufttryck - Max:
997,9 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1001,2 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Min:
997,7 hPa
Klockan:
23:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:46
Sol upp: 07:34
Sol ned: 17:13
Skymning: 18:02
Dagsljus: 11:16 tim:min
Dag längd: 09:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:40
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:12

Där ser man att det var -3,8° straxt efter midnatt


Fåglarna äter frön.

 

och jordnötter men nu har förbrukningen avtagit då jag tror många dragit söderut av de stora fröslukarna Grönfinkarna.

Ser inte till dem längre utan nu är det talgoxar, blåmesar och gråsparvar, ja så duvor förståss och några till.


I går gjorde jag ingenting då jag hade ont i lederna.

I dag är det lite bättre även om det skär i främst häger knä men även vänster smärtar och fingrarna är onda.

Men ska dra fram vinterdäcken och göra i ordning för byte då Erik eventuellt skulle kunna komma förbi och byta med Marias (och min) hjälp.

Måste prata med Anders om att få tillbaks multislipen för jag behöver kapa lite ovanför ett fönster i stugan.

Även om jag inte jobbar mycket där med invändigt så vill jag i alla fall kapa bort det där som sitter i vägen.

Ska ju till OKQ8 och handla så då kan jag kila upp till Anders och hämta maskinen,hmmm, ska ringa och hära om han är hemma så kan han springa ned med den eller så kanske jag skulle vänta tills dess eller om jag får med mig någon som kan springa 3 trappor upp.

Ska vara rädd om mina knän.


Nä stoppa i värmarna i bilen och så påtår, eller tvärtom.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 16 oktober 2013 15:08

Även den här verkar tralig eller DJUP.

Tror jag sätter mig i soffan med ljudboken och en kopp kaffe istället.

Av Jan Sandström - 16 oktober 2013 12:40

Filmade när talgoxar och Blåmesarna hämtar jordnötter ur skålen.

Men lägg märke till tjockisen som kommer vid 50 sekunder ungefär.


 

Av Jan Sandström - 16 oktober 2013 12:03

SVT1, 14:55--16:30 The Fountain (2006)

Handling:
Tomas Creo söker efter livets träd som ska ge evigt liv i Sydamerika på 1500-talet. I nutid försöker vetenskapsmannen Tom Creo hitta ett botemedel mot cancer som hotar att döda hans fru Izzy. I det 26:e århundradet förenas han slutligen med sin hustru sedan de båda har förvandlats till träd.
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

ELLER

 

Från IMDb

The Fountain (2006) Poster


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards