jans

Alla inlägg den 26 juni 2021

Av Jan Sandström - 26 juni 2021 08:27

Midsommardagen den 26/6 och det är lördag.


Igår gjorde jag inte så mycket på förmiddan, tidning och blogga, Lacka naglar och drack kaffe och korsord ute på altanen och bar ut lite saker till bilen.

Letade katt och hittade katt så jag kunde stänga in Lycka och stänga ute Gunnar, fast det var inte svårt någotdera.


Mess från Anders som legat i tält med Atho borta mot Åre någonstans.

   


Peter o Anna med Emil kom och så dök Erik upp.

Prat ute på altanen och så åkte dom iväg till stugan, Inger kom straxt efter det och efter att vi lastat ut det sista i bilen innan vi åkte upp till ICA Kvantum där Inger köpte grädde och jordgubbarm det tog vi med och lämnade hos sjuklingarna Maria o Mona.

Dom eller i alla fall Maria har varit riktigt dålig sa hon men bara vanlig förkylning för Covidtesterna visade negativt.


Vi åkte till stugan där vi först tänkte åka upp till vindeln och gå efter forsen men det slopades bort och kanske lika bra det.

Fika uppe på utsikten.

 

Jordgubbar med grädde, rullrån som Inger bakat och så några kokostoppar som Erik hade med men dom gillar bara Emil och farmor.


Det blev gråmulet runt omkring men vi hade eldat i kaminen så det blev Emil som premiärbadade med pappa Peter i nya tunnan.

 



Senare kom stora stygga farbror Erik med geväret som var fyllt med iskallt källvatten.


Det blev tydligen nått strul med videon men jag återkommer med den här och kanske i ett eget inlägg.

Jag lyckades inte få upp videon, trodde jag räddat 2 sekunder men bloggen skriker bara att det är fel format.


I alla fall tror jag att Emil tyckte det var kul.

Grilleld var det och så började det regna och det blev stundom ganska ordentligt regn men inte så långa stunder.

Ingen åska så matlagningen ordnades under paraply av Peter o Erik.


Ordentligt med mat så det är så att man nu klarar sig till nästa gång, julbordet.

Det blev faktiskt lite (mycket) mat över.

 


Plocka undan, diska och prata men till slut åkte Erik hem och senare åkte vi hem igen till katterna som blev glada att se oss.

Men jag var så trött att jag gick direkt isäng efter att ha druckit en massa vatten, tydligen var maten mer än sillen salt.


Har sovit skapligt gott och med öppet fönster.

Lycka sköter sig fint och hon var då både in och här ute när jag hissade flaggan.

Inger sitter ute på sin lilla frukostplats och jag ska gå ut bara jag får det här klart, men den där videon vill inte, Felaktigt format säger bara bloggen fast den är i MP4


I alla fall inga planer för dagen mer än "bara vara" så vi får väl se vad det blir.

18,8° i skuggan här ute och solen skiner men det blåser en del.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-26 08:45:12

Temperatur: 21,1 °C
Lufttryck: 1003,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 21,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 156,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
08:33
Temp - Max:
25,6 °C
Klockan:
15:21
Temp - Min:
13,8 °C
Klockan:
02:08
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
03:57
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
05:52
Lufttryck - Max:
1003,7 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1003,0 hPa
Klockan:
01:37
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
18:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:49 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

     


Inga bilder från stugan då vi har gäster där så då bjuder jag på en bild av mig själv istället.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards