jans

Alla inlägg under november 2013

Av Jan Sandström - 18 november 2013 18:17

Nu fick jag SMS från värmepumpen att den har ström så då kommer väl ett SMS från Vattenfall snart när de kvittat att allt är OK.

Av Jan Sandström - 18 november 2013 16:38

Nu har vi varit i stugan och värmt upp den så då klarar den sig till i morgon då strömmen beräknas vara tillbaks.

Men de jobbar snabbt med elnätet.

Tallen rev ned elledningen och stolpen knäcktes mitt av men arbetarna var i full gång och befanns sig till vänster utanför bilden.

De berättade att "bakom oss" hade en gran blåst ikull, den kunde nätt och jämt kapas med deras motorsåg och den har ett 17" svärd, det blir 43,18 cm och det är en grov gran..

 

När vi åkte hem så hade de fått dit en stolpe och höll på att fästa kablarna, men det var svårt att fota då det var långt bort och mörkt, blixt var bara inte att tänka på och jag fotade på frihand..

 


I stugan hade vi runt +7° inne men med mourikan och gasspisen blev det fort varmt men vi måste ha klarat oss från värsta blåsten för det såg bara fint ut, småsaker som ligger på altan låg kvar som det inte hänt någonting..

Vi gjorde även upp eld i kaminen.

 

Mat lagade vi på gasolköket som vi har i reserv i stugan för sådana här tillfällen, till vänster i köket står det lilla köket där vi kokade vatten till te och kaffe, det fick brinna till gasen tog slut.

Gasbehållaren var ändå nästan slut och skulle hur som helst kastas.

Jo jag såg till att det kom in luft att andas   

 

Men nu funderar jag allvarligt på en kamin av något slag, gasol, sprit eller diesel som jula har.

Då har vi något att ha i gäststugan vi ska bygga framöver.


Dagens matinéfilm missade jag dock men har sett den tidigare, för länge sedan.

Den heter Laila

 ·Svensk långfilm från 1958. Det är vinter och någonstans i Lappland har en nybyggare och hans hustru just fått sin nyfödda dotter döpt. På hemväg i ackjor genom ödemarken blir de jagade av en flock ylande vargar. Den lilla babyn faller av men föräldrarna störtar utför ett stup. Babyn hittas av den rike samen Aslak som tar henne med hem till sin hustru. Det dröjer flera månader innan de får reda på att flickan inte är av sameblod. Men Aslak bestämmer sig för att uppfostra henne till en äkta sameflicka. Regi: Rolf Husberg. I rollerna: Erika Remberg, Edvin Adolphson, Isa Quensel, Birger Malmsten, Joachim Hansen m.fl

Den kommer säkert i repris någon annan gång.

Vi fick då en riktigt skön dag i stugan fast när jag skulle koppla upp mig med datorn på nätet fungerade det inte, hde glömt lösenorden till bloggen och annat, här hemma går allt automatiskt så jag får ta och skriva upp inloggningsdata till nästa gång.


När strömmen kommer tillbaks i morgon ska jag åka upp och titta till stugan igen.


Av Jan Sandström - 18 november 2013 12:05

Inte får vi ström närmaste timmarna heller.

Ett träd har dragit ned ledningen och knäckt en ledningsstolpe.

Av Jan Sandström - 18 november 2013 09:31

 
- Har du någonsin sett hur man bäst skrynklar ihop en tjuga? frågade kvinnan sin man.
- Nej,... sa hennes man.
Hon gav honom ett sexig litet leende, knäppte upp de tre översta knapparna långsamt på blusen ... ända ner till klyftan som var skapad av en mjuk, silkeslen push-up-bh ... och drog ut en skrynklig tjuga.
Han tog den skrynkliga tjugan från henne ... och log gillande.
- Har du någonsin sett hur man bäst skrynklar ihop en femtiolapp? frågade hon då sin man.
- Öh ... nej, det har jag inte, sa han med en orolig ton i rösten.
Hon gav honom ett annat sexigt litet leende, drog upp sin kjol, och med förföriska rörelser med sina händer stack hon i fingrarna i sina trånga, spetsprydda trosor och drog ut en skrynklig femtiolapp. Han tog den skrynkliga femtiolappen... och började andas lite snabbare med förväntan.
- Nu, sa hon, har du någonsin sett hur man skrynklar ihop 400.000 kr?
- Aldrig i livet... sa han medan han uppenbarligen blir ännu mer upphetsad ... och exalterad.
Frun:
- Du kan gå och titta i garaget...
 

Av Jan Sandström - 18 november 2013 09:10

Härliga måndagmorgon den 18/11


+2,0° och det är nästan klart eller nästan mulet, någonting mitt emellan.

Väderstationen visar Aktuella värden:
2013-11-18 09:00:05

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 992,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SSW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 19,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 57,9 mm
Månaden: 97,5 mm
Året: 462,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
06:22
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
21:18
Lufttryck - Max:
1000,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
23:19
Lufttryck - Min:
992,4 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Min:
972,7 hPa
Klockan:
02:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:14
Sol upp: 08:15
Sol ned: 14:33
Skymning: 15:34
Dagsljus: 08:20 tim:min
Dag längd: 06:18 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 52s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:24
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 08:41

och trädgårdsbilden

 

och ingen snä ännu   


I går, jag då gjorde jag ingenting nästan, började snickra på sommarens semesterresa till får webbsida när värken gav med sig så att den blev mer normal.

Jag fick första resdagen (av fyra) klar, eller i stort sett klar.

Det ska fixas till länkar och så leta reda på viss fakta om en del platser.


I dag är Inger ledig och bara vi nu får hem bilen ska vi åka till stugan där vi är utan ström sedan 1½ dygn.

Vi ska köra igång lite värme men skönt att det inte är direkt frysrisk, det kunde ju ha varit -30° utomhus.

Och så ska vi ta hem ett par julgranar att ha utomhus här på gården.

Det är Tomas och Sara som haft bilen hela helgen då de flyttat ihop i gemensam lägehet och sådana gånger kan det vara praktiskt med en bil.


Nä till köket och göra mig en kopp kaffe igen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 17 november 2013 21:56

Nästan i alla fall.

Jag håller på att göra i ordning vår semester till webbsidan, den resa vi gjorde till Söderhamn i somras.

 

Den här bilden är dock inte med i berättelsen och jag säger till när den är klar och upplagd.



Problemet är att man halkar så fort iväg på andra ställen när man sitter och granskar foton och kartorna.

Lätt hänt att man åker iväg till framtiden och börjar spåna på en kommande resa.


Men nu är det i alla fall kväll och jag går isäng.


Nattinatti.

Av Jan Sandström - 17 november 2013 12:17

Att inte sova på natten tar ut sin rätt nu, är bara så trött och har ont i kroppen/lederna och det tror jag beror på vädret.

Borde ta mig till soffan men det är så intressant på TV 9, det handlar om utgrävningar.

Tidsresenärerna

I detta avsnitt: Death and Dominoes - The First PoW Camp. Tony Robinson och Tidsresenärerna utforskar platsen för världens första krigsfångläger som byggdes för att stänga in 7 000 av Napoleons soldater 1797. Arkeologi för den stora publiken. Något som ofta ses som ett ganska "dammigt" ämne görs här spännande och lättförståeligt. På ett underhållande sätt ökas våra kunskaper om Storbritanniens historia.

 

Nu blev det reklam så då gör jag mig en mugg kaffe, igen.

Av Jan Sandström - 17 november 2013 10:14

Som jag sagt tidigare har det blåst hos oss men främst i inlandet har jag förstått.

 

Men nu håller det på att lugna ned sig.

Fast ett problem är regnmätaren som tydligen skakar när det blåser och då registrerar den en massa regn.

Nederbörd = regn (kan inte mäta snö).
Timmen
Dygnet
Gårdagen
Månaden
Året
0,0 mm
57,9 mm
0,6 mm
97,5 mm
462,6 mm

Blåser det mycket kan regnmätaren registrera det som nederbörd, tror att givaren skakar för mycket.


Vi har alltså INTE fått en droppe regn fast mätaren säger 57,9 mm

Men vad skönt att det inte snöade samtidigt med blåsten.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards