jans

Alla inlägg under augusti 2017

Av Jan Sandström - 5 augusti 2017 09:31

Lördag den 5/8


Det är höst idag.


Igår var det lite varmare och jag satte mig ute med fräsen till nästa projekt, ett mindre och roligare pyssel.

Jag gjorde avståndspilar eller vad man ska kalla dem och de ska sitta i stugan.

 

Sedan målade jag dem men ska slipa bort överflödig färg så att enbart texten blir vit,

Först skrev jag ut texten på datorn, klistrade fast pappret med utblandat trälim och sedan körde jag fräsen på frihand.

Faktiskt inte så svårt men det hade varit lättare om jag bara skrivit med versaler eller annat typsnitt.


Jag hann nästan bli klar med fräsningen då Tomas och Sara kom förbi, Inger hade cyklat till Rödberget där hon plockade lite blåbär.

Efter att de kommit så dök Emil med föräldrar upp. Emil blir bara gosigare och roligare och lär sig massor varje dag.

 

Men igår blev det inget bad. Däremot grillade vi efter att både Maria och Erik kommit.

 


Katterna tog det hela med ro och sov ute, där går det också frammåt med godkännandet av varandra.

   

Vasadu husse?

   


Maria ställde sig och bakade lite.

 

Jag fick en fin present av Tomas.

 

En andel av hans whiske han fick på sin födelsedag för många år sedan, eller då han fyllde 30. Tomtunnan har jag här hemma och ska så småning om snickra ett fint säll till den.

 


Efter att alla barnen åkt hem, nä inte Maria som stod och bakade tog jag en promenad.

Egentligen skulle jag och Inger ha gått ned på stan och handlat småsaker men så dök alla barnen upp så det blev inten gemensam vandring.

 

Det var ganska kallt igår kväll så både långbyxor, tröja och jacka behövdes och jag gick förbi Nolia där det händer mycket inför dagens invigning.


När jag kom hem tänkte jag se på TV men under deckaren så somnade jag så jag får se om det avsnittet.


Smorde ordentligt med Voltaren och maxdos Alvedon men ändå besvärade värken mig innan jag somnade.

Sedan sov jag tungt och har drömmt massor av konstigheter.


Vi vaknade före ½7 och steg upp straxt efter åtta.

Men innan jag steg upp kollade jag runt i mobilen.

Plockepinn står kvar där den ska.

 


Himlen såg inte allt för mörk ut men det blåste.

 


En stund senare var den gråare och nu hänger regnet i luften.

 

fast vi har suttit ute med frukosten och det är inte lika kallt som det ser ut, ganska skönt på läsidan åt söder.

Men inget bikiniväder.


Idag har jag tänkt göra det jag skulle göra igår, åka och köpa småsaker men jag tror jag måste beställa ett nytt batteri till min Logitech Squeezebox, bytte för några år sedan men det tar slut då den bara står i laddaren hela tiden.


Sedan blir det slipa hänvisningsskyltarna men det är vad jag tänkt göra, vad som blir gjort får jag se senare. En promenad börjag hinna med.


Det är inget finväder idag men bara det inte regnar så kan man klä på sig.

Idag hade jag fina värden, igen. 4,9 mmol och vikten 74,9 kg är inte illa.


Just nu har jag 15,4° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-05 10:00:11

Temperatur: 15,9 °C
Lufttryck: 1004,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 15,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 236,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
08:34
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
12:21
Temp - Min:
13,5 °C
Klockan:
02:57
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
02:20
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
04:03
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
23:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:44
Sol upp: 04:01
Sol ned: 21:26
Skymning: 22:42
Dagsljus: 19:58 tim:min
Dag längd: 17:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:16
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här såg det ut tidigare men inget har hänt senaste halvtimmen.

 


Jo jag läste i dagens tidning.

 

Det är på tiden att de gör något åt det problemet.

Mer rättvisa, lika många fiskar till alla och samma storlek, ingen ska gå hem utan att ha fått napp.

 


Av Jan Sandström - 4 augusti 2017 15:17

Från utub

Av Jan Sandström - 4 augusti 2017 15:09

Snacka om att man skulle behöva tvätta trosorna om man satt där.

Som Harry skulle säga, "Vilken jädra smäll".

Av Jan Sandström - 4 augusti 2017 09:58

Fredag den 4/8


Nu satt man här igen och det kan bara inte vara fredag igen, vart tar veckorna vägen?


Igår snickrade jag lite på loket då Inger åkt iväg till bärskogen för att plocka blåbär, men det är inte gott om bär sa hon.

Men nu är loket färdigt förutom att jag borde lacka det lite uppe på nya taket/sitsen.

   


Jag tog även itu med att plocka isär motorn på kap o gersågen men hittade inget fel. Varken synbart eller mätmart med det instrument jag har.

Så jag skruvade ihop den igen och när jag testade gick den som en kratta, tänk en gammal fiskebåt med tändkulemotor.

Dessutom osade det bränt och blårök steg upp så jag gjorde det enda rätta, eller det blev galet.

Skulle skruva loss sågklingan men skar av halva fingret.

 

Men på andra försöket fick jag loss bulten och kunde skruva bort klingan och några andra "användbara" skruvar som lades i diverseskruvlådan.


Erik kom förbi och jag konstaterade att hans ljuddämpare läckte, det var därför han kom förbi.

Men det lilla vi kollade gissar jag på grenrörspackningen eller något därikring. Vi ska göra en bättre besiktning då inte vägen är blöt.


Blöt blev Emil då de tidigare på dagen/eftermiddan kikade förbi då det regnade, 6,6 mm kom på en kort stund men det var inte då han blev blöt utan i badpoolen.

      Tänk vad det är kul att se barn skratta och ha roligt. Men igår tyckte farfar att vattnet var lite för kallt. Men Emil har tydligen inte några känselnerver för kyla   


När de åkt hem och jag kapat fingret åkte Inger och handlade och jag gick ut en promenad, det blev snurren och knorren via VC och Nolia.

 


På Nolia händer saker i en rasande fart för imorgon lördag öppnar mässan för en veckas ståhej.


Jag hade kameran med och fotade det där vindskyddet och funderar på att någon gång kanske bygga något sådant i stugan.

   


Såg även flera andra intressanta saker, den här t.ex Är det en husvagn eller vad är det, det får jag väl se då vi går dit om jag nu passerar vagnen.

 


Den här skulle man ha i stugan, för att dra hem kvistar från skogen. Men en plog bakom kan man dra upp pärfåren.

 


När jag gick under Vännäsvägen, vid den där viadukten där jag krachade med min MC en gång i tiden såg jag en kissekatt som med bestämda steg gick efter Tväråns kant mot Västerslätt.

   


Jag kom hem före Inger (som handlade på ICA Kvantum) och just innan "Tur med vädret igen" skulle börja på SVT1.

Men inte började det då det var oviktig fotboll på TV, jag var övertygad då att filmen skulle utgå men en halvtimme sent startade filmen som jag satt och såg den innan det blev sängen och ljudboken en stund.


Har sovit riktigt gott när jag väl somnade fast jag hade värk men inte lika hemsk som tidigare kvällar/nätter.


Steg upp runt ½8 och idag blev en fin morgon.

4,9 mmol och 74,6 kg är inte dumt så det blev duschen och rakning av nästan hela kroppen, fila fötterna och bara njuta av det varma vattnet.


Frukost ute på altanen och idag var det inte lika varmt ute men ändå skapligt skönt.


Idag funderar jag på att åka och handla några småsaker på Biltema/Jula/Rusta eller var jag nu får tag på det jag tänker köpa till stugan.

Funderar även på att börja med annat projekt, vägvisare och skyltar till stugan där texten ska fräsas in i brädor/lister.

En promenad bör jag även hinna med och jag får se vart det bär allt beroende på väder och vind.


Just nu är det 19,6° i skuggan men det blåser en nordost eller ostlig vind och flaggan fladdrar ganska mysket på förrådet.

Inger är på väg ut i bärskogen igen för blåbär, kanske vankas det blåbärskaka, smaskens (eller hur Pontus   ).

Gamla dagbarnet, grannens son var galen i blåbärskakan och han var blå till öronen efter att ha ätit.

Jag undrar om de har blåbärskaka i Japan, Singapor, Australien eller var han nu bor/jobbar. Han blev  ju Asiat och gifte sig där och har nu fått barn med sin fru.


Sluta svamla och åter till vädret och väderstationen som nu visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-04 10:30:11

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1008,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 20,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 236,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,6 °C
Klockan:
10:20
Temp - Max:
26,2 °C
Klockan:
11:48
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
02:20
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
14:25
Lufttryck - Min:
1008,4 hPa
Klockan:
10:25
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
02:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:39
Sol upp: 03:58
Sol ned: 21:30
Skymning: 22:47
Dagsljus: 20:08 tim:min
Dag längd: 17:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:31
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Ids inte lägga upp någon bild på gäststugan. Men nu kaffe och gå ut och snickra.

 


Av Jan Sandström - 3 augusti 2017 15:52

...i trädgården.

Badpoolen har fått besök.

 

Jag och pappa hade fullt chå att montera battenbanan men Emil är lite för liten för att förstå hur den fungerar, det gör ärligt sagt inte jag heller för allt verkar ologiskt med pumpen och slussarna.

Så då passar det bra att varvar är med och leker nästa år.

 

Men DÅ ska det vara varmare vatten.

 

Men kul hade han i alla fall med att plaska och slänga saker i vattnet.


Det kom lite regn tidigare, en skur på 6,6 mm men åskan orkade inte ända hit utan bedarrade ute vid Täfteå.

Av Jan Sandström - 3 augusti 2017 12:08

Men jag kan inte enkelt byta ut muttrarna för axeln sitter inte riktigt fast och jag ids inte ta itu med det nu.

Till loket är det två släpvagnar.

Av Jan Sandström - 3 augusti 2017 09:40

Torsdag den 3/8


Igår blev en "rännardag".

Efter en normal morgon, eller onormal för det var verkligen en skön sommarmorgon ute i trädgården så tog vi hojen och åkte till Glassbonden och åt glass. Men den resan skrev jag om igår/förra inlägg En kortare MC-tur.


Väl hemma kom Erik och vi kollade på moppen att belysning och sådant fungerade och det gjorde det.

Han plockade ut lite reservdelar från sin låda och lade under sadeln och åkte hem. Det fanns några intresserade köpare sa han.

Senare på kvällen meddelade han att moppen var såld så nu kan han åka och köpa sin elcykel. Är det en modern variant på elektrisk stol?


Jag och Inger åkte sedan till Avion som de fantasifullt kallar IKEA-området eller Söderslätt som det också kallas, men de flesta säger bara IKEA.


Först åt vi middag på IKEA och jag åt schnitsel med pompa och Inger grönsaksbullar med grönsaker och potmos.

Vi blev då mätta.


Sedan till klädaffärer där vi/jag köpte kläder, måste förnya mig lite och ha något som passar till Ingers födelsedagsfest.

Vi hittade ljusa byxor, tröja och typ cardigan eller fleesjacka/tröja, mjuk och skön är den och klarblå härlig färg.

Sedan ut till Stöcksjö där vi hämtade krocketspel och boule som Anders har men Inger ska låna till festen.


Väl hemma blev det inte mycket tid innan jag skulle kvista ned till busstationen och hämta Maria och Mona som fjällvandrat 11 mil uppe vid Kebnekajse.

Jag skulle ta med kryckor då Mona stukat foten, på perongen vid järnvägsstationen i Kiruna på väg hem av alla ställen.

Via MAX där de köpte 78 burgare tror jag och jag fick en men nog är de ynkligt små, tre tuggor så var den slut fast jag behövde inte mer. De tyckte nog det var skönt att komma hem till sina kissekatter igen och nu har Maria ränt färdigt för i sommar.

Först Spanien i 10 dagar, sedan direkt söderut, Norge och Sylarna (dit gick de) i bil med Erik och sedan direkt till fjällvandringen.


Hemma igen blev det en kopp kaffe och sedan var jag slutkörd, ½11 lade jag mig UTAN ljudboken och somnade direkt.

Men vaknade vid 12-tiden av hiskerlig värk i händer och knän, kan det vara burgaren som hämnades eller något annat. Åskväder kanske. Men efter 4 smörjningar med Voltaren (överdosering kanske) så måste jag till slut somnat vid 3-tiden.


I morse hade jag bara "normalont" eller lite mer i händerna och efter morgonsysslor med rakning, tvätt, vägning och stick i fingret blev det frukost ute i trädgården.

Idag var jag hög med 6,3 mmol men vikten bra med 74,7 kg.


Det är varmt och skönt i trädgården och jag gick runt och tog några bilder.


Solen strålar från en helblå himmel, än så länge men det lär bli som igår regn och åska.

 

Kryddträdgården prunkar och vattnet porlar.

   


Men här fattas något vitalt, VAR är en liten skrattande Emil måntro,

 


Vinbären mognar.

 


Liksom alger på flaggstången, jag/vi måste lägga ned den, tvätta och vaxa den och det ganska snart men jag måste nog få hjälp med lite muskelstyrka för även om jag reste upp den 2002 så vågar jag inte riskera att ta ned den ensam idag.

   

Blommor blommar och

björkarna står gröna och fina, det är härligt med sommaren när vädret är fint.

 


Idag måste jag ta itu med lite snickerijobb och göra lite nytta, Inger är på väg ut för att kolla bärskogen så då ska jag bära ut arbetsbänken och jobba lite när inlägget är klart.

Kanske kommer Tomas och Sara förbi senare idag och även något annat barn. Det märker jag nog senare.


Just nu sol från en helblå himmel och 21,1° i skuggan och svaga vindar som inte känns.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-03 10:15:11

Temperatur: 22,6 °C
Lufttryck: 1012,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 22,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 230,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,0 °C
Klockan:
09:33
Temp - Max:
24,0 °C
Klockan:
16:57
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
05:09
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
04:07
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Max:
1017,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
02:05
Lufttryck - Min:
1011,4 hPa
Klockan:
21:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:34
Sol upp: 03:55
Sol ned: 21:33
Skymning: 22:52
Dagsljus: 20:18 tim:min
Dag längd: 17:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:35
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg gäststugan ut, pressenningen ligger kvar men jag bad Tomas fösa ned lite vatten i svackorna.

 


och i trädgården ser det ut så här.

 

Nu kaffe ute med snickerijobb, ska pyssla med det där loket.

 

Av Jan Sandström - 2 augusti 2017 16:40

Igår blev det ju ingen tur på hojen men idag kom vi iväg lite tidigare, men ändå nästan sent att åka iväg klockan 12.


Först upp efter E12 mot Vännäs och jag behövde tanka så i Brännland fyllde jag tanken.

 

Lite otydlig bild men det är en fröjd för ögat att se siffrorna, 113:- för full tank men då blev det ju bra 8,44 liter.


Sedan Kassjövägen upp mot Tavelsjö, svängde av och körde en gammal sidoväg, via Altjärn och genom Rödåsel där man kan svänga Vänstervänster, fast jag valde bara vänsterhöger över bron och sedan vänster på "ansia älva" ned mot Västra Selet.

De var varmt och skönt att åka och framme klädde vi av oss för att ÄTA GLASS.

      

Efter glass och kaffe sträckte vi på benen och gick ut på bron, tänk att jag kört bil över den bron några gånger, på den tiden man fick göra det och det var före renoveringen, att jag vågade.

   

Där uppe äter man den goda glassen som folk vallfärdar till men i vissa butiker i Umeå kan man köpa byttor.

 


Det är ett sånt här staket du Anders funderar på uppe på altanen. Men då blir det snyggare upphängning.

   

Nedströms mot Vännäsby

 

och uppströms mot Rödåsel och Vindeln.

 

Det mulnade på ganska fort

         

Vägen gick i en lummig tunnel när vi gick omvägen upp och inte den branta backen.

   

Nu mullrade åskan en bit bort nedströms älven då vi läste på skylten om ett ev. kommande utflyktsmål.

 

 

Åskan mullrade allt mer när vi klädde på oss och åkte iväg men inget regn tursamt nog, det kom en bit bort på vägen men fort körde vi igenom det och sedan blev det gamla vägen via Brattby innan vi åter kom upp på E12 och körde hem i fint väder.


Här hemma mullrade åskan åt vännäs men även i Tavelsjö gick den hårt.

Det är fortfarande blåsvart över industrihusen och det mullrar ibland men här skiner solen och vi har det så varmt och skönt.


Maria meddelade att de blir senare hem så jag går misste om en pizza till middag.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards