jans

Alla inlägg den 23 juni 2021

Av Jan Sandström - 23 juni 2021 09:26

Onsdag den 23/6


Igår åkte jag och köpte en ny datormus

 

på NetOnNet, därefter till GetCamping innan jag åkte till svägerskan i ösregn och hjälpte henne med husbilen. Jag tror att vi rätade ut några frågetecken

Hon bjöd på lunch och kaffe med kaka.
Åska fick jag också där men på avstånd.


Hem igen efter några timmar och småpyssel. Försökte få igång gasolköket men inte ett liv fast vi testat ventil och nya saker på affären.

Så jag skruvade helt sonika isär hela gasolköket och upptäckte att små munstycken var helt täta.
Men hur öppnar man dem? Provade med en tråd från elkabel men den var för mjuk, borrar var för stora då min minsta var 1 mm.

Då kom jag på att en kanyl för insulin som ligger här i reserv för Anders är på 0,25 mm så munstycket fäst i skruvdragaren och så borra med nålen. Det gick faktiskt fint men nålen gick sönder så jag tog en nål för att testa blodsocker och den var vass och hård.

Skruva ihop allt och det blev eld fast jag ska nog ha lite större hål för mer gas.


Jag fick mess från NetOnNet om att Ingers platta vi lämnat in var klar att hämta och lägligt kom Erik med sin lånebil.

Fick följa med och han lämnade mig på affären där jag fick ut plattan med beskedet att den bara var urladdad???

Jag tror inte på det för vi testade olika laddare och hade på i över ett dygn utan resultat.

Erik kom med sin lilla gröna bil och upptäckte att varken AC eller fläkten fungerade så han fick åka tillbaks till verkstan som tidigare åtgärdat ett fabriksfel med nån sladd i dörrarna.

In i verkstan och fort fixade dom problemet, en säkring som gått.


Hem och Inger kom hem, mat ute och så städade Inger husvagnen, jag klättrade upp på vinden där jag hittade de sista delarna till MC-klädseln. Handskar, buff, ryggskydd m.m


Lite ett och annat innan det blev sängen och jag har sovit gott inatt.

Upp straxt före 7 och har slösat bort hela morgonen på just ingenting.


Funderar starkt på att ta en tur på MC idag, köpa ett klockbatteri och små små borrar så jag kan fixa gasolköket.

Har sett på nätet att det tydligen finns reservmunstycken att köpa men om dem passar till mitt är osäkert.

Tror vi köpte det 1976 eller 1977 så 44-45 år nånting kan det vara men varför slänga något som fungerar, eller kan fås att fungera igen.


Eljest inget speciellt inplanerat förutom bära ut sängkläder och annat till husvagnen och kanske förbereda månadens räkningar.

Vädret är väl sisådär men det ösregnar då inte, inte regn överhuvudtaget just nu men vem vet vad som händer.

Nu 14,6° och nordliga vindar, gråtrist och, ja trist.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-23 09:45:15

Temperatur: 15,5 °C
Lufttryck: 1005,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från NE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 14,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 12,9 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 156,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
09:37
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
17:45
Temp - Min:
13,3 °C
Klockan:
01:41
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
00:37
Lufttryck - Max:
1005,4 hPa
Klockan:
08:30
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
02:29
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 29s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards