jans

Alla inlägg under december 2013

Av Jan Sandström - 14 december 2013 09:56

Lördag den 14/12


Jag hoppas det gick bra för er igår med tanke på datumer.

Fast vem är skrockfull i dagens samhälle.


Vi har fått kallt igen, -8,8° på altan just nu.

Väderstationens data Aktuella värden:
2013-12-14 10:00:05

Temperatur: -9,6 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -9,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 477,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
00:17
Temp - Max:
5,8 °C
Klockan:
00:23
Temp - Min:
-10,1 °C
Klockan:
08:41
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
23:39
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
04:03
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
970,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:06
Sol upp: 09:21
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:56 tim:min
Dag längd: 04:25 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:56
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:15

och trädgårdsbilden

 


Det är skönt att vi inte fått en meter snö, tycker jag men barnen vill ha snö att leka i.


I dag har jag tänkt ta det lugnt   


Men det kommer säkert att bli något annat om andra får för sig det.

Eljest har jag för stunden inte mycket att skriva om, jo snöskottaren får fullt upp några dagar och snart kan du läsa om dagens snöfall.


Godmorgon


Av Jan Sandström - 13 december 2013 15:00

Nu har jag varit ute och rännt runt stan igen, ibland blir det sådana turer.


Jag skulle "bara" köra Inger till jobbet när Tomas ringde och ville låna bilen i kväll, när vi stod i dörren ringde han och undrade om jag inte kunde ta släpvagnen och komma förbi.

Man kan juinte säga annat än OK.

Skulle lasta Ingers cykel men då hade hon punka, på bakdäcket naturligtvis.

Inger till jobbet med en massa grejor, hämta Tomas på Universom, hämta bärjälp på Ålidbacken (=Tomas kompis), hämta en stor jäkla bokhylla typ IKEAEXPEDIT Hylla IKEA Du kan använda möbeln som rumsavdelare eftersom den är lika fin från alla håll. med massa fack på Ålidhem (den rymdes tvärs över släpen liggande på balkarna), körde hyllan till Mariehem, körde nu tre persone och cykel till universitetet, körde till OKQ8 och tankade m.m., körde till ÖoB (fick svälja min medicin med saliv då klockan var 2) men där va det så knökfullt med folk att jag vände och åkte hem.

Det blev en tur på 23,1km inom ett områge på 3,1 km² mellan 44 möh och -30 möh  , en medelhastighet på 14 km/h, maxhastighet 156 km/h  allt med släpvagn baktill.

Man kan ju undra över hur det samlar sina data men däremot ser jag ju var jag kört och det är det roligaste. 


Nu är jag trött och less men måste väl se över punkteringen, fast det kan vara en stund till.

Jag har då fått i mig en mugg kaffe och ett par kakor.

Av Jan Sandström - 13 december 2013 10:34

Då var årets julkort utskrivna så nu är det bara för Inger att skriva hälsning och adresser.


Jag kanske skulle gå igenom adressboken och se om alla är aktuella.

Vet du med dig att du flyttat sedan förra året så kan du ju höra av dig, om du nu är en som tillhör våra bekanta och vänner.


Det blev fint väder och solen skiner på björktopparna så jag återanvänder ett tidigare foto   

 


Av Jan Sandström - 13 december 2013 08:25

Fredag den 13:e     

 


Nu har termometern krypit under noll igen, -0,7 på altan (så ta det lugnt ute, tänk på att det är halt)

Ivar tittade inte förbi oss för inte blåste det mycket, har dock inte kollat väderloggen men så här ser det ut från väderstationen.

Aktuella värden:
2013-12-13 08:30:05

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 999,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från NW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 477,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,8 °C
Klockan:
00:23
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
08:06
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
08:27
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
18:47
Lufttryck - Max:
1000,0 hPa
Klockan:
08:26
Lufttryck - Max:
998,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
970,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
968,1 hPa
Klockan:
21:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:04
Sol upp: 09:20
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:58 tim:min
Dag längd: 04:27 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:37
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:56

Diagrammet visar inte någon speciell vind, endast en topp lite över 13 m/s straxt efter midnatt.

och så här ser det ut i trädgorden denna luciamorgon.

 


I går bakade Inger aniskransar och då kommer barnen dragandes från alla håll och vill äta.

Jag fick en aldeles egen av lite normalare format, fast det beror på vad man anser normalt.

 

och den var got den också, jag år den och tre till :-)


I natt sov jag lite dåligt, liksom många andra nätter men steg upp vid 7 då Inger låg i soffan och såg på Luciamorgon.

Jag tycker att de gör sångerna så konstlade och inte bra så det blev frukost och tidningen i stället.

Nu sitter jag här och kan inget annat.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 12 december 2013 14:42

SVT1, 15:00--16:25 Skuggspel (Sleuth (2007))

Skuggspel (2007) Poster

IMBd


Handling:
Författaren Andrew Wyke får besök av sin hustrus älskare, den unge skådespelaren Milo Tindle. Wyke har iscensatt ett "spel" för att skrämma Tindle och när Tindle förstår det ger han sig in i spelet där kampen mellan de båda ,både verbal och fysisk, får ett dramatiskt slut. (Statens biografbyrås innehållsbeskrivning)
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


Från annat ställe på nätet.

Engelsk långfilm från 2007. Andrew Wyke och Milo Tindle möts som två engelska gentlemän på den förstnämndes högteknologiska gods för att diskutera Wykes fru - en kvinna de båda har en sexuell relation med. Men i takt med att slagfärdighet övergår i ondska och intellekt i blodtörst börjar Wyke och Tindles maktspel spåra ur och trappas upp till en kraftmätning som bara kan sluta med en sak - mord. Regi: Kenneth Branagh. Manus: Harold Pinter. I rollerna: Michael Caine, Jude Law, Harold Pinter, Alec Cawthorne, Eve Channing, m.fl

Av Jan Sandström - 12 december 2013 14:17

Den här va faktiskt kul.


Rolle och Lelle var sugna på öl, men hade bara en skrynklig tjuga att dela på.
- Vänta, jag har en ide, sa Rolle och sprang in till kötthandlaren.
Efter en stund kom han ut med en stor korv.
- Är du inte klok? Nu har vi ju inga pengar kvar alls, sa Lelle.
- Oroa dej inte, häng med bara, sa Rolle.
De gick in på en pub, och Rolle beställde genast två stora starköl och två whisky.
- Nu har du blivit spritt språngande galen. Fattar du vilken knipa vi kommer att hamna i? Vi har ju inte ett öre på oss! sa Lelle.
- Ta det lugnt, jag har en plan. Skål! sa Rolle med ett stort leende.
När de två grabbarna hängt på puben ett tag och druckit upp allt, sa Rolle:
- OK, nu sticker jag korven genom blixtlåset. Du går ned på knä och tar den i munnen.
Bartendern såg vad de höll på med, blev heltokig och kastade ut dem bums! Rolle och Lelle gick till pub efter pub, blev fullare och fullare, och slapp undan notan varenda gång med sin geniala plan. När de kommit till den tionde puben sa Lelle:
- Nu orkar jag inte göra det här längre. Jag är knallfull, och mina knän tar kål på mej!
Då svarade Rolle:
- Hur tror du jag känner mig då? Jag tappade korven på den tredje puben!

Av Jan Sandström - 12 december 2013 14:07

Hittade igen bilden, men jag hade sparat den långt inne på en hårddisk.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards