jans

Alla inlägg den 21 december 2020

Av Jan Sandström - 21 december 2020 09:03

Måndag kära måndag och den 21/12, och båda vägarna.


Dagens och veckans mätning gav 

 

6,1 mmol och vikten 81,2 kg

 

Det här med vikten måste jag göra något åt, jag har ju sagt "aldrig över 80"     

Men det är ju ändå jul säger Musse.

 

Jag åkte snabbt över till Kjell på Avion där jag köpte en färgpatron till Peters gamla skrivare och en adapter som ska ned till Tomas i Jönköping. Den går iväg senare idag med Anders och Erik.

Här hema satte jag in färgpatronen och skrivaren startade med meddelandet att alla andra färger i stort sett var slut dem med.
Jag fick den då inte att fungera med min dator så den fick vara så länge.

 

 

Nåja, igår fick jag även motion då vi var ute hela familjen och upp till något som heter Hässningsberget och det ligger lite sydväst om Umeå.
Vi hade stämt träff på parkeringen men redan där föll det, parkeringen var full med bilar och jag fick en plats halvvägs i diket.
Nu var det en liten väg och lite snö så de andra kunde ställa sig på sidan när jag sparkat undan några snöklumpar.

Erik kom sist och kunde med sin lilla Jimny få plats var som helst. 

Jag gick iväg sist men innan Erik kom och han kom ifatt mig fort.

1,2 km skulle det vara till toppen men vi gick inte ända fram utan hittade en bänk där vi kunde sitta och fika med en brasa att grilla korv på.

   


Vi gick den vänstra vägen och en finurlig spärr för att hindra cyklar, mopeder och andra fordon att komma över bäcken.

   

 


Och så fick vi träffa minrutigaduk, har du inte träffat den ännu kan du följa den på Instagram.

     


Men skymningen kom fort så innan vi var tillbaks på parkeringen var det ganska mörkt.

 

Det var en trevlig utflykt och det blir enda träffen hela familjen, nåja nästan hela för Tomas med familj är ju inte här och Maria är i stugan. Men vi andra kunde träffas och ha trevligt utomhus.

Vädret var också fint men några grader över noll och svag vind, inte heller regn.

 

Jag skjutsade tillbaks Inger på jobbet och åkte hem till katterna, plockade undan och satt lite vid datorn, ordnade tillbaks min färgskrivare som tydligen fungerar igen.

 

Det blev även en stund på soffan med Gunnar och där sov vi gott en stund.

Julfilm på TV men jag sov nog en stund där med.

Kaffe och åter kaffe så det var väl därför jag var så trött.

 

Inger kom hem sent men såg ändå de tre julkalendrarna vi följer, men Sunes Jul blir bara löjligare för varje avsnitt.

Det blev sängdags och jag låg lite länge med ljudboken så först närmare ½2 släckte jag.

Sedan sov jag hela natten.

 

Upp och duscha m.m m.m

Idag ska jag rensa här och i köket där det står en massa jag plockat ut härifrån kontoret.

Jag ska även upp till stugan och hämta Maria som sedan ska låna Eriks bil över julen men hon ska kanske passa på att handla när hon är i stan.

 

I övrigt inget speciellt men jag ska försöka ta mig ut och gå en sväng OM det inte regnar för mycket.

 

Nu har jag +4,7° utanför fönstret, det är verkligen svängande väder så den snö vi fick har försvunnit.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-12-21 09:30:08

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 999,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från SE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 38,4 mm
Året: 762,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
17:52
Lufttryck - Min:
999,2 hPa
Klockan:
08:03
Lufttryck - Min:
998,0 hPa
Klockan:
06:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:46
Skymning: 15:03
Dagsljus: 06:51 tim:min
Dag längd: 04:17 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Kan det verkligen skilja så mycket mellan termometern här vid marken och den uppe ovanför taket.

Tydligen för i stugan är det +3,3°


I alla fall ser det ut så här.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards