jans

Alla inlägg under december 2013

Av Jan Sandström - 18 december 2013 10:37

SVT1 15:00--16:25 Örn möter haj (Eagle vs Shark (2007))

Det verkar vara en sån där dussinfilm med två omaka par som blir kära i varandra och i slutet blir allt lyckligt, bara skillnaden att det inte är en Amerikansk film.

Men på TV4 går (15:50--17:50) "Nu är det jul igen" med Tim Allen, den är ganska kul men TV4 och deras reklamavbrott, nä det blir nog örn och haj ändå.

 

Eagle vs Shark (2007) Poster IMDb

 

Nyzeeländsk långfilm från 2007. Berättelsen om den skruvade romansen och kärleken mellan två underliga missanpassade människor - Lily, en blyg kassörska på en fast-food-restaurang och Jarrod, en säljare i en elektronikaffär. Regi: Taika Waititi. I rollerna: Loren Horsley, Jemaine Clement, Brian Sergent, Rachel House, Craig Hall m.fl

 

Av Jan Sandström - 18 december 2013 10:17

Onsdag den 18/12.

Det är inte utan att man börjar bli nervös inför julen, har jag verkligen varit snäll i år så att han kommer. Tvivlar många gånger på det.

Fast vi har då fått 10 julkort så här långt och det bådar gott men kan vå slå fjolårets 21 st.


Men jag är ganska nöjd över vädret, ingen direkt snö än så länge men nu är det isigt och besvärligt.

Vi har -0,3° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2013-12-18 10:15:05

Temperatur: 0,5 °C
Lufttryck: 1000,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 15,0 mm
Året: 483,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
00:21
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
12:15
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
05:35
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
18:41
Lufttryck - Max:
1000,8 hPa
Klockan:
10:01
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
979,0 hPa
Klockan:
01:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:51
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:06

och trädgårdsbilden

 


I går kväll kom Erik förbi och ville ha hjälå att se på moppen, han hade ingen broms på bakhjulet påstod han och jag tänkte att det har väl frusit, antingen bromswirern eller något vid bakhjulet.

Men det verkar som om wirern har gått av så vi ställde in den i garaget för att torka upp och bli varm.

Idag ska han komma förbi och så kan han plocka bort delar från den gammla moppen som Anders hade.

Den som jag tänkte fixa och ha i stugan men nu börjar det fattas många delar på den så det får väl bli en reservdelsmoppe.


I natt sov vi med öppet fönster och det är så skönt, dels blir det svalare och så behöver man inte upp för att släppa inut katten, eller om det blir utin.

Det är ju så med katter att de vill vara inne när de är ute och ute när de är inne, och gärna samtidigt.

Han fick något körleksbehov i natt då han satte sig mellan mitt och Ingers huvud där han ville bli kliad av oss båda och han verkade inte bli nöjd.


Nog surrat för den här gången, ska se vad det kan vara för film idag.

Jag återkommer senare om det.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 17 december 2013 11:32

För er som inte hängt med från bärjan lägger jag upp allt från början till idag.

Rubriken är en länk till vår webbsida där hela berättelsen finns.


En snöskottares dagbok


9:e December

Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något finare ställe i hela världen? Att flytta hit var det bästa idé jag någonsin haft. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick skotta igen. Vilket underbart liv.


12:e December

Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på julen skulle vara förskräckligt! Bob säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt. Bob är en trevlig människa. Jag är glad att han är vår granne.


14:e December

Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra så. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.


15:e December

50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället. Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar.
Frugan vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera. Jag tycker det är löjligt. Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.


16:e December

Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade. Ont som fan. Frugan skrattade i en timme, vilket jag tycker var väldigt elakt.


17:e December
Fortfarande långt under noll grader. Vägarna är för isiga för att man ska kunna ta sig någonstans. Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra utom att stirra på frugan och försöka att inte irritera henne. Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte för henne. Jag hatar när hon har rätt. Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.

Av Jan Sandström - 17 december 2013 11:25

SVT1, 14:50--16:35 En nolla för mycket (1962)

Det verkar vara en film i min smak, ska bli kul att bänka sig i soffan med en mugg kaffe och pepparkakor.

 

Handling:
Pontus Blom arbetar som lagerbiträde på Järn & Metall. Genom ett förbiseende vid tryckningen av taxeringskalendern insmyger sig "en nolla för mycket" i hans inkomstuppgift, vilket förändrar Pontus värld. Han bor i en tvårummare med sin vän Rulle och hoppas få gifta sig med fotomodellen Lillan, men han kommer sig inte för att fria, eftersom han är mycket blyg. Lillan anser hans inkomster vara för låga. Utan Pontus vetande sprids uppgiften om hans höga inkomster. Chefen för Järn & Metall e...Mer

 

Av Jan Sandström - 17 december 2013 09:13

Tisdag den 17/12 och än dag närmare julen, hur är det, böörjat stressa ännu eller allt under kontroll.


Nu har då temperaturen krypit under noll här.

-0,8° på altannivå och väderstationens Aktuella värden:
2013-12-17 09:15:04

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 990,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från SSW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 19,7 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 15,0 mm
Året: 483,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
03:59
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
16:30
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
09:05
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
03:11
Lufttryck - Max:
990,4 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Max:
998,1 hPa
Klockan:
00:57
Lufttryck - Min:
979,0 hPa
Klockan:
01:01
Lufttryck - Min:
980,3 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:09
Sol upp: 09:25
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:50
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 08:26

och det gryr i trädgården

 


I går var jag ju runt med Erik och Peter som skulle handla lite här och där men ser att jag inte berättat det.

Jo Peter kom tillbaks med bilen och Erik följde med, de hade frågat om jag ville med till NetonNet och det tackar man inte nej till.

Men det blev mer än det stället, Rusta och Systemet besöktes också.

Peter köpte julgran billigt på NetonNet och en fot på Rusta men hemma kom han på att han inte hade någon såg att kapa granen med.

Erik köpte två delar till av sin ljudmöbel eller vad man ska kalla det så jag körde hem han efter att ha lämnat Peter med alla hans grejor.

Hemma blev det middag till slut och efter den åkte jag åter upp till Peter med en såg och vi kapade en liten bit av granen som var riktigt snygg, jämn och tät så det var värt de 90 kr som man fick köpa dem för om man handlade annat i affären (NetonNet) och de har ganska många granar kvar.

Efter Peter åkte jag hem till Maria där jag fick träffa hennes dotter Signe med flickvän Maja.

Jag ville mäta och kolla lite på nätverkskabeln jag ska dra om lite framöver, måste borra igenom en vägg så att den inte kläms i dörren.

Det blev kaffe och åntligen fick jag hennes goda kakor som jag gillar, Ingen aning vad de heter men de är runda, platta med rosa kant.

 

Idag, det blir som vanligt, planerar jag något så sprivker planerna så jag tar dagen som den kommer.

 

Nu ska jag väcka mina små vänner och sedan förmiddaskaffe.

 

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 16 december 2013 15:51

Nu är årets julkort skickade och det blev 37 st.

Kostnaden blev 277 kr och 50 öre.

Utskriften kostade 2:- per styck och portot 5,50.


Här kan jag dela ut i hur många exemplar som helst utan direkta kostnader men är det verkligen lika roligt med mejlade kort än att få ett fysiskt julkort i lådan, jag tycker då inte det.

Det är något speciellt att få julkorten och det är detsamma med vykort.


Så här ser i alla fall årets upplaga ut.

 



Av Jan Sandström - 16 december 2013 14:29

SVT1, NU--16:15 Tre söner gick till flyget (1945)

Handling:
Alla tre pojkarna i familjen Hallman är flygintresserade. Olle, den yngste, är aspirant på flygkrigsskolan. Men lärarna är stränga, och Olle och hans vän Erik är allvarligt oroliga för att de inte skall klara av flygskolan. Mellanbrodern, Åke, har redan hunnit bli korpral vid flyget och tillhör Såtenäs flygflottilj. Åke tar både sitt yrke och sitt privatliv litet lätt. Han tycker om att roa sig och är inte så allvarlig som sina båda bröder. En av Olles flyglärare på Ljungbyhed är äldste broder...Mer
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 16 december 2013 08:53

Måndag den 16/12


Nu är det inte långt kvar.

Till vad får ni bestämma själva, jul, vintersolstånd, nyår eller om det kan vara något annat.


Nu har vi varmt igen, lite i alla fall för det är +1,3° på altan och väderatationen visar Aktuella värden:
2013-12-16 09:00:06

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 992,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från SSW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: -2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 478,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
06:19
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
13:30
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
03:11
Temp - Min:
-4,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
998,1 hPa
Klockan:
00:57
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
992,3 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
13:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:08
Sol upp: 09:24
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 39s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:01
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 07:33

Dagens trädgårdsbild, på den ser man att snön sakta krymper, främst ser man det på förrådstaket och Maltes smedja, lite till höger om och hitanför hans lusthus.

 


I går gjorde jag inte så mycket, skottade av uppfarten, plockade lite bland diabilderna, håller på att ta ut filmen från ramarna och sätta in i plastfickor för att framledes scanna in med förhoppningsvis bättre upplösning och skärpa än det jag gjorde tidigare.


Idag ska vi få igen bilen och nu är det tydligen Peter som har den, antar att den behöver tankas igen   


Somnade inte om efter medicinen klockan 6 så jag steg upp en stund senare, duschade och har läst tidningen under frukosten.

Nu har Inger vaknat och sitter med sitt te.

Jag ska ta en till kopp kaffe.

Senare idag kommer Peter med bilen och då vill han att jag följer med till NetonNet när jag kör hem han.


Nä kaffet var det.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards