jans

Alla inlägg den 26 december 2020

Av Jan Sandström - 26 december 2020 16:32

Vi åkte ju ut till Anders i Stöcksjö, fast han är inte hemma utan sitter på väg hem.
Däremot kom Peter med familj dit och vi grillade och kokade korv som vi åt då jag fick se hemsk rökutveckling bortifrån en grannes badtunna.
 

Gick dit men jag tror dom eldade bakom den och en liten kulle.

Men tjock rök vällde upp och drev över "vår" stuga och ned på grannen på andra sidan så att han kom ut och kollade.
Jag förklarade att det inte var vi som eldade utan längre bort.

Efter vår vistelse åkte vi hem och tog vägen genom Röbäck och fick se grävmaskinen jag skrev om.
Mitt i bilden innan korsningen till höger om vägvisaskylten mellan de två "Lämna företräde" ser man den, fast inte så tydligt.

 
Hemma nu och kört uppdatering av programvara i GPS och kamera.
Senare blir det kanske middag och så nått på TV, jag har redan sett senaste Star Trekavsnittet.

Av Jan Sandström - 26 december 2020 08:44

Annandag jul den 26/12


Igår blev en latardag, faktiskt ganska normal för mig då     

Men efter morgonens blogginlägg åkte jag upp till Erik där jag skulle kolla på hans dator.

Den hade en blå skärm

 

Den hade stannat på 30% så jag fick bryta strömmen men efter 2-3 omstartar så funkade den ändå inte, så jag stängde av och åkte iväg för att tanka bilen, det gick bättre och så hem.

Det blev en promenad igår i snålblåsten, det blåste svidande kallt här hos oss.
 

Jag förbrände väl lite julmat.


Tjejerna i stugan hade visst haft roligt, gissar att Mona stod för mycket av det konstnärliga.   

 


Vi såg på TV, först Sissels jul och hon sjunger underbart den där tjejen och inte blir det sämre för att hon gör det på Norska. 

Efter det den klassiska Livet är underbart från 1946 

Vi fortsatte med Måndag hela veckan från 1993

Mer film och nu Krampus och det vet man att ju att dom äter kalkon där borta, den här var lika bra.

Markerad som HOLIDAY, KOMEDI men det kan ju diskuteras hur man kom fram till det. Nåja, det fanns ju snö.

 

Det blev i alla fall sängen ganska tidigt och en stund med ljudboken innan jag släckte och sedan sov jag i omgångar.
Antingen upp och kissa eller för någon katt som ville ha upp mig.
Men i stort har jag sovit så lite efter 7 steg jag upp.

Morgonsysslorna avklarade förutom bloggandet då.

Har pratat med barn som nu är på väg norrut från Jönköping så i eftermiddag kommer dom väl hem hoppas jag.

Ska väl åka ut till Stöcksjö och dra på lite värme hos Anders och kanske få se underverket som står ute på Röbäcksslätten.
Det är Torbjörn Sundh Entreprenad AB här i Umeå som pyntat en av sina grävmaskiner.
Länk till deras webbsida, det blir bäst så!
 

 

I övrigt får jag se vad det blir idag, ficka och mat antar jag, promenad kanske, sova troligtvis.
Det är kallt ute men det kunde ha varit värre, nu -4,0° och blåst enligt vimpeln nedan, gryningsljus och inte mycket till snö på marken.
Väderstationen kanske visar något och i så fall det här 

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-12-26 09:15:10

Temperatur: -4,0 °C
Lufttryck: 1001,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,4 mm
Året: 765,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,8 °C
Klockan:
06:15
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
22:11
Lufttryck - Max:
1006,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
16:37
Lufttryck - Min:
1001,8 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:13
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:50
Skymning: 15:07
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:21 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Men en bild ljuger inte sa men innan datorerna kom men den här är oredigerad, trädgården är tagen i nattläge.

   

 

Inne ser jag ut så här   

 

Tröjan är en julklapp av Maria för en massa år sedan och bara så skön.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards