jans

Alla inlägg den 18 december 2020

Av Jan Sandström - 18 december 2020 09:23

Fredag den 18/12


Igår gjorde vi jul här hemma, satte upp pynt och tog ned granen som fick viss uppmärksamhet.

Gunnar ligger i rumsfönstret och sover.

 

En viss liten gäst var riktigt nyfiken på vad vi gjorde och det gav minnen från den vintern vi hade Marias katt Tristan.

             
Det var 2015 då Maria var i Kanada för utbildning.


Jag och Inger gick över till MM och handlade lite smått och gott fast inget ätbart, det hade Inger cyklat ned på stan och köpt tidigare.

Jag köpte en ny LED-slinga till utegranen och den blev mycket ljusare.

   


Även innegranen har en liten slinga runt stammen.

 

Och det är något med en gran och kulor som hänger i den, Gunnar bryr sig inte om den och har väl aldrig gjort det men Lycka fick smak för en kula som bara skulle ned och jag tror hon är medveten om att det är bus för efter attacken smiter hon snabbt iväg.

 

Längst ned eller de flesta kulorna är av tjock plast så inget går sönder.

 


Efter att ha pyntat och städat och fejat gjorde vi oss fina och jag piffade upp våra mattallrikar Inger köpte.
Inte så gott då allt var kylskåpskallt så vissa saker värmde jag på.

 

Men det var gott och mätt blev jag då, under tiden såg vi på film från Netflix.

National Lampoon's Christmas Vacation eller mer känd som 

Ett päron till farsa firar jul (1989)

Anders kom förbi en sväng men Lycka får stanna hos oss under julen, han tyckte inte det var lönt att ta hem henne då han och Erik åker söderut efter helgen och ska fira jul hos brodern Tomas i Jönköping.

När Anders åkt hem igen såg vi de tre julkalendrarna innan det blev mer film och då blev det ostkaka och kaffe/te.

Vi såg en inte allt för julig film då den utspelade sig i Kalifornien.

A California Christmas (2020)

även den från Netflix, sedan blev det sängen och natt efter en stund med ljudboken och katt utmed mig.


Jag har sovit lite halvdåligt i natt.


Det är morgon och det snöar där ute, det som skulle vara så märkvärdigt i filmen vi såg.

Inger jobbar kväll och jag ska i eftermiddag iväg till Emil och vara med han några timmar, ska även passa på att borra och förankra en garderob hos dem.

Emil är ju vårt barnbarn och son till Peter o Anna. Dom som flyttade mitt i värsta ovädret som var i november då vi fick översvämning här hemma på Västerslätt.


Det snöar ute men ska väl sluta tids nog, -0,1° så det blir väl regn istället då det ska bli varmare, svag nordlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-12-18 09:45:09

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 1004,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,6 mm
Året: 758,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
09:38
Temp - Max:
-0,8 °C
Klockan:
13:42
Temp - Min:
-0,9 °C
Klockan:
05:31
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
03:33
Lufttryck - Max:
1009,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
11:50
Lufttryck - Min:
1004,5 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Min:
1005,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 3s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och väderbilder.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards