jans

Alla inlägg den 20 december 2020

Av Jan Sandström - 20 december 2020 14:28

Långt ute i vildmarken med familjen.

Av Jan Sandström - 20 december 2020 07:47

Söndag den 20/12


Jaha alla barn (och stora barn), går ni och bara väntar på julen nu och KANSKE ligger just det där du önskar under granen.

För det blir ju en lite annorlunda jul i år med tanke på virus och avhållsamhet från att träffas i stora sällskap.


Igår skulle Inger skriva ut med färgskrivaren och då den är kopplad till min dator så måste den vara igång. Egentligen skulle hon ha utskrifterna redan i förrgår kväll men då hade jag redan släckt ned.
Inger funderade vilken skrivare hon skulle ha men vid koll fanns den inte med på listan.

Kollade min dator men inte heller här fanns den.

Försökte installera igen men det gick inte, det gick bara inte att gå kontakt med skrivaren.

Höll på och letade fel men inte heller då jag plockat bort den och provat med min lilla knähund hittades den igen.


Så jag plockade fram en gammal jag fått av Peter, (det är den bakre på bilden)

 


jag fick i alla fall rensa hörnan där det stått en massa saker efter mina föräldrar, som den här boken.

   


Hur som helst så höll jag på och bökade med att få igång Peters gamla men då en färg är slut så vägrar den starta med annat än att jag måste sätta in en ny färgpatron. Det är en multiskrivare med skanner men den kommer jag inte att använda då jag har en separat och bättre sådan.

Letade på nätet efter en ny och då kanske gå över till färglaser, pratade med datorkunniga barn och har hittat en som kanske skulle passa oss.

I alla fall så kopplade jag in min egen HP och tänk, det hjälpte med att hota med en ny skrivare för nu fungerade den igen.

Med samma USB-sladd och allt.

Jag ska ändå försöka få tag på en grå färgpatron till Canonskrivaren.
Då kan jag ju kanske sälja den.


Nätkontakt med barnen via WhatsApp om skrivare och dagens aktiviteter vilket jag tar upp längre ned.


Sälja ja, jag har även hittat ett par årgångar av tidningen Gör Det Själv som jag lagt ut på Facebook.

En tjej hörde av sig men inget bestämt om hon ska hämta dem.

 


I alla fall blev det kväll och jag värmde matlådan, lasagne och sedan blev det TV och film från Netflix.


Inger kom hem och vi såg julkalendrarna och två dagars avsnitt, även där drar det ihop sig mot slutet, nu är det ju bara 5 avsnitt kvar.


Gick isäng och har faktiskt sovit gott i natt.


Idag har Inger timmar i eftermiddag, hon jobbar alltså morgon till lunch, sedan rast i 4-5 timmar och så jobbar kväll igen.

Vilket   påhitt och var skulle det fungera någonstans om inte i vården, tror någon att det skulle fungera där män huvudsakligen jobbar som byggbranchen.

I alla fall är planerna att åka ut med familjen och äta, grilla korv eller mackor någonstans.

Vi har några ställen som Hamptjärnsstugan men det kan även bli här hemma i trädgården.

I alla fall ska jag hämta Inger efter 12.

Hoppas bara att det inte kommer att regna som igår, men då var det uppehåll när jag gick över till Rödäng med ett julkort/brev.

Har du missat det så ser det ut så här.

    och det finns även på vår webbsida.


Prognosen säger lite över noll och ingen nederbörd, bara 40% fuktighet ute så det kan bli en skaplig dag.

Nu är det mörkt ute så det är bara julbelysning och annat som syns. +2,9° och lite blåst i julgranen, tur att kamerorna ser bättre i mörker.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-12-20 08:30:10

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 999,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från SE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 38,4 mm
Året: 762,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
07:59
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
02:08
Lufttryck - Max:
999,7 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
01:29
Lufttryck - Min:
998,0 hPa
Klockan:
06:54
Lufttryck - Min:
999,3 hPa
Klockan:
18:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:28
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 30s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:32
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och nattbilderna ser ut så här.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards