jans

Alla inlägg den 24 juni 2021

Av Jan Sandström - 24 juni 2021 14:31

Har varit ute på en MC-tur och förbi Vännäsby, sedan till min bror där det blev kaffe och tillbehör.
Nu hemma och avklädd så vad passar bättre än kaffe och aktuellt korsord innan jag troligen tar en höneblund.

Av Jan Sandström - 24 juni 2021 08:34

Torsdag den 24/6


Idag fyller min bror år så ett stort

 

GRATTIS till storebror från jag och Inger.


Igår blev det i alla fall premiärtur på min MC

Och det kändes direkt som att jag inte gjort annat än suttit bakom styret.

Först ut till Avion och Kjell där jag köpte ett klockbatteri och några borrar, 0,5 till 3 mm.

 

Efter att ha varit hem och ätit lite fil så tog jag en lite längre tur efter klabbölevägen, Kassjö upp till Tavelsjö och så 363 hem men där är det ju vägarbete,

 

Vid Håkmark blev jag stående en längre stund så ned med stödet och sträcka på benen.


Till slut så var jag hemma och kunde klä av mig för kaffe och byta klockbatteriet, igen får jag säga för jag hade bytt tidigare till ett jag hade men klockan ville inte gå riktigt.

Det gör den inte nu heller utan den drar sig två timmar på en timme. Nästan i alla fall men den kan gå en stund för att stanna.


Sedan blev det gasolkökets tur och det gick fint att borra upp niplarna för gasen, men det blev aldrig samma fart som det en gång var och det är nog tryckventilen som inte släpper igenom.

Antingen får vi ha en stilla låga eller så skrota alternativt återställa till den gamla gasoltuben.


Jag tog bilen och drog fram husvagnen nån meter så att dörren går helt fri från plomonträdet och så bar jag ut väskor och annat med sängkläder och annat.


Fick besök av en tjej och vi pratade larm, ja hon kom från Sector Alarm som vi har och jag fick lite information och hon fick lära sig lite av mig också, klappa Gunnar blev det också och hennes katt dog för ett år sedan 16 år gammal.


Mess från Erik om hur han har det på jobbet  

 

Har inte barnen nått riktigt jobb som snickare, bilmek eller rörkrökare, för att inte tala om TV-tekniker.

Men det är säkert bra och nyttigt för ungdomarna han jobbar med så att man kan hoppas på en framtid.


Inger kom hem, mer kaffe och jag klippte några grenar på lönnen.

 

Sedan gjorde jag väl inget mer, gick in till min dator och såg lite film. Gårdagens matinéfilm som var Chaplins sista stumfilm Cityligth. Men jag skummade bara igenom den innan det blev sängdags och jag lade mig nere i andra rummet.

Såg på lilla datorn och sov sedan men vaknade vid 4 då det var varmt och solen sken rakt in så kissa och till min egen säng där Gunnar låg på min sida och fönstret öppet, jag sov sedan till åtta men Gunnar gick ut.


Idag får jag se om det blir ut på hojen igen. Kanske en kortare sväng upp till brorsan där det kanske blir tårta OM han nu är hemma.

Kan väl kika på deras nya inglasade uterum om inte annat.

Det kan bli en längre sväng i sommarvärmen som vi faktiskt har idag.


Solen skiner från en blå himmel och vindstilla. 22,7° i skuggan utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-24 09:00:15

Temperatur: 24,2 °C
Lufttryck: 1003,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från W,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 24,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 68,1 mm
Året: 156,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,1 °C
Klockan:
08:47
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
19:25
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
02:49
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
01:44
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
11:29
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
08:49
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
19:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:52 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 51s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 00:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Prognosen säger fortsatt sol och varmare men det skulle inte förvåna mig om det blir åska.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards