jans

Alla inlägg den 1 juni 2021

Av Jan Sandström - 1 juni 2021 20:39

Började frysa och skaka så jag bytte sida på huset. Tills jag gick in till sängen, tog tempen som visade 43 grader C.
38 å 5 blir det.
Jag har mått illa men har just inget i magen.
Men nu fryser jag inte och huvudvärken har lättat.

Jag undrar om jag inte fick en allergishock men det är mycket kvar av natten.

Av Jan Sandström - 1 juni 2021 07:56

Och även godmånad.

Idag är det tisdag den 1/6 2021


Igår var det pollen i luften, det märkte jag och någon pollenprognos behöver jag inte läsa för att veta att det är högt på skalan.

Så det blev mestadels inomhus även om jag satt ute emellanåt men efter en kvart-halvtimme blir det en timme i ryggläge och gärna mörkt och svalt. Eventuellt efter att ha tagit en skön dusch.
Så jag hoppas det snart är över men än är det många stora hängen på björkarna.

 

Ersatte med en lite skarpare bild då jag fotade med bordsstativ på kameran.


Det blev inte riktigt bra bild på frihand med maxzoom här inifrån kontoret men jag tror att man ser ändå.


Fick just mess från Anders som funderar på om han fått Covid-19 eller om det är pollenallergi, kan vara svårt att veta då många symptom är likadana.


I alla fall blev det inne för mig men jag kunde ändå åstadkomma lite här. Men några stordåd blev det inte.

Vi allargiker får hoppas på en ordentlig regnskur som sköljer rent all pollen som ligger på marken och sitter på träden men något fisduggregn duger inte.

Matinéfilm efter lunch som jag slötittade på sedan fick jag besök där vi satt ute på altanen och pratade en stund, sedan middag som jag microvärmde och åt medan jag såg på TV.


Fick ett mess från Anna med ordet


HJÄLP och en video till.


En hackspett av alla fåglar hade lyckats komma innanför nätet på balkongen.
Jag försökte ge tips och den kom i alla fall ut till slut.

Antingen får vi säkra helt eller göra en öppning upptill så att fåglar kan komma ut.

Kanske någon form av typ strut som i en fiskmjärde för jag tror att det nu kan vara liknande fast in och inte ut.

Men nästa vecka kommer ju Peter hem igen efter några veckors jobb utomlands och då blir han väl i huskarantän en tid hemmavid och kan jobba på det där.  


Senare på kvällen fortsatte jag med film i rummet, Kommissarie Montalbano på Sicilien.

Inger kom hem och det blev senare sängen där jag sovit riktigt gott, upp vid halv fem en stund men hade lite svårt att somna om men gjorde nog det till slut.

Vaknade före sju och Inger var uppe för att gå till jobbet.


Idag verkar det bli ännu en varm dag och lika bra att björkarna får göra av med sitt på en gång.

Inger på jobbet och jag tar det som igår. Min ischias känns men är bättre men jag tar det ändå sådär lagom lugnt så att det inte blir något återfall för det vill jag inte ha.

Rör på mig här men inga tunga lyft och lyfter jag tänker jag mig för hur jag gör.

Stretchar lagom mycket och så har jag börjat på träningscykeln jag har, några minuter i taget på lätt motstånd.


Det blir sommar även idag och nu 18,5° utanför fönstret, mestadels blå himmel och vindstilla då jag tog bilderna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-01 08:30:19

Temperatur: 20,7 °C
Lufttryck: 1014,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 16 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 20,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
08:19
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
11:25
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
02:58
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
08:15
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
23:25
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1008,3 hPa
Klockan:
04:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:37
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:58 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:56
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut,

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards