jans

Alla inlägg den 22 december 2020

Av Jan Sandström - 22 december 2020 09:04

Tisdag den 22/12


Ja nu har det vänt igen, vi går mot ljusare tider men ha förtröstan, det är bara ett halvår tills det vänder igen.
Med det vill jag säga att tiden går ack så fort, hur länge sedan är det viruset dök upp här i världen. Snart har vi haft det ett helt år med allt vad det innebär av restriktioner och förhållanden att hålla oss till.


Men igår började dagen här hemma med lite småpyssel innan jag tog bilen och åkte till stugan.

Snabbkoll i husvagnen innan jag och Maria åkte hem igen.

Här hemma blev det en promenad

 

Här hemma stod Inger vid spisen

 

Jag kan avslöja att det blev några sådana under eftermiddan.
Peter, Anna och Emil kom förbi och senare Erik och Anders.
Nu är det inte så många aniskransar kvar.


Jag testade mitt blodsocker ett par timmar efter frossandet och det blev högt

10,0 mmol  vid halv fem
7,6 mmol vid nio på kvällen

Naturligtvis måste man ju rulla dem i strösocker för att det ska bli gott. Men det blev några utan också.

Är det jul så är det och vågen, faktiskt ett hekto mindre än i går morse.


Erik och Anders började sin resa söderut och i morse var dem här.

 

Det blev tydligen tidig avfärd genom Stockholm, natten tillbringades visst på hotell i Uppsala så snart är dom väl förhoppningsvis framme hos Tomas i Jönköping.


Jag såg av och till på matinéfilmen som var "En jävla god jul" eller vad den nu heter.

En underbar jävla jul

heter den ju och är faktiskt underbar med sina fördomar och humor och den finns på SVTplay med länken i titeln.

Jag lagade en trasig LED-slinga, missade att den inte var för utomhus så den gick sönder men det fanns en säkring i en liten box på ledningen, bytte och den fungerade igen, Dioderna i boxen var faktiskt hela och nu hänger den inomhus i garagedelen.

Det blev middag och en sagolikt underbart god Janssons frestelse som jag kunnat äta hur mycket som helst av.

Vi såg en julfilm och de tre kalendrarna innan vi hängde två tvättar det blev sängen.
Då dubbelkollade inger pepparkakorna och upptäckte att det fattades en.

 

Hon har under många år gjort personliga till de boende på sitt jobb och det är uppskattat.
Nu var det inte jag som nallat en och ätit upp utan hon missade bara, inte lätt då hon är på nytt boende sedan två månader tillbaks och många nya att ta hand om.

Antar att det bara var att göra mer smet att spritsa ut.

En stund med ljudboken och senare kom Gunnar in till oss i sängen.

Upp före åtta och det ser ut att bli en fin morgon och dag men i kväll och natt blir det varmt och REGN. För jag tror inte det blir snö när det flaggas för +4 till +5°.

Nu är det faktiskt -3,0° utanför fönstret, blå himmel och vindstilla, det var ett tag sedan vi hade klart väder.
Jag tror jag ska ta en förmiddagspromenad.

Eljest fortsätter jag väl med städning här i kontoret.


Väderstationen, som igår visade helt galet visar idag då den har återfått kontakt med givarna där uppe Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-12-22 09:30:10

Temperatur: -3,3 °C
Lufttryck: 997,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från NW,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 39,0 mm
Året: 763,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
01:20
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
997,6 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Max:
1001,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
00:20
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
21:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:29
Sol ned: 13:47
Skymning: 15:04
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 5s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:28
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här "juligt" har vi det här i Umeå.

   


och likadant i stugan, tror att endast katterna är vakna och i den andra stugan.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards