jans

Alla inlägg den 17 juni 2021

Av Jan Sandström - 17 juni 2021 08:23

Torsdag den 17/6


Igår åkte jag upp till stugan för att städa, eller plocka ihop grejor som blåst omkring.

En västvind rakt igenom carporten gjorde så att en del skräp och överdrag till en såg rymt.

Dessutom tömde jag 30 mm från regnmätaren.

Passade på att ta hem lite takpapp och plast som kommer att behövas här hemma.


Väl hemma blev det kaffe innan jag gick/haltade en promenad, sedan mer kaffe ute på altanen med korsord och där blev jag länge.

 


Anders lade upp en bild på WhatsApp där Lycka bokstavligt talat klättrar på väggarna, kan hon ha hört nån mus där inne.

 

Anders fick ju vattenläckage i våras och vi öppnade väggen så den har fått torka upp, men grundproblemet är inte åtgärdat. Det fryser på verandataket och fortsätter det då tina så rinner det bakvägen upp mot och under plåten på hustaket och sedan ned utanpå och i väggen.


Matinéfilmen igår var en gammal Chaplinfilm och Guldfeber som jag inte såg. Satt ju ute men senare blev det kallt så jag gick in och intog soffan och skulle just starta Badhotellet när Tomas ringde.

Då kom även Inger hem från jobbet.


Jag såg i alla fall ett avsnitt innan jag gick och fixade middan, värmde rester och så åt vi medan vi såg fortsättningen på den kända katten Abatutu i Holland och en massa andra kattklipp.

Älskade katter heter det och finns på Netflix


Sedan blev det Badhotellet för mig innan det blev sängen.

Det blev en natt som de andra och 7 var jag vaken igen men steg upp lite senare.


Frukost och VK avklarat, ska bara blogga klart så blir det en dusch och hissa flaggan, eller tvärtom kanske.

Inger har visst bjudit gäster till middag och jag ska ändå byta ut vimpeln som det nu mest är knutar på och trasig längst ut, det sista regn och blåsvädret ställde till det uppe i flaggstången.


Eljest "kanske" jag tar mig ut och handlar en adapter till lilla gasolköket vi har. Då kan jag använda engångstuber istället för att fylla de små blå som kostar en massa mer att använda.
Reduceringsventilsats för engångsflaskor med gänga. Driv din gasolspis/gasolgrill med en engångsflaska.


Eljest är det en finare dag idag och det lär bli varmare, sol från en blå himmel men det blåser en del.

16° i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-17 08:45:18

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 1004,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 38,7 mm
Året: 126,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
17:42
Temp - Min:
6,6 °C
Klockan:
01:30
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
03:47
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
00:21
Lufttryck - Min:
997,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:51 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:55
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut hos mig.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards