jans

Alla inlägg den 25 december 2020

Av Jan Sandström - 25 december 2020 16:14

Maria undrade vad den äter.

Av Jan Sandström - 25 december 2020 08:57

Juldagsmorgon den 25/12


Igår var det julafton med allt vad det innebär.

Tomten är ganska praktisk som delat upp välden så att här kommer han den 24:e och på andra ställen idag den 25:e

Eljest skulle han väl inte hinna överallt.


Igår gick Inger till jobbet där hon trotts farhågor fick en härlig jobbardag med de äldre. Hon hade befarat att det skulle vara kaos med personalen.
Jag pysslade här hemma och rastade katterna genom att släppa ut dem.

Två svängar hann Lycka med men Gunnar var bara ut en gång, hela förmiddan. Det var lite småkallt ute så därför ville inte tjejen vara ute så länge.

I stugan fanns tre som förväntansfullt väntade på Tomten.

 


På Marieberg spanade Otis ut genom fönstret, kanske väntade även han på den där Tomten.

 


Halv tolv var jag hemma hos Peter, Anna och Emil och tog dem nästan på sängen, i alla fall i duschen men det funkade då dörren går att stänga.
Anna och Peter väntade mig straxt efter tolv då vi skulle äta senare, och Emil sprang omkring i pyjamasen.

Vad gör väl det när jag kan med kaffemaskinen och så hjälpte jag till lite i köket, men väldigt lite då Anna hade det mesta klart av julmaten. 

Det blev ett gott (men litet)   julbord och senare lite spel, BamseYatzy och så blev det lite datorspel med Emil.


Vi hade kontakt med Jönköping och barnbarnen visade upp några av klapparna dom fått.

 


Kalle kom klockan tre som sig bör men vad är det med dagens barn som inte sitter bänkade den där timmen.

 


När det blir Ferdinand smiter Peter ut och det har han väl alltid gjort. Jag har förstått från Facebook att han är långt ifrån ensam om att göra så.

Förresten är det många som inte gillar Kalle och snart är väl jag också där då dom håller på att förstöra allt genom att klippa bort mer och mer för att få reklam efter.
Jag får väl börja se någon gammal inspelning som finns i mina gömmor.


Anna ville fota sin son framför granen och då passade även jag på att försöka få någon fin bild.

 


Efter Kalle åkte jag hem och släppte ut Gunnar men Lycka fick vackert stanna inne så det besöket tog bara ett par minuter innan jag åkte och hämtade upp Inger och så tillbaks till Marieberg och familjen Pitkänen/Sandström där vi fortsatte fira jul.

 

Då blev det julklapparna under granen där Emil fick 99,9% av dem. Som det ska vara.


Och så knackade det på balkongdörren, och ni vet väl vem som kom.

 


Med munskydd och allt som det är i år.

 

Men vi hann eller de andra hann inte se när han klättrade upp för stupröret och upp på taket där släden stod parkerad.   


Två säckar med klappar lämnade han utanför dörren då han inte vågade in för den här virusen. Tänk vad han kunde smitta många så som han ränner runt i världen.


Vi började dela ut och jag fick faktiskt två saker.

 

En bad/morgonrock i bomull fick jag av M. (väninnan Maria).

Och en fågelmatare som var fin, nästan för fin att hänga ute. Men jag tror den ska få hänga mot gatan och då delvis under tak.


 

Efter mer mat som rester från tidigare julbord och så tomtegröt och kaffe spelade jag, Peter och Emil ett nytt TV/datorspel och jag hajade faktiskt till slut hur man paddlade gummibåten och annat, man skulle samarbeta upp till 4 st men vi var bara tre.

Till slut tackade vi för oss så att dom skulle kunna få isäng Emil.

Körde hem genom ett nästan folktomt Umeå, här hemma såg vi de två julkalendrarna vi inte sett, norska och Sune.

Mirakel såg vi med Emil.


Det blev lite småpyssel innan det blev sängen, en stund med ljudboken och sedan sova och jag har sovit.

Upp vid 7, Inger skulle se julottan på SVT2 men jag gick isäng efter att ha kissat.


Vägde mig som vanligt när jag senare steg upp och närmsta månaden ska jag inte äta någonting.

Men jag måste ut och åtgärda nått datorproblem, Erik får inte kontakt med datorerna där hemma så jag ska åka förbi och se om det bara behöver startas om.


Så motorvärmaren är igång och jag ska bara blogga klart, kanske hinner jag ta en kopp kaffe och skinkmacka, fast vad skrev jag nyss   Men det är ju ändå jul.


I alla fall håller det på att dagas där ute men kallt, -2,9° och det blåser i julgransbelysningen, en nordlig vind.

Väderstationen kanske visar något och i så fall det här Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-12-25 09:30:10

Temperatur: -2,8 °C
Lufttryck: 1007,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 41,4 mm
Året: 765,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
08:58
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
15:38
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Max:
1000,1 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
988,7 hPa
Klockan:
00:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:30
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:06
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Nä vindmätaren har förmodligen frusit fast fast vimpeln fungerar ännu.

   


  

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards