jans

Alla inlägg den 4 juni 2021

Av Jan Sandström - 4 juni 2021 13:48

Nåja så mycket blev det inte men efter att ha duschat ute bakom stugan det blev en sväng ned till Selet och Sotarn, han som säljer badtunnor för jag behövde en kinahatt, alltså ett gnistskydd till badtunnan och det blev en sådan skön biltur.
Sol, grönska och frisk luft och fin musik från mitt SD-kort.

 En trevlig pratstund blev det också och så betala 900:-

Lika trevlig tur hem men jag hade ju tänkt svänga in och köpa mjukkaka i Rödå, varför glömde jag det.

Nu blir det bara en köpekaka från ICA till kaffet.

Av Jan Sandström - 4 juni 2021 10:50

Bara tur att jag inte trampat igenom det och att inte tunnan rasat ihop av sig själv.

Den var rutten och virket duger inte ens att elda med.

Antingen rensar jag från all skruv och haft upprostad skruvrester eller så mest troligt lasta på släpvagnen och dra det till återvinningen i Vindeln.

Men det är pollen idag med så jag har gått in och ligger nu på sängen en stund.

Av Jan Sandström - 4 juni 2021 09:52

Så här ser bänken ut och som jag klagade på i morgoninlägget.

Av Jan Sandström - 4 juni 2021 08:17

Fredag den 4/6


Igår åkte jag till NetOnNet där jag köpte en luftrenare.

 


Sedan plock där hemma och lasta släpvagnen med jordfräs, vertikalskärare, lövsäckar, jordsäckar, stege och en massa annat som två torra granar från i vintras.

Till sist katten Gunnar i son bur och så åkte vi hit till stugan.

På med munskydd igen, men inte mot Corona utan björkpollen och så lossa 48 spännband och stroppar.

Inger bar in det mesta som var mat och annat, Gunnar gick på upptäcktsfärd och jag in i gäststugan där jag packade upp luftrenaren som nu står i ett hörn av sovrummet.

Skruvade sedan ihop bänken vi köpt från BYGGmax men där slår IKEA dem med hästlängder när det gäller passform på delarna.

Det ska vara träplugg och man ska ha en hammare för att slå dit pluggarna i hålen som är 2 mm större än pluggen     

Men det gick till slut att få ihop den utan att pluggarna ramlat bort.


Sedan skruva fast magnetlist och så sätta igång TV:n jag tagit hit så att de små ska kunna spela och se barnprogram men även jag kan titta.

Hade en liten pinne till antenn som följt med en USB-mottagare men den är på gränsen att ta emot signalerna men det blev bild även om den flimrar ibland.

Middag med uppvärmd lax och så fortsatte jag leta en LED-lampa som skulle sitta i "råtthålet".

Det blev ett litet utrymme ovanpå toaletten och jag gjorde en dörr med ett runt hål där små barn kan krypa in till kuddar och mys och där en lampa med fjärr så att det går arr ha mysljus eller sitta och läsa eller se något på mobil eller platta.

När barnen är stora kan det bli en liten garderob för sängkläder och filtar, dynor eller vad man nu stoppar in där.


Jag tog även med min gamla luftrenare som jag skruvade isär, igen, och motorn gick trögt så lite olja på lager och axel så kom den igång igen. Men hur länge kommer den nu att snurra.

Den står i alla fall här uppe i stora stugan.

Jag hann även med lite film där jag låg på soffan, Inger spolade av altanerna innan hon, nä först klippte hon gräset sedan spolade hon av och jag hade plockat fram tvätten innan jag gick in för film.

Men hittade ingen jag direkt fastnade för så jag somnade nog en stund innan Inger kom in och jag gjorde mig i ordning för sängen.


Gick ned till gäststugan/lillstugan där jag premiärsov och jag var fundersam på den mjuka sängen men har sovit riktigt gott.

Bara upp och kissa en gång.


Upp på riktigt runt halv sju och då morgonkissade jag i skogen.


Frukost och fåglarna kvittrar men jag satt/sitter inne, vill inte utmana ödet med björkpollen men jag tror det håller på att avta i mängd eller så är det för att vi är här långt ute i gran och tallskogen men det finns mycket björk här också.

Har ont i ischias och det hade jag även igår men det släpper ganska fort när jag tar det lugnt och lägger eller faktiskt sitter som nå på toa med fin utsikt.

 

Inger sitter på gräsmattan då alla möblerna står där och Gunnar har varit hos henne men nu ligger han väl och sover under altanen där han trivs.


Idag blir det lagom med jobb, ska se om jag kan skruva isär bänkar och golv från gamla badtunnan så att vi tids nog kan få dit den nya.

Skulle vilja ha den på plats så att jag kan ta ett varmt skönt bad på kvällen.

Nu får det istället bli en dusch och då ute, men lite senare idag när tempen stigit lite mer eller i eftermiddag när pollenhalten sjunker.

Det är alltid mer av det på morgon och förmiddag.


Men det har faktiskt blivit 19.3° ute nu 08:51 och solen skiner från en blå himmel och vindstilla här i stugan.

Inne i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-04 09:00:17

Temperatur: 23,7 °C
Lufttryck: 1016,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 18 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SSE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 23,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 88,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,6 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
25,1 °C
Klockan:
13:12
Temp - Min:
9,2 °C
Klockan:
03:18
Temp - Min:
6,0 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
00:31
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Min:
1015,9 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Min:
1016,7 hPa
Klockan:
20:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:33
Sol ned: 22:44
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:11 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 42s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:43
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards