jans

Alla inlägg under december 2013

Av Jan Sandström - 9 december 2013 16:42

Det var en sen kväll dagen innan julafton. Ett ungt par stannade sin bil på rastplatsen vid vägen och började hångla, när de helt plötsligt får syn på jultomten som kommer gående vid vägen. Då skriker killen till tomten:
- HÖRREDU TOMTEN, KAN MAN FÅ ÖNSKA SIG NÅGOT?
Då kommer tomten närmare och svarar:
- Javisst, vad vill du ha?
- Kan jag få den nya Mercedesen som står där borta? undrar killen.
- Ja visst! svarar tomten, men på ett villkor! Att jag får ligga med din tjej nu.
Ungdomarna pratar lite med varandra och kommer överens om att det är det värt.
Tomten ligger med tjejen i deras bil medan killen får vänta ute. Efter avslutat ligg går tomten ut ur bilen och börjar gå sin väg, då säger killen:
- Men Mercedesen då som du lovade mig?
Då frågar tomten:
- Hur gammal är du grabben?
- 25 år, svarar killen.
Tomten svarar:
- 25 ÅR GAMMAL OCH TROR FORTFARANDE PÅ TOMTEN?

 

 

Lika rolig som gammal, nada alltså.  

Av Jan Sandström - 9 december 2013 12:40

Ramlade över några bilder från stugan.

Det är jag och min mor, det är jag till höger    och bör ha varit taget någon gång på 80-talet.

Till våra barn kan jag tillägga att lägg märke till min jacka och hatten (de finns kvar än idag om än skamfilade).

Jackan är från lumpen 1975 och hatten från vår brölloppsresa 1979.

Senare kom även Inger med på en bild men vem som fotade vet jag inte men det kan ha varit pappa även om vi inte har klippta huvuden.

 

Här hälsade vi på fåren som gick en bit från stugan och det bör vara Tomas till höger och sedan Anders men de andra är jag osäker på om det är stuggrannens barn eller brorsbarn, mamma eller pappa sitter och tar igen sig där borta vid veden.

 

Allt kanske klarnar om jag scannar om bilderna med bättre upplösning i framtiden. Vilket jag tänkt göra.

Men jag har ju inte tid.

Av Jan Sandström - 9 december 2013 11:14

SVT1, 14:35--16:20 Seger i mörker (1954)

Jag tror jag sett filmen tidigare men väldigt länge sedan, men den verkar bra så det kan bli stora TV:n i rummet.

 

Handling:
Historien om bondpojken som blev en av Sveriges största uppfinnare börjar när pojken, Gustaf Dalén, fortfarande går i folkskola. I skolan anses han slarvig, men hemma finns det redan nu en rad bevis på hans tekniska uppfinningsrikedom. Några år senare träffar Gustaf den kvinna som kommer att bli hans hustru, Elma. Den flickan ska jag ha, är hans omedelbara övertygelse. Vid denna tid beger sig Gustaf också av för att besöka Gustaf De Laval, separatorns uppfinnare, som lovat ta emot. Gustaf ha...Mer
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 9 december 2013 10:30

Härlig måndag igen, eller hur.

Den 9/12 och idag börjar snöskottarens dagbok. Ska se om jag kommer ihåg att lägga upp inläggen efter datumen.


9:e December
Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.


Åter till vardagen, vi har -6,2° på altanen och väderstationens Aktuella värden:
2013-12-09 10:30:05

Temperatur: -6,1 °C
Lufttryck: 1009,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från N,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -9,4 °C
Inne hos oss. Temp: 19,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 470,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,6 °C
Klockan:
08:08
Temp - Max:
-7,7 °C
Klockan:
19:28
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
01:36
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
08:15
Lufttryck - Max:
1010,0 hPa
Klockan:
10:16
Lufttryck - Max:
1003,7 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1003,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,4 hPa
Klockan:
00:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:12
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:04
Dagsljus: 07:05 tim:min
Dag längd: 04:38 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:49
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 23:39

Trädgårdsbilden

 

Och hackspetten sitter på jordnötterna.


Såg för resten på TV att en hackspetts hjärna utsätts för otroliga 1200 G när den hackar.

Något som skulle ta ihjäl en mäniska många gånger om.


Jag sov till 9 då jag blev väckt av telefonen som ringde, trodde först att det var en försäljare som pratade knacklig engelska men det var nog bara en felringning av någon från deras hemtelefon till mobilen.

De slog 090 i stället för 070 och resterande siffror är samma som vårt hemnummer.


Nä nor surrat, det blir film senare idag och den återkommer jag om lite senare.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 8 december 2013 20:58

Det här är jag på pappas födelsedag, eller däromkring när vi åkte till Italien.

Jag skulle fylla 15 år och oskuld.

 

Av Jan Sandström - 8 december 2013 20:38

Det togs den första julen tillsammans med Inger hemma hos henne i Tavelsjö.

Jag undrar om inte det var ett paket från Ingers storasyster Margareta och kondomer i paketet.

Av Jan Sandström - 8 december 2013 20:16

Hittade det här fotot som är ett tidigt kort av jag och Inger.

Det är taget uppe på övervåningen i Tavelsjö där Inger bodde.

Troligen är det lillasyster Birgitta som tog kortet.

 

Inte för att jag kan förstå vad Inger såg i mig, jag ser ut som om jag sett ett spöke, fast jag ser väl inte bättre ut idag.

Av Jan Sandström - 8 december 2013 19:52

Och är så än idag många år senare.

Jag saknar hennes frisyr.

Men jag saknar inte glasögonen    

Ändå är de inte de värsta som var på modet den tiden.


Ska se om jag hittar någon bild på mig men jag stod ju oftast bakom kameran.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards