jans

Alla inlägg under december 2013

Av Jan Sandström - 16 december 2013 08:24

16:e December

Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade. Ont som fan. Frugan skrattade i en timme, vilket jag tycker var väldigt elakt.
Av Jan Sandström - 16 december 2013 07:16

De lyckliga paret....

Det var ett nyförälskat par som skulle till Las Vegas för att gifta sig.
I bilen på vägen dit så blev kvinnan fundersam och tittade på mannen.
- Jag måste erkänna en sak. Jag är platt som en planka under blusen, så jag förstår ifall du inte vill gifta dig med mig längre!
Mannen var tyst en stund och sa sedan;
- Men vet du, Det är inte det viktigaste i världen, jag älskar dig som du är. men jag måste också erkänna en sak. Under kalsongerna är jag väldigt speciellt utrustad, ungefär som en bebis, så jag förstår ifall du inte vill gifta dig med mig längre.
Kvinnan var faktiskt ganska lättad och svarade glatt:
- Men sex är inte det viktigaste i världen, jag älskar dig för den du är.
Så paret åkte till Las Vegas och gifte sig.
Sedan på natten när dom skulle älska för första gången så tog kvinnan av sig blusen medan mannen tittade på. Mycket riktigt, hon var platt som en planka!
Sedan tog mannen av sig sina byxor, men då skrek kvinnan till och svimmade. När hon vaknade igen och skrek hon rakt ut:
- Men... men... Du sa ju att du var utrustad som en bebis!!!
- Det är jag också! svarade mannen, 4 Kilo tung och 48 cm lång!

Av Jan Sandström - 15 december 2013 13:44

Jag har just varit ute och skottat snö.

Men det är skönt med snöslungan även om det inte är helt bekymmersfritt.

Först måste man ju göra fritt runt väggar och annat och det var blötsnö och tungt.

 

Men nu håller det på att mörkna, men håll ut, det vänder snart mot ljusare tider för att åter gå mot mörkret.


Tvåkaffe, det behövs.

Av Jan Sandström - 15 december 2013 11:14

15:e December
50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället. Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar.
Frugan vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera. Jag tycker det är löjligt. Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.

Av Jan Sandström - 15 december 2013 10:09

Där ser man.

Det är begravning av Nelson Mandela idag men sänder SVT1, Icke

Så här ser deras sändning ut idag.

 
SVT1 ...
  
 
09.30 Alpint: Världscupen Val D'Isere
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

Däremot sänder Sjuan begravningen i direktsändning.

Men det var inte det jag skulle skriva om.


Det vita fullkornsvetet har ramlat ned igen, allt är vitt vitt vitt men lyckligtvis inte så mycket och det sjunker nog ihop en del då vi har +0,5° här på altan och väderstationens Aktuella värden:
2013-12-15 10:15:05

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 995,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från SSW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 19,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,0 mm
Året: 477,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
08:08
Temp - Max:
-0,4 °C
Klockan:
17:21
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
00:27
Temp - Min:
-10,1 °C
Klockan:
08:41
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
04:03
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
10:13
Lufttryck - Min:
1004,4 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:23
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:55 tim:min
Dag längd: 04:23 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:23
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 06:28

Så här ser det ut utomhus

 


Ja det är söndag och den tredje advent, snart är det jul och tomten kommer till de barn som varit snälla.

Nu verkar vår Rödluva ha vaknat,

Undrar om hon hade kul igår ute på fest. Men det hade hon säkert för hon verkar inte bakis och må dåligt.

Jag har tydligen sovit gott för jag märkte inte när hon kom hem och det blev sovmorgon i morse.

Iddes inte stiga upp vid 8 så jag låg och drog mig en halvtimme till.


Jag satt med diabilder igår, en stund, började plocka ut bilderna från ramarna som ska slängas, Filmen sätter jag in i plastfickor jag köpte för flera år sedan av Museieservice.

Det gick faktiskt lättare än vad jag trodde om man gör det rationellt.

Med en vass kniv bryter jag isär ramarna när de sitter i magasinet, sedan tar jag upp varje ram och delar men stoppar ned halva ramen med fotot i magasinet igen för att när alla är delade ta upp halvan och plocka ut fotot som sätts ned i plastfickan.

Jag tror det blir det smidigaste sättet för jag har bara gjort två magasin ännu.


Idag jobbar Inger men har timmar, då hon inte hade det igår blir det väl idag och jag ska inte säga vad jag tycker om dessa arbetspass   


Nä förmiddaskaffe och mer korsord, kanske göra färdigt det jag började med till frukosten.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 14 december 2013 18:41

Gissa vad.


Det snöar och är ett eländigt väder.

Tur att Vicke Viking går på barnkanalen just nu   

Av Jan Sandström - 14 december 2013 12:19

Maria kom och visade upp sin klädsel, Rödluvan.

Hon ser otroligt härlig ut men tyvärr fick jag inte ta kort av henne.

Bilden och klädseln kommer från www.partykungen.se
Men tur att man kan hitta det mesta på Internet.


Däremot fick hon tyvärr inte tag på några vita strumpor och hon får inte ta med Gunnar (katten) och ha som varg.


Hoppas de får trevligt på festen och inte fryser ihjäl på väg dit och hem.

Av Jan Sandström - 14 december 2013 10:07

14:e December
Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra så. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards