jans

Alla inlägg den 22 juni 2021

Av Jan Sandström - 22 juni 2021 08:23

Tisdag den 23/6


Igår en fulltecknad dag.

Först upp och hämta Coronatester vid sjukhuset, sedan till andra sidan stan och lämna dem till sjuklingarna.
Till Klockarbäcken och slänga skräp, kartong, plats, elektronikskrot och metall.

Till K-Rauta och köpa två skärmväggar som stuvades in i bilen.
Tillbaks och hämta testerna som dom nu gjort.

Upp till NUS (sjukhuset) och lämna in testerna.

Hem och äta lunch och koppla på släpvagnen som var fullastad med kompostjord.


Hamnade bakom en minst sagt konstig förares körstil.

Låg konstant och körde på vägrenslinjen eller utanför den ibland och tydligen var han före irriterad över att ha den så tätt bakom med resultat till en konstig omkörning.

Med tanke på att jag körde med släpvagn så kom jag ifatt den vita skåpbilen uppför backarna vid Tavelsjö där det blir 100 km/h


 

Senare ringde Anders och det visade sig att han bara låg nån halvmil framför oss och alltså borde ha suttit framför oss i köerna vid vägarbetena.

Upp till stugan och packa ut bilen och få en allergiattack då Inger klippte gräsmattan.

Ligga på soffan och återhämta mig en stund.
Ut och greja med lite av varje.

Parkera släpvagnen och koppla på husvagnen.

Kolla lufttryck i däcken och luftmätaren/påfyllaren var trasig, tur jag hade en till i förrådet.

Lasta ut väskor med husvagnsgrejor till bilen.

Anders kom förbi med voffsingen Atho och vi fikade.

Spolade av släpvagnen som Anders tog med till stan.

(Anders lastade släpvagnen med ris som ska bort, pinnar som Atho kunde få leka med)

 

Vi körde hem med husvagnen.

Här hemma prat med grannarna innan jag backade upp vagnen på gräsmattan.

 


Skulle byta ventil på gasolköket men det verkar inte fungera, släpper kanske fram för lite gas så jag måste över till GetCamping och prata om det och kanske lämna igen det jag köpte.

 eller få något annat, om det inte finns blir det bara byte av slang på de gamla delarna.    


Jag var trött men orkade inte gå isäng och tur för Inger kom med grästrimmern där tråden tagit slut så efter en massa bök och elände fick jag loss trissan.

Mer besvär, trilskande datormus så jag skruvade upp den och hittade grannens angorakatt, tydligen var det musen som ätit upp den och nu hade nästan musen fått eget liv.

Tryckluft och pincett för att rensa en hel massa katthår och ändå är det ingen kula under som det var förr.

Den fungerar men är inte riktigt bra så det är kanske dags att byta då den här säkert är 15-20 år gammal och lagad ett otal gånger men det finns ju inga möss för vänsterhänta längre som min (Logitech MX610 Left).


Men till slut blev det sängen och en stund med min traliga ljudbok jag inte riktigt kommit in i handlingen på.

 


Somnade och har sovit gott, upp och kissa vid 3-tiden och sedan upp riktigt vid 7.


Morgonsysslor avklarade liksom prat med barn på WhatsApp.

Passade på att ge Gunnar lite frukost på bordet när jag gick ut och fotade husvagen.

Idag regnar det lätt, Jo i stugan tömde jag 32 mm och förra gången jag var upp var det 30 mm.

Så 62 mm på en vecka så på åkern var det en sjö.


Förutom gasolproblem ska jag se om jag kikar på en ny mus och sedan hjälpa svägerskan med husbilen där det var något med gasolen. Om jag inte kan lösa problemet får jag väl kaffe   


Det ska regna mest hela dagen och söderifrån drar ett ordentligt åskväder upp.
 

Här är det 15,1° mulet men ändå ganska ljust och just nu uppehåll.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-22 09:15:14

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 999,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 15,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,6 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 58,8 mm
Året: 147,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
18,3 °C
Klockan:
11:38
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
00:37
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
02:46
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
05:55
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
00:55
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,4 hPa
Klockan:
08:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:50
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards